Toon posts:

audigy 2 zs digitaal of analoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. ik heb een vraag.

Ik heb sins kort de Creative audigy 2 zs. nu wil ik deze aansluiten op mijn reseiver.
maar wat is nu de slimste manier. Gewoon via coax of annoloog aansluiten

mijn reseiver is de pioneer vsx-d512.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Als je vooral DVD's kijkt en muziek luister zou ik voor digitaal (coax) gaan (voor het doorgeven van het digitale Dolby Digital of DTS signaal).

Als je ook spellen speelt en van EAX gebruik wilt maken, dan moet je ze op analoge wijze aansluiten. De receiver kan EAX niet decoderen, dit moet je pc doen.

Nadeel van analoog is dat je 6 kabels nodig hebt ipv 1 digitale, bovendien zal de kwaliteit van het signaal in het algemeen minder zijn tov digitaal.
Nadeel van digitaal is dus dat je geen gebruik kunt maken van EAX.

Verwijderd

hier heb ik ook nog een vraagje over.

ik heb de audigy in combinatie met de logitech z-680 5.1 set.

heb mijn dvd speler en xbox aangesloten via de optische ingang en dit werkt perfect.

mijn pc heb ik analoog aangesloten dmv de 3 kabels (oranje, groen en zwart) volgens mij zitten er geen 6 aansluitingen op mijn kaart maar zal als ik thuis ben eens kijken.
deze analoge aansluiting werkt meestal perfect, maar soms dus ook helemaal niet en dat is niet mooi bij spellen.

ik wil hem eigenlijk ook gewoon digitaal hebben, kan dit met coax of heb ik hier een ander soort kabel voor nodig. de logitech heeft wel een coax ingang maar heeft de audigy dezelde uitgang??

als antwoord op jouw vraag zou ik zeggen digitaal want dat geeft altijd betere kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die zs is thx gesertiveseert en kan ook dts es en zo coderen. dus zou je denk dat dat er een beter codeerchip op de kaart zit dan in mijn reseiver. dus dat ik hem beter anoloog aansluiten. zodat de zs al het codeer werk voor mij gaat doen. of zit ik er nu naast

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb hier ook een Audigy 2 ZS en ben van plan binnenkort een receiver te kopen en daar dan mijn kaart op aan te sluiten. Heeft iemand ervaring met een goede receiver die makkelijk met deze kaart omgaat? Ik heb het hier dus over een digitale aanluiting, omdat ik op mijn analoge aansluiting mijn Zalman 5.1 surround headset hab aangesloten^^.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
@mufc4
Waarschijnlijk met 3 stereo kabels --> dus 3x2 = 6 mono kabels.

De audigy heeft een digitale uitgang, om deze te gebruiken heb je een aparte adapter nodig. Zoek maar even in GOT welke precies, hier zijn al veel topics over geweest. Ik gebruik bij mijn audigy 1 een "mono 3,5mm jack->coax" adapter uit mijn hoofd.

@darkhammer
Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van de analoge kabels die je gebruikt. Als je je ZS 6.1 laat decoderen en via je 5.1 receiver laat afspelen verlies je m.i. 1 kanaal. <Maakt dus weinig uit.

@dr. t
Elke receiver met een digitale aansluiting gaat makkelijk om met jouw geluidskaart. Volgens mij kun je niet tegelijkertijd digitale en analoge output van je geluidskaart gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
dus wat kan ik nu beter doen. ik heb hem op dit moment digitaal aangesloten het geluid in films is goed en voor de rest is alles stereo. maar als ik wil gaan gamen kan ik hem dus beter anoloog aansluiten. omdat ik dat eax ondersteuning heb. Als ik er een goed stuk kabel tussen hang zal ik dan in films het verschil horen tussen digitaal en anoloog.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dr_oetker schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:34:
Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van de analoge kabels die je gebruikt. Als je je ZS 6.1 laat decoderen en via je 5.1 receiver laat afspelen verlies je m.i. 1 kanaal. <Maakt dus weinig uit.
Het 6e kanaal bij 6.1 is geen 'echt' kanaal geloof ik, je zult dan ook geen geluidsinfo missen als je 6.1 decodeert en over een 5.1 setje afspeelt.

@ Darkhammer
reseiver, annoloog, gesertifeseert... :?
Noid, ik ben wel wat gewend maar voor een 18-jarige is dit toch wel beneden niveau?
Je schrijft wel 'beter dan', dat kunnen er een hoop niet zeggen.
Maarre wat je vraag betreft, tis maar net in welke verhoudingen je gamed tov films kijkt en of je elke keer zin hebt om je instellingen te veranderen, want je kaart kan niet tegelijk analoog en digitaal uitsturen.

Verwijderd

Dr_oetker schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:34:

De audigy heeft een digitale uitgang, om deze te gebruiken heb je een aparte adapter nodig. Zoek maar even in GOT welke precies, hier zijn al veel topics over geweest. Ik gebruik bij mijn
Heb hier een 2ZS met een standaard stereokabeltje aangesloten. Heb alleen de witte cinch-aansluiting in de receiver zitten en heb prima geluid. Niks speciale adapters, gewoon bullshit.

@TS: Als je alles uit je Audigy wilt halen, zul 'm toch maat beter analoog aansluiten. Dan heb je alle opties ter beschikking, dus zowel DD/DTS voor DVD als AEX voor games. Daarnaast heb je ook nog DVD-Audio (concurrent van SACD). Digitaal werkt beter als je langere kabels nodig hebt, omdat je minder last hebt van verlies. Voorwaarde voor analoog is wel, dat je receiver een 5.1/6.1/7.1* aansluiting heeft (*=doorhalen wat niet van toepassing is). Dit is meestal het geval bij receivers met SACD-aansluiting.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:13:
[...]Als ik er een goed stuk kabel tussen hang zal ik dan in films het verschil horen tussen digitaal en anoloog.
Er is amper/geen verschil tussen digitaal en analoog overzenden. Als je verschil hoort, dan is dat te danken aan de instellingen/eigenschappen van de decoder.
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:58:
Maar die zs is thx gesertiveseert en kan ook dts es en zo coderen. [...]
De Audigy 2 ZS heeft helemaal geen coder erop zitten. Verder heeft (zover ik weet) THX niks met DTS te maken.

Verder is een nadeel van het analoog aansluiten van de ZS op de (meeste) receiver, dat je erg gare bass management hebt.
Pagina: 1