[TV] Splitters en versterkers... hoe signaal goed krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 20:15

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
M'n tv begint me in de weg te staan en ik wil eigenlijk TV gaan kijken op m'n computer. Op zich een heel mooi projectje natuurlijk, ware het niet dat ik me (terecht denk ik) zorgen maak over de signaalsterkte die over blijft. M'n pa is een redelijk technische knutselaar, waardoor alles wel werkt, maar niet overal even goed als je zou willen. Hier een situatieschets:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.venema4/images/tv.jpg

S = Splitter, de rest spreekt voor zich

De splitter met de extra cirkel er omheen heeft volgens mij een versterker ingebakken. Op dit moment is het signaal op de onderste twee TV's goed op alle kanalen. De TV op de linkerkant van het plaatje (wat de mijne is) heeft bijna geen ontvangst op RTL4 (lang leve UPC). Niet dat ik dat zoveel kijk, maar toch. Nee, GTST boeit me dus totaal niet.

De splitter waar het signaal voor mijn tv vandaan komt, ligt een etage lager. Er ligt dus alleen een kabeltje met een nieuw plugje voor de aansluiting. Dat werkt prima, maar als ik dus m'n PC ook er op aan wil sluiten zal er een extra splitter tussen moeten. Ik weet alweer dat de goede man naar z'n gereedschap zal grijpen om het wel eens even te fixxen, maar ik wil eigenlijk gewoon goed spul neerleggen.:)

Dus geen zelfgemaakte kabels, geen stekkertjes die al jaren in een la ergens liggen, gewoon nieuw, goed werkende goodies. Ik heb uit andere topics begrepen dat veel mensen dan afraden de 'el cheapo' Gamma zooi aan te schaffen, alhoewel de prijs misschien wel wat aantrekkelijker is.

Wat voor merken voor splitter, versterker en kabel zou mogelijk een beter signaal tot gevolg hebben, want ik ben bang dat als ik op deze manier verder blijf splitten ik echt alleen maar ruis ga krijgen. :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Lijkt me sowieso handig om wat versterkers her er der ertussen te plaatsen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BtM909 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 15:31:
Lijkt me sowieso handig om wat versterkers her er der ertussen te plaatsen?
Nee dus... Versterkers zijn een laatste redmiddel, en doen vaak meer kwaad dan ze verbetering brengen...

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Neem een Hirschmann versterker, kosten wat meer.. maar levert een uitstekend signaal. Verder heeft de electrospeciaalzaak ook kwalitatief betere kabels en splitters (zie ook www.electronica-online.nl)

suc6

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
In deze configuratie ontkom je volgens mij niet aan in ieder geval één versterker, aangezien je het signaal toch redelijk aan het splitten bent. Als je versterkt, versterkt zo'n ding alles, dus ook de eventuele ruis. Heeft het dan zin om de versterker eerder in het pad te hangen zodat het signaal meteen al versterkt wordt, of hangt dat wel efficient zo?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Een goede (bv Hirschmann) versterker plaatsen waar het signaal binnenkomt. Zeker niet na de splitter, hiermee versterk je de storingen net zo hard mee.
Verder uiteraard goede kabel en afgeschermde pluggen gebruiken.
Op de plek van de huide splitter de splitter het raam uitgooien, en de kabels gewoonweg aan elkaar solderen. Elke connector is nl weer een potentiele storingsbron en levert weer een overgangsweerstand op.

SUC6

Ronald

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Wat je moet doen is een versterker plaatsen op de plek waar je kabel het huis binnenkomt, meestal de meterkast dus.
Daar plaats je een soort versterker die Dr_oetker hierboven aangeeft.
Het kost je wel tussen de 80-100 € Maar.... De signaalsterkte daarna is Super!

Ik weet niet precies welke ik er thuis tussen heb zitten, maar al mijn kanalen (waar net5 en anderen blokken met ruis waren) zien er stuk voor stuk haarscherp uit.

En blijf alsjeblieft van die rommel van de gamma/praxis enz. af (die kleine kastjes van een aantal euries)
Signaal versterken dat al slecht is is dom |:( > begin bij de bron

edit:
spuitje 11 gevraagd ;) , en die laatste zin rijmt mooi zeg, dat had ik niet eens gezien :P

[ Voor 9% gewijzigd door Pendaco op 10-02-2005 16:35 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Kijk met zo'n verhaal kan ik aankomen :P Eens kijken of daat nog wat papamamasponsoring uit te peuteren valt... en zo niet, dan toch maar :) Ik ben het een beetje zat, dat gepruts.

Wat ik nu online bekijk overal zijn versterkers en splitters in 1, en die zijn inderdaad best prijzig. Dat is echter in mijn geval denk ik niet het handigst, aangezien de splitters op verschillende punten zitten. Dus enkel de versterker zou al genoeg zijn neem ik dan aan (ja, ik ben beetje electronica n00bje, daarom houd ik van goed spul, kan het iig niet aan mij liggen :P)

[ Voor 52% gewijzigd door Kaastosti op 10-02-2005 16:48 ]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Voor de bovenste 3 TV+PC kan je een AFC 1641 pakken van hirshman.
Voor de onderste 2 tv's (Die komen dan op 1 splitter) een AFC 1221 of 1621. (hangt af van kabellengte enzo).

Als je dan aan het begin een GHV20-65 hangt, en de boel met goede kabels (KOKA 799) en pluggen (F connecters en metalen KOSWI/KOKWI) aansluit moet het helemaal goed komen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ga er dan wel van uit dat het geen honderden euro's moet gaan kosten he ;) ik ben wel student he :P

Verwijderd

Is het wel een goed idee om het signaal te versterken waar het binnen komt en daar vlak achter (6m kabel) al een tv neer te zetten? Hoeveel kan zo'n tuner aan?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:21
goede kabels en stekkers schelen ook heel veel.
vorig jaar had ik in de loop van de weken steeds slechter beeld en toen de pc ook uitgebreid werd met een tv kaart was het helemaal huilen. toen een nieuwe kabel gehaald bij de praxis, maar dat maakte weinig uit, toen van die nieuwe plastice stekkers met ZILVER omhulsel (of iets dat er zilverachtig uitziet) en nu heb ik overal weer goed beeld. 2 tv's + pc + 3x kabel radio en dat alles zonder versterker :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Is het wel een goed idee om het signaal te versterken waar het binnen komt en daar vlak achter (6m kabel) al een tv neer te zetten?
De schets klopt zelfs niet helemaal. Het signaal gaat na binnenkomst na een meter of 20 (ja, beetje omgelegd) de videorecorder in. Vanuit daar gaat het naar de eerste splitter en vanuit de video ook naar de eerste (centrale huiskamer) PC. Wat betreft de signaarsterkte en hoe snel er een apparaat achter komt maak ik me niet echt zorgen ;)

Goede kabels is een mooie initiatief, maar ik wil niet zeg maar de kosten gaan dragen voor compleet nieuwe bekabeling hier in huis, terwijl ik zelf zo snel mogelijk het huis uit wil :P da's een beetje een niet-rendabele onderneming :)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:00:
Is het wel een goed idee om het signaal te versterken waar het binnen komt en daar vlak achter (6m kabel) al een tv neer te zetten? Hoeveel kan zo'n tuner aan?
Een AFC1621 doet 16db demping op de tap-off. Is dus geen enkel probleem. (Demping op de trunk minder dan 1 db)

Een AFC 1641 loopt van 12,5 tot 15db demping aan de uitgangen. Als je de demping op de bekabeling gaat meetellen zullen ongeveer alle uitgangen rond de 17-20db demping uitkomen. Met een 20db versterker bij het AOP/SOP kom je dan precies op 0db demping over je gehele netwerk :)
Pagina: 1