[Java] JDBC Oracle

Pagina: 1
Acties:

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 21:57
Ik maak gebruik van een Oracle 8 database waar een o.a. Java webapplicatie aan gekoppeld is. De JDBC connectie gaat via de (nieuwste) Oracle JDBC library.
Telkens, op willekeurige momenten geeft dit echter een " java.sql.SQLException: Io exception: Protocol violation ". Na een behoorlijk zoekwerk ben ik erachter gekomen dat te maken heeft met een timeout op de Socket door een bug in de oracle drivers. Ik heb contact opgenomen met Oracle maar daar konden ze me niet verder helpen dan de nieuwste JDBC library te sturen wat echter geen verschil maakt.
Wat is nu wijsheid? Overschakelen op een andere Database met alle overgangsproblemen vandien (migratie, SQL dialect, backup etc....). Zo ja welke database is dan aan te bevelen (lees: geeft zo min mogelijk migratie problemen?)
Of doorploeteren voor een oplossing of workaround op deze bug in de JDBC api?

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoor, maar om voor dit probleem nu meteen over te schakelen naar een andere db vindt ik wel erg overdreven. Heb je al gekeken op Metalink van Oracle?

Je gebruikt een Oracle 8 database?, is het dan niet een optie om ipv de ojdbc drivers gewoon de classes12.zip te gebruiken? Heb je ookal verschillende versies vande ojdbc drivers geprobeerd?

En verschillende verbindingen geprobeerd (thin, OCI, etc..) ?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• TukkerTweaker
ronaldmathies schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 12:56:
Ik weet niet hoor, maar om voor dit probleem nu meteen over te schakelen naar een andere db vindt ik wel erg overdreven. Heb je al gekeken op Metalink van Oracle?
Liever niet nee, maar ik moet van dit probleem af.
Je gebruikt een Oracle 8 database?, is het dan niet een optie om ipv de ojdbc drivers gewoon de classes12.zip te gebruiken? Heb je ookal verschillende versies vande ojdbc drivers geprobeerd?
Ja gebrobeerd. Met classes12.zip de zelfde fout, daarom geupgrade en wederom dezelfde fout. Ik heb nu tenminste 3 versies geprobeerd die dezelfde fout veroorzaken.
En verschillende verbindingen geprobeerd (thin, OCI, etc..) ?
OCI nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip, wordt vervolgd.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Ik weet niet in hoeverre dit je probleem oplost, maar het is misschien mogelijk om te migreren naar een oracle9i of 10g?

• TukkerTweaker
-FoX- schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:36:
Ik weet niet in hoeverre dit je probleem oplost, maar het is misschien mogelijk om te migreren naar een oracle9i of 10g?
In pricipe is dit mogelijk maar dat lost niets op, tenminste ik heb een tijd terug een aantal test gedraait op de downloadversie van 9i waarbij dezelfde fout terug kwam. M.a.w. een dag testen en niks verder. Nee het probleem ligt echt aan de Ojdbc lib.

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik ben wel benieuwd wat voor speciale dingen je dan doet. Wij werken hier ook met Oracle (eerst 8, toen 9), en ook met de classes12.zip (hoewel er volgens mij nu ook een classes14 is) en daarbij hebben we nog nooit de problemen gehad die jij beschrijft, zowel bij het uitvoeren van SQL als PL/SQL.

• JaQ
  • Laatst online: 13-05 21:13

JaQ

Note:254602.1 op metalink roept:

Upgrade to the 9.2.0.3 or later version of the JDBC driver.

Dit wordt genoemd ivm lob operaties. Die je iets met een lob?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• ronaldmathies
  • Niet online
Op wat voor soort statement gaat het eigenlijk fout (eventueel stukje code ter verduidelijking en beschrijving van de kollomen c.q. tabel(en) ).

Ik heb met Oracle 7/8(i)/9(i) gewerkt met zowel de Classes12.zip als de ojdbc drivers over zowel thin als oci en nooit dit soort problemen gehad. Dus het zal naar mijn idee wel een heel uitzonderlijke situatie zijn.

Kan het niet een algemeen netwerk probleem zijn? (erg trage verbinding, slechte verbinding, routers of switches die vervelend doen, etc..)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• TukkerTweaker
Ik heb geen LOB of CLOB collommen.
Het probleem komt echt random voor, dus een voorbeeld van een bepaald statement kan ik je niet geven ( zowel met select, insert als update query's). Het probleem doet zich alleen voor als ik het statement wil sluiten met:
stmt.close();

Om aan te geven dat ik niet de enige ben met dit probleem:
http://www.orafaq.com/msgboard/java/messages/862.htm

Ik ben vandaag aan het testen met een Oci verbinding, tot nu toe is het probleem nog niet voorgekomen. Wordt vervolgd.

• Kwistnix
  • Laatst online: 13-05 20:45
Is het gebruik van een JDBC-ODBC bridge driver geen optie?
Pagina: 1