[MPClassic] TV en VHS Capturen met MPC 2005

Pagina: 1
Acties:

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
Hoioi..
Ik wil binnenkort een aantal (oude) VHS bandjes naar DVD kopieren met de pc. Nu weet ik dat Huffyuv encoder het beste is daarvoor. En dat VirtualDub een goed programma is om te capturen. Echter, ik heb geen ervaring met VirtualDub en heb bovendien al een ander programma op de pc die ik heel vaak gebruik: Media Player Classic.

Klik File> Open Device. Selecteer de apparaten voor audio en video. als het goed is zie je beeld en hoor je geluid.Vervolgens View> Capture ! en voila, een flinke balk verschijnt waar je kan instellen hoe en wat.Volgens mij weten weinig mensen van deze mogelijkheid. Je kan vervolgens alle codecs selecteren die geinstalleerd en geregistreerd staan op de pc.
Je hebt zelfs de mogelijkheid om het Matroska container te gebruiken ipv AVI! (info over Matroska, volgens mij de beste container die er is...)
Zelf heb ik deze capture mogelijkheid alleen nog gebruikt om af en toe radio op te nemen van mn tv/radiokaart (nog geen tvkabel doorgetrokken). en dat werkte goed.

Hebben mensen ervaring met het capturen van beeld en geluid met Media Player Classic? Het voordeel is dat MPC veel meer recht toe recht aan is... je stelt de dingen in het instellingenbalkje in (eenmalig geloof ik) en klaar. Virtualdub heeft veel meer mogelijkheden...zonder gids weet je niet goed waar te beginnen en wat aan te vinken enzo. Maar heb je al die mogelijkheden ook echt nodig als je vhs bandje naar de hd wilt kopieren? Volgens mij is het ook niet zo dat er een verschil is in beeldkwaliteit als beide programma's Huffyuv gebruiken... maar dat weet ik niet zeker.

(Ik stel dus hier dat MPC (wat capturen betreft) misschien een soort AutoGK is en Virtualdub is dan de GK, autogk kan je met 1 klik dvd's omzetten naar xvid en Gk kan je het met wat meer klikjes en instellingen, wie het niet eens is... laat weten!!)

2e: de maker van MPC 6.4.8.2 is ervandoor gegaan... Echter iemand anders heeft mpc wel geupdate... 6.4.8.3 wilt hij het niet noemen (waarschijnlijk omdat alleen de originele maker dit mag doen?).
De nieuwste versie staat hier op de pagina:
Media Player Classic 2005
het Changelog laat wel wat leuke dingen zien:
# Online subtitle database, which is somewhat like CDDB/FreeDB
# Custom fullscreen resolutions
# After Playback Options (close or shutdown) <-- erg handig
# New style filters menu
# Dirac (.drc) support volledige changelog staat op de genoemde site.

Er staat trouwens: "Filter settings not kept" bij de nieuwe versie op deze site... maar ik heb daar vreemdgenoeg geen last van.. als ik enkele filters uitvink en mpc opnieuw opstart zijn ze nog uitgevinkt. Dus dat zit wel goed.
Deze nieuwe versie werkt bij mij gewoon goed. Heb alleen het capturen nooit met deze versie geprobeerd maar daar is als het goed is ook niks aan veranderd.
Hoewel dit topic dus eigenlijk over het capturen gaat, kan je ook overige ervaringen/problemen met MediaPlayerClassic hier kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 10-02-2005 20:48 ]