Gezocht: Exchange vervanging met open standaarden *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 09:42
Wij zitten in een geprivatiseerd MKB (25 medewerkers) en moeten binnenkort uit de "oude" IT omgeving. In de huidige omgeving maken we gebruik van MS Exchange met outlook clients voor de groupware (mail, afspraken, contacts, etc).
Nu wil het geval dat we moeten verhuizen naar een nieuwe lokatie waarin we de ICT infrastructuur zelf op poten moeten zetten. De directie heeft bepaald dat we zoveel mogelijk open standaarden moet gebruiken. MAW er wordt een SAMBA server neergezet en andere niet MS oplossingen die een open structuur hebben. Ons bedrijf is een software bedrijf dat vanaf het begin jaren 90 al met linux en andere unices werkt.
Als we de groupware mogelijkheden op een rij zetten naast Exchange, dan zijn er volgens ons 2 anderen, die vergelijkbaar zijn:
- Lotus
- Groupwise
Echter het kostenplaatje hiervan is aanzienlijk, bovendien zijn bij deze oplossingen nieuwe clients nodig.

Als we naar open source/gnu public domain kijken, zijn er verschillende oplossingen die allen webbased zijn:
- phprojekt
- opengroupware
- openxchange
- phpgroupware
- more groupware
- egroupware

Ik heb nu een pilot draaien van phprojekt. Opengroupware hebben we via de livecd geprobeerd, deze heeft veel overeenkomsten met de phprojekt.
We zijn eigenlijk opzoek naar anderen die de keuze hebben gemaakt voor een van de open source mogelijkheden (of andere er zijn er nog veel meer) en wat daarbij de struikelblokken (clients?) waren.

• htca
*kick

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Haal je open standaarden niet met open source door elkaar?

In jullie geval zou de directie zich veel tijd en zorgen besparen door een Small Business Server neer te zetten.
Heb je ook gelijk Sharepoint services erbij, erg handig.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is een erg leuk onderwerp; helaas heb ik er zelf niet zo veel verstand van :) Ik pas je topictitel even aan in de hoop dat het wat meer mensen kan aantrekken. Heb je hier al eens tussen gekeken: [search=exchange vervanger] [search=exchange open source] :)

Exchange vervanger > Gezocht: Exchange vervanging met open standaarden *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Kijk eens naar exchange4linux.

Wat ga je doen met de clients, blijven die wel MS (Windows, Outlook) software draaien?

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 13:44
Kerio mail server. is niet gratis maar bied wel de zelfde functies als exchange. en draaid zowel onder windows als onder linux

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 20:50

Pogostokje

* twiet *

TS: Exchange is ten dele natuurlijk ook gebasseerd op 'open standaarden'. Alle RFC's van IMAP, POP3 en SMTP zijn gewoon openbaar en vormen de basis voor alle andere oplossingen. Je bent kennelijk op zoek naar gratis opensource software maar ik moet mij volledig aansluiten bij Lecram: haal je open-source en open-standaarden nu niet door elkaar?

Je maakt het jezelf enorm ingewikkeld op dit moment. Daarnaast heb ik nog niet echt een lijst gezien met eisen waar de software aan moet voldoen. Je gebruitk nu Outlook icm Exchange, maar is er ook behoefte aan colloboratie en kalenders, of gaat het 100% om de e-mail? Wat draaien de clients voor OS software? Moet het webbased (gaat medewerkers tegenstaan na verloop van tijd door de traagheid) of moet er een client voor zijn? Thin of fat client? En zo nog veel meer dingen die je volgens mij EERST moet uitzoeken alvorens je op zoek kan gaan naar een compleet nieuwe messenger omgeving.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Vooruit, ik doe een poging. Ik ga voor het gemak uit dat je met open standaarden eigenlijk vrij/gratis open source bedoeld. BTW, samba is eigenlijk een beroerd voorbeeld van 'open standaarden', omdat ze de protocollen van Mickysoft Microsoft hebben reverse-engineerd.

Let wel, meer dan pilots van een aantal heb ik ook niet gedraaid, dus je zal er niet veel aan hebben :)

OGo (OpenGroupware) is een beest om goed zelf te installeren, maar de documentatie is uitgebreid. Grootste probleem is echter dat je licenties voor je Outlook-clients nodig hebt van het bedrijf waar OGo oorspronkelijk vandaan komt: SKYRiX. Voorzover ik weet zijn er echter geen vrije/gratis oplossingen om Outlook direct te koppelen aan een groupware-servertje.

Hetzelfde truukje wordt gebruikt door Novell en hun open-xchange project, wat ze (sinds vorig jaar?) vrij hebben gegeven. MAPI connector? Dan moet je een licentie aanschaffen. Ik zie er wel meer toekomst in dan bij OGo, gewoon omdat Novell al de evolution/ximian connector heeft vrijgegeven en een reus van een bedrijf in opensource-land is geworden.

Zodra je je wensen verlaagt tot web-ui niveau zijn er tientallen projecten (horde, phpgroupware, egroupware) die allemaal genoeg functionaliteit bieden, maar voor 'fat client' Outlook blijft het behelpen. Email is natuurlijk nooit een probleem, echter zodra je meer wilt, dan zijn er bitter weinig alternatieven. Behalve gewoon Evolution of Thunderbird/Sunbird draaien :)

[ Voor 2% gewijzigd door elevator op 13-02-2005 23:47 ]

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Verleden jaar heeft C'T (Computer Techniek) nog gehad over vervanging van exchange door andere programma's. Misschien dat je even een emailtje richting hun moet sturen met daarin de vraag welk nummer het was en deze te pakken zien te krijgen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Ik werk zelf met SLOX (Suse Linux OpeneXchange) wat de voorganger is van OpenXchange en in een suse jasje gegoten.
Werkt als een tiet kan ik zeggen. Cd erin, instaleren (beetje klikken, kan niet fout gaan) en voila, een operationele groupware email server met alles erop en eraan. Via sloxhelp.org en de suse site is er aardig wat ondersteuning te vinden en het hele zwikkie is aardig stabiel.
Vereist niet veel linux kennis (zeker niet zolang je niet moet troubleshooten).
Is aanmerkelijk goedkoper als mickeysoft Microsoft exchange (maar het kost wel geld maar daar krijg je dan ook suse support voor, je kunt suse gewoon emailen als je een wat ingewikkelder probleem hebt!)
Uitermate geschikt voor een professionele productie omgeving.
Kan ook prima met outlook(express) overweg dus kun je gewoon windows clients blijven behouden.

Als je meer kennis van linux hebt is openxchange een aanrader, dan kun je zelf je distributie kiezen (werkt bijv onder freebsd!) en alles naar eigen smaak inrichten. Hier ben je voor ondersteuning aangewezen op de community.

Als je niet erg hangt aan dat afspraken gebeuren (er zijn opensource agenda web based tools beschikbaar) dan is een simpele linux server met fetchmail, cyrus, squirrel, postfix en nog wat dingskes een nog veel simpelere oplossing (al is dat niet zo gelikt misschien, maar wel lekker simpel en overzichtlijk en gratis)

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 13-02-2005 23:48 ]

Verwijderd

Zelf ben ik zeer te spreken over Group Office. Ziet er gelikt uit, overzichtelijke agenda's die prima te delen zijn en een mooie mailmodule. Een uitgebreid adresboek met importmogelijkheden en een projectenmodule. Ik had zelf authenticatie via de IMAP server aanstaan, maar kan ook op andere manieren. In verschillende talen verkrijgbaar. De ontwikkelaar is meen ik een Nederlander.

Deze versie is gratis te gebruiken. Er is ook een pro versie (EUR 199,--) met als extra's: templatesysteem voor email en nieuwsbrieven, eigengemaakte velden in het adresboek en Outlook/Pocket PC synchronisatie.

Verwijderd

Je zou ook eens kunnen kijken naar GrouWise for linux. Novell heeft op het moment een erg scherpe aanbieding voor een competetive upgrade van Exchange 5.5 naar GWfL...

Als je perse geen ander client wil kun je in ieder geval gebruik maken van POP en SMTP, maar de GW client is erg prettig in het gebruik en veiliger voor script/activeX virussen.

• htca
Je gebruitk nu Outlook icm Exchange, maar is er ook behoefte aan colloboratie en kalenders, of gaat het 100% om de e-mail? Wat draaien de clients voor OS software? Moet het webbased (gaat medewerkers tegenstaan na verloop van tijd door de traagheid) of moet er een client voor zijn? Thin of fat client? En zo nog veel meer dingen die je volgens mij EERST moet uitzoeken alvorens je op zoek kan gaan naar een compleet nieuwe messenger omgeving.
Je hebt gelijk, we gebruiken nu inderdaad outlook in combinatie met Exchange. Dat betekent in de dagelijkse praktijk dat we de mail via de exchange server ontvangen en ook in elkaars agenda kunnen kijken en al naar gelang de rechten ook zaken kunnen wijzigen.
Het hoeft niet webbased te zijn, als er een mogelijkheid is om via het (intra)web de boel te bereiken is dat wel mooi meegenomen, maar niet per se noodzakelijk.
Qua clients, momenteel werken we allemaal op een windows workstation (XP PRO), maar er is een tendens richting linux (evolution 2.0 kan connecten naar de exchange server), sommige medewerkers hebben meerdere workstations staan.

Verwijderd

hm, net op de frontpage: nieuws: Novell lanceert open-source collaboration-server
(nog wel ff wachten tot het allemaal af is en werkt...)

• htca
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 12:19:
hm, net op de frontpage: nieuws: Novell lanceert open-source collaboration-server
(nog wel ff wachten tot het allemaal af is en werkt...)
Ziet er wel veelbelovend uit, maar ik ben benieuwd of ze alles kunnen waarmaken. Maar ambitieus zijn ze wel. Anderzijds heb ik begrepen dat wij nog even uitstel hebben gekregen. Maar ik vermoed dat het volwassen product van hula toch te laat gaat komen voor ons.
Pagina: 1