HTPC met DVB-C (meerdere) en Essent Digitaal.

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:17
Op dit moment ondersteund Windows Media Center 2005 nog geen DVB-C dus ben eventueel naar andere pakketten aan het kijken die dat wel ondersteunen. Heeft iemand hier ervaring mee welk soort Media Center pakket ik dan kan gebruiken?

Maar de grote vraag is ik wil dan essent digitaal nemen maar ik wil niet hun settop box hebben. Daar ben ik niet geinterreseerd in. Ik wil gewoon minstens 2 DVB-C tuners in de HTPC zetten en dan via guide kunnen zappen en programmeren ect.
En eventueel via WIFI (of gewoon utp) kunnen streamen naar de slaapkamers via een extender.. Want dan komt het signaal gewoon op 1 plek binnen en de tuners worden gewoon gebruikt via de extender..

Maar hoe werkt dat Essent Digitaal eigenlijk? Krijg je er een kaartje bij? Als dat het geval is dan moet er een soort van card sharing zijn tussen de tuners als die niet in een dual tuner variant er is...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt het kaartje ook los kopen voor E10 oid. Je bent AFAIK niet verplicht om een decoder van hun af te nemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@TS:
Kijk eens op http://www.cadsoft.de/vdr/ of nog makkelijker: http://linvdr.org/.
Niet zo omvangrijk als Windows MCE, maar voor digitaal TV kijken en opnemen werkt het perfect. Hardware-eisen zijn minimaal, functioneert zelfs prima met een standaard Siemens-Nixdorf multimedia-box (voor specs, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/708955).
Aansluiten kaartlezer heb ik zelf geen ervaring mee. Daarvoor moet bij de DVB-C kaart een Common Interface module worden aangeschaft, waarin een CAM gestoken kan worden. In deze CAM wordt vervolgens het kaartje gestoken. DVB-C kaarten zijn tot op heden volgens mij moeilijk verkrijgbaar in Nederland, bijbehorende CI-module en CAM nog moeilijker. Zonder kaartje is het echter toch mogelijk om de Nederlandstalige zenders digitaal te ontvangen via Essent, uitgezonderd rtl4, rtl5 en mtv.
Andere zenders zijn gescrambled en daarvoor is dus een kaart nodig. Beetje flauw van Essent: Adverteren dat in het nieuwe basis-pakket alle zenders voortaan ook digitaal worden doorgegeven (inclusief 15 extra zenders, da's dan wel weer leuk), maar een groot deel van deze zenders wel scrambelen. Nu heb ik er geen probleem mee om voor 10 euro een kaartje te kopen, maar wel om een paar honderd euro uit te geven voor een CI-module en een CAM voor in een HTPC. Waarom niet eens een keer wat goodwill kweken, en geen enkele digitale basiszender scrambelen, Essent!
Ik draaf door.
Om terug te komen op de vraag van de topicstarter, LinVDR kan volgens mij aan alle genoemde eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Je hoeft echt geen cam te kopen hoor ;)
het kan ook anders :)

nl. met een phoenix smart card interface, en een programmaatje, (voor linux zijn er enkelen, zoals mgcam en newcamd bijvoorbeeld) en voor progdvb &co is er MD-Irdeto-CAM welke de tv-home irdeto2 smartcard ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
MaCe1337 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:35:

nl. met een phoenix smart card interface, en een programmaatje, (voor linux zijn er enkelen, zoals mgcam en newcamd bijvoorbeeld) en voor progdvb &co is er MD-Irdeto-CAM welke de tv-home irdeto2 smartcard ondersteunen.
Klinkt interessant. Ik hou het voorlopig op de "linux-variant", omdat linvdr echt precies doet wat ik wil. Er bestaat ook een softcam-plugin voor (lin)vdr, en die is volgens mij inderdaad gebaseerd op de door jou genoemde mgcam. Blijft nog over de "phoenix smart card interface". Zoals een goed forummer betaamt heb ik daar op gegoogled, echt veel duidelijker is het me nog niet geworden. Er wordt veel gesproken over programmers en dergelijke (veelal vanuit de satellietwereld), maar volgens mij bedoel jij een soort van kaartlezer die je op een (com-)poort van je PC, en dus niet direct op je DVB-C kaart, moet aansluiten. De softcam communiceert vervolgens met de phoenix interface, en haalt op die manier de sleutels van de smartcard. Heb ik het zo goed begrepen? Heb je misschien ook enkele links naar meer informatie en/of winkels die zo'n phoenix interface verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:17
interessant zal eens wat verder gaan kijken.
Nu maakt het me ook niet zo veel uit om het nu direct te hebben. Eventueel wacht ik wel tot windows MCE het ondersteund (ergens dit jaar) Maar wat gewoon moet werken voor dit is dat er minstens 2 digitale tuners in zitten die dus gezamelijk 1 card uitlezen uit zo'n CI module... Want anders is het niet echt interresant.. (net als werken met settop boxen en dan weer een analoge tv tuner via de svhs ingang.... wie bedenkt dat nu... Digitaal -> analoog -> digitaal -> opgeslagen op disk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Beuzelarij schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:33:
[...]
Blijft nog over de "phoenix smart card interface". Zoals een goed forummer betaamt heb ik daar op gegoogled, echt veel duidelijker is het me nog niet geworden. Er wordt veel gesproken over programmers en dergelijke (veelal vanuit de satellietwereld), maar volgens mij bedoel jij een soort van kaartlezer die je op een (com-)poort van je PC, en dus niet direct op je DVB-C kaart, moet aansluiten. De softcam communiceert vervolgens met de phoenix interface, en haalt op die manier de sleutels van de smartcard. Heb ik het zo goed begrepen? Heb je misschien ook enkele links naar meer informatie en/of winkels die zo'n phoenix interface verkopen?
Klopt, ik had een beetje weinig tijd en daarom was mijn post niet zo compleet.

Een phoenix interface is weldegelijk een programmer die in de satelliet wereld gebruikt wordt.
Je had gelijk over de procedure btw, het is een klein dingetje wat op de com poort gaat, en die communiceert met de smartcard.

Waar je op moet letten bij het kopen van een interface:
Om een op irdeto2 gebaseerde tv-home smartcard uit te lezen, heb je een phoenix interface nodig welke 6 mhz modus ondersteunt, anders werkt het niet.
bijvoorbeeld deze

typefouten voorbehouden, ik heb nl. wat bier op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:30

houthakker

Poehé

MaCe1337 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:35:

Heb je dit aan de praat gekregen? Want bij mij werkt het niet!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

houthakker schreef op maandag 25 april 2005 @ 18:37:
[...]

Heb je dit aan de praat gekregen? Want bij mij werkt het niet!
Helaas nog niet, mijn interface is nl niet goed, (ik heb een vaag chinees ding) ik moet een nieuwe kopen, maar andere projectjes hebben even voorrang gekregen :)

Ik ga er nog mee bezig maar ik heb weinig tijd gehad het afgelopen jaar (school/stage/werk).

In de vakantie ga ik er weer mee bezig! (eerst een nieuwe phoenix kopen ;) )
Pagina: 1