Toon posts:

Keuze uit drie laptops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke zouden jullie kiezen:

Inspiron 510M Top Mobility (N025M6)

Intel® Pentium® M Processor 755 (2.00 GHz, 2MB L2 Cache, 400 MHz FSB)
15,0" TFT SXGA+ Kleurenscherm (1400*1050)
1024MB 333Mhz DDR RAM (2x512MB)
60GB Ultra ATA/100 Harde Schijf
Modular 8X DVD+/-RW Drive met Decoder Software
Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card (Centrino)
Delux Nylon Draagtas
Geïntegreerd Intel® Extreme 64MB shared grafische kaart
4 Cell Primary Battery for lower weight

= 1498.77 euro

Inspiron 6000 X-treme Mobility (N02606) Nieuw

Intel® Pentium® M Processor 750 (1.87 GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)
15.4" UltraSharp™ Wide Screen UXGA TFT Display resolution: 1920x1200
1024MB 400MHz DDR II RAM (2x512)
Geïntegreerde Grafische kaart Intel® Media Accelerator 900 Graphics Up to 128MB shared system memory
Internal 8X DVD+/-RW Drive met Software
Lithium Ion 53WHr (6 cell) batterij
Deluxe XL Nylon Draagtas (+47,19 EUR)

= 1685.11 euro

Inspiron 8600c X-treem Mobility (N02866)

Lithium Ion 72WHr (9 cell) battery
Intel® Pentium® M Processor 755 ( 2.0 GHz, 2 MB L2 Cache, 400 MHz FSB )
15.4" Breedbeeld WUXGA TFT UltraSharp Kleurenscherm (1920x1200)
1024MB 333Mhz DDR RAM (2x512MB)
128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO grafische kaart
Modular 8X DVD+/-RW Drive met Decoder Software
Delux Nylon Draagtas (+35,09 EUR)

= 1723.83 euro

zou die nieuwe 1.87 GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB sneller zijn dan een 2ghz 400 FSB?
En is 15.4 een groot verschil van 15.0?

Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 12:55 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 19:28

Shunt

Boe

natuurlijk is het ook handig om te weten wat je er mee gaat doen.
als je er alleen een beetje word op gaat doen en af en toe een beetje internetten is het natuurlijk bull om de duurste te pakken en dan zou ik gewoon voor een goedkoper model gaan.

wil je er ook mee gaan gamen dan zou je zoizo alleen de laatste overhouden omdat dit de enige is met een fatsoenlijke 3D kaart.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 17:08
Inspiron 6000 X-treme Mobility

En ja, de 533 FSB maakt nogal een merkbaar verschil. Ik denk dat ze wel gelijk presteren aan de hand van de specs.

Verder ja, die 0.4 inch, pak voor de grap es een meetlint en teken 't op papier o.i.d... mischien vind jij het een groot verschil :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zal vooral gebruikt worden om programma's te ontwikkelen, en ik vind het geen bull om een deftig machine te kopen daar ik hem wel een heel aantal jaartjes zal houden en dus ook naar de toekomst kijk. Programma's als visual studio en java studio zijn niet van de minste hoor.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
m33p schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 12:59:
Verder ja, die 0.4 inch, pak voor de grap es een meetlint en teken 't op papier o.i.d... mischien vind jij het een groot verschil :)
Op papier niet, maar zo'n 15.4" is wel widescreen/breedbeeld (met afwijkende resolutie)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die 15" laptop is geen breedbeeld. De resolutie is wel hoger, als je meer op het scherm wilt zien moet je die nemen.
Waarschijnlijk gaat de 2e wel langer mee qua batterijduur, deze heeft een 6cell batterij ipv 4cell.

Edit: van de batterij bedoel ik dan tussen de laptops welke geen goede grafische kaart hebben, omdat je die grafische kaart toch niet nodig hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door pisart op 10-02-2005 13:16 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 09:38
Die viertiende inch maakt het verschil natuurlijk niet, maar het resolutieverschil is enorm. Ik zou absoluut voor de middelste variant gaan - alleen al vanwege het scherm.

Mocht je per sé 3D-functionaliteit in je laptop willen hebben, dan is de laatste optie mijns inziens ook te overwegen.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 09:44
De laatste heeft wel de beste grafische kaart.
Het andere model daarintegen heeft een snellere FSB... tja. lastig.
De laatste is nl. ook tevens de duurste... :(

Lastige keuze, ik neig naar het laatse model..

wijze woorden

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Check ook: http://www1.euro.dell.com...spx/inspn?c=nl&l=nl&s=dhs en click dan op "Welke notebook is voor u de juiste" (links in beeld). Je ziet dan een vergelijking van de verschillende notebooks, misschien heb je daar nog wat aan.

Persoonlijk ben ik ook hard aan het twijfelen tussen de 510M en de 6000. Ik wil echter niet ed lafste config hebben en dan komen ze ongeveer op dezelfde prijs uit. Ik denk dat ik het verschil in grootte en gewicht dan maar voor lief neem en toch de 6000 neem. Dit ding is immers gebaseerd op het nieuwe platform van Intel: de Sonora!!!

Een advies: bel Dell gewoon eens op en leg ze je probleem voor. Zij kunnen je ook prima van advies voorzien en bovendien heb je kans dat ze je nog extra korting geven als je belt. Ook de 9-cell battery voor de 6000 kan volgens mij alleen telefonisch besteld worden. Als je nog wat nuttigs van ze hoort, post het hier dan even, misschien help je ons dan in onze keuze...

[ Voor 6% gewijzigd door AJ1815 op 10-02-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:22
Zoals ik aangeef in:
Ervaringen Dell Inspiron 6000

Wanneer je belt, kun je in plaats van de standaard batterij ook de 9 cells batterij voor een meerprijs kopen. Ik twijfelde ook tussen de 510M en de 6000. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 6000. Deze vind ik mooier en de aanbieding was beter. oa : 60GB HDD tegen 30GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Keuze 1 valt af. slechts 64 MB, en dan nog shared videogeheugen van Intel. Kan natuurlijk nooit op tegen de radeon 9600. De keuze tussen 2 en 3: ik zou het wel weten. Die snellere FSB legt het af tegen die videokaart. Ook al zou je misschien niet zo nieuwe spellen spelen, die grafische kaart is ook makkelijk voor toekomstig gebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Windows Longhorn, die het liefst een snelle GPU ter beschikking heeft. Dit vanwege DirectX extensies die worden gebruikt voor het grafische subsysteem. Zeker weten dat dit op de radeon 9600 beter/sneller gaat.

Verder: 3D Gui's hebben de toekomst. Wil je over 3 jar een nieuwe laptop kopen omdat nieuwe software niet lekker werkt?

Het scherm: 1920x1200 is merkbaar vershillend met 1400x1050. Breedbeeld is natuurlijk ongelooflijk makkelijk bij het vergelijken/lezen van documenten, 2 naast elkaar is erg fijn! Daarbij zijn meer pixels natuurlijk altijd welkom.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Persoonlijk vind ik 1400x1050 al echt max op een 15" TFT scherm. Zelf gebruikte ik dan large fonts. 1920x1200 vind ik absurd.

Over de videokaart: natuurlijk is de radeon sneller.. in 3D. In 2D maakt het bar weinig uit, ook met shared memory. (Dothans hebben 2MB cache..) En die 64MB van het shared memory die je "kwijt" bent op 1GB boeit dan ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ruudjah schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 00:29:
Verder: 3D Gui's hebben de toekomst. Wil je over 3 jar een nieuwe laptop kopen omdat nieuwe software niet lekker werkt?
Eerst zien, dan geloven. Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. Het vereist wellicht ook andere controllers om er fijn mee te kunnen werken. Ik zou er iig niet vanuit gaan.
Het scherm: 1920x1200 is merkbaar vershillend met 1400x1050. Breedbeeld is natuurlijk ongelooflijk makkelijk bij het vergelijken/lezen van documenten, 2 naast elkaar is erg fijn! Daarbij zijn meer pixels natuurlijk altijd welkom.
Ja, fijn, 2 onleesbare documenten naast elkaar. 1920x1200 is echt *klein* op een 15,4" scherm. Breedbeeld is fijn, dat geef ik zonder meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Eerst zien, dan geloven. Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. Het vereist wellicht ook andere controllers om er fijn mee te kunnen werken. Ik zou er iig niet vanuit gaan.
In ieder geval gaat windows van 3D extensie's gebruik maken in Longhorn. Zoek de T.net nieuwsposts er maar op na.
Ja, fijn, 2 onleesbare documenten naast elkaar. 1920x1200 is echt *klein* op een 15,4" scherm. Breedbeeld is fijn, dat geef ik zonder meer toe.
2 documenten op een 15.0" 1600x1200 scherm naast elkaar vind ik prima te doen kwa grootte. De 320 pixels -in de breedte- die je hebt bij breedbeeld zijn alleen maar gunstig. Nog een vergeten voordeel: HDTV i1080 past niet eens op een res van 1400x1050. En HDTV wil je zeker wel kijken op je nieuwe laptop :).

[ Voor 3% gewijzigd door Ruudjah op 11-02-2005 09:14 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 20:01
De 1920 x 1200 resolutie heeft maar 1 nadeel: je raakt snel verwend...

Ik typ dit op een 8600 met voornoemde resolutie om op te ontwikkelen. Het grote voordeel is dat je een scherm kunt ontwikkelen terwijl de properties en debug info ernaast staan (tegelijk)

Errug prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik zou voor meest lichte notebook gaan, gecombineerd met de meest lange accu duur.
Ik heb hier een desktop vervanger met AMD64 en ATi M9700 maar de accu daarvan is na 2,5 uur low power werken gewoon echt leeg. Mijn volgende laptop wordt er 1 met een zo klein mogelijk scherm, zo licht mogelijk en een zo lang mogelijke accu duur (Powerbook G4 12" :)). Precies genoeg om wat op de programmeren, te inetten of een tex/OO documentje te typen. Al het andere doe ik wel op een desktop machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

Nexxennium schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 00:33:
En die 64MB van het shared memory die je "kwijt" bent op 1GB boeit dan ook weinig.
zit er geen groot performance verschil tussen shared geheugen en dedicated geheugen?? Er zit toch nog een bus tussen met andere bronnen bij shared geheugen.

maar ja je zei het al, voor gewoon 2D plain text heb je niet eens 64 mb nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit erg te twijfelen over de Dell Inspiron 6000, hij is goedkoop en de specificaties zijn gewoon perfect voor mij. Maar als ik eerlijk ben vind ik hem niet erg mooi. Vooral die witte strips op de zijkant lijken me snel beschadigen of vies worden (iemand al ervaring?).In het topic over deze laptop lijkt het erop dat hij nog niet snel geleverd kan worden. Tot maandag is er overigens wel gratisbezorgkosten én gratis dubbel geheugen, was erg aantrekkelijk is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dogooder schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 09:44:
[...]

zit er geen groot performance verschil tussen shared geheugen en dedicated geheugen?? Er zit toch nog een bus tussen met andere bronnen bij shared geheugen.
Klopt, en het leek mij ook dat de performance eronder zou lijden, maar uit een test van de C'T een jaar geleden ofzo, met de Banias CPU bleek dat het voor 2D nauwelijks uitmaakte, en dat laptops met gelijke CPU, met shared memory eigenlijk even snel waren als laptops met een dedicated videochip. Lijkt me dat het komt door het (relatief) enorme lvl2 cache van de Centrino CPU's. En dan te bedenken dat de Dothan nog 2x zoveel heeft als de Banias..

Misschien dat voor zeer geheugen intensieve 2D-apps er wel nog een verschil zou kunnen zijn, maar ik kan geen voorbeelden verzinnen eigenlijk. Misschien zaken als wetenschappelijke software met grote datasets.

Maar goed, ik ben nu aan mijn 2de centrino bezig en heb beide keren ook gekozen voor een Radeon, omdat ik zo nu en dan ook nog wel eens in 3D wil pielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou, vanwege de GPU, toch zeker voor de laatste gaan. Ik krijg nu weer een nieuwe laptop van de zaak (oude stuk) en krijg er nu ook 1 met een R9700. Mijn oude laptop had zo'n Intel Extreme onboard en dat beviel me echt niet. Dat van die lagere FSB is dan jammer, maar dat zou ik persoonlijk voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 10:32:
In het topic over deze laptop lijkt het erop dat hij nog niet snel geleverd kan worden.
Klopt, maar dat was voor degene die hem (iets van) 2 weken geleden besteld hebben.
Ik heb vandaag gebeld en ze zeggen dat nu alle onderdelen te leveren zijn en dat de productie weer kan beginnen. Dit zou dus inhouden dat als jij hem nu besteld, je geen hinder van de levertijd zal ondervinden!
Pagina: 1