[Oracle 10g] ODBC Instance client kan TNS name niet vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 13:56
Oracle begint mijn nachten weer te verpesten met z'n ongeloofelijke complexe manier van doen.

Situatie:
Ik heb een redhat 3 AS server draaien met daarop Oracle 10g.
Enterprise Manager via http en dat werkt allemaal prima. ook het connecten via JDBC gaat goed.

Client computer is Windows XP Pro

Nu wil ik ook een ODBC koppeling naar de DB hebben.
Ik heb de instant client software gedownload en de installatie instructies gevolgd.

Nu moet ik bij het configureren een TNS Service Name invoeren. Als ik de waarde van de linux server invul, dan krijg ik een ORA-12154 foutmelding. Google geeft geen antwoord in deze context....

Ik heb geen zin om de complete client software van oracle te installeren alleen om een ODBC verbinding te hebben.

Weet iemand de juiste manier om instant client werkend te krijgen?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij heb je, wanneer je een ODBC verbinding wilt maken, wel degelijk een complete client install nodig.

Voor zover ik weet zitten in de client install ook alle ODBC dll's e.d. ( moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog nooit een ODBC connection met een Oracle DB gemaakt heb ).

ORA-12154: TNS:could not resolve service name is de foutmelding. Betekent dat door middel van een TNSPING de desbetreffende database niet gevonden kan worden. Dit staat weer in je OracleHome\network\admin\tnsnames.ora file. ( die weer wordt geinstalleerd tijdens een client install ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• PhoneTech
mkleinman64 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:40:
Volgens mij heb je, wanneer je een ODBC verbinding wilt maken, wel degelijk een complete client install nodig.

Voor zover ik weet zitten in de client install ook alle ODBC dll's e.d. ( moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog nooit een ODBC connection met een Oracle DB gemaakt heb ).

ORA-12154: TNS:could not resolve service name is de foutmelding. Betekent dat door middel van een TNSPING de desbetreffende database niet gevonden kan worden. Dit staat weer in je OracleHome\network\admin\tnsnames.ora file. ( die weer wordt geinstalleerd tijdens een client install ).
Om te voorkomen om een complete client install moet installeren, heb ik de instant client gedownload. Deze kan je vinden op http://www.oracle.com/tec...lient/htdocs/winsoft.html

Echter zijn de installatie instructies erg beperkt.

Ik kan dus ook geen gebruik maken van de TNSPing...

Dit is de tnsnames.ora op de server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# tnsnames.ora Network Configuration File: /u01/app/oracle/product/10.1.0/db_1/n
etwork/admin/tnsnames.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

PMD =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = localhost.localdomain)(PORT = 1521))
    (CONNECT_DATA =
      (SERVER = DEDICATED)
      (SERVICE_NAME = pmd)
    )
  )

EXTPROC_CONNECTION_DATA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SID = PLSExtProc)
      (PRESENTATION = RO)
    )
  )

Moet ik hier een nieuwe entry gaan maken?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
PhoneTech schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:56:
[...]

Om te voorkomen om een complete client install moet installeren, heb ik de instant client gedownload. Deze kan je vinden op http://www.oracle.com/tec...lient/htdocs/winsoft.html

Echter zijn de installatie instructies erg beperkt.

Ik kan dus ook geen gebruik maken van de TNSPing...

Dit is de tnsnames.ora op de server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# tnsnames.ora Network Configuration File: /u01/app/oracle/product/10.1.0/db_1/n
etwork/admin/tnsnames.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

PMD =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = localhost.localdomain)(PORT = 1521))
    (CONNECT_DATA =
      (SERVER = DEDICATED)
      (SERVICE_NAME = pmd)
    )
  )

EXTPROC_CONNECTION_DATA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SID = PLSExtProc)
      (PRESENTATION = RO)
    )
  )

Moet ik hier een nieuwe entry gaan maken?
Je moet deze tnsnames ook op de client zetten, heb je dit al gedaan? En werkt een tnsping dan wel?

Localhost vervang je dan door het adres van de server ;)

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 10-02-2005 12:00 ]

• PhoneTech
Hmm...instant client is dus best wel relaxed! diep ergens in de documentatie staat hoe je de connection string moet maken.

Bij TNS Service Name hoef je alleen in te vullen: 10.0.0.41:1521/pmd