[LAN] Traag bij bestanden overzetten

Pagina: 1
Acties:

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Nadat ik gisteravond een hele tijd heb liggen prutsen met mijn router, kwam ik er vandaag achter dat mijn LAN ontzettend traag is geworden. Gisteren ook een firmware update gedaan. Toch weet ik niet zeker of het ook daadwerkelijk aan de router ligt.

Router: SMC7004ABR met nieuwste firmware.

Voorheen nooit problemen mee gehad. De computers beschikken allemaal over een 100mbit netwerkkaart en staan allen geconfigureerd op 100Mbit Full Duplex.

Bij het overzetten van bestanden haal ik niet meer dan 1.2 MB / s .. oftewel de snelheid van een 10mbit netwerkje met af en toe een uitschieter.

Iemand een idee waar ik nog aan kan denken?

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31
Bedoel je dan niet 1,2 megaByte per seconde?

• MrDirk
ja, dat bedoel ik. Geedit (:

• MrDirk
Ik heb zojuist een interessante ontdekking gedaan, wat het probleem iets meer specificeert.
Waarschijnlijk ligt het niet aan de router, want wat blijkt nu:

Als ik van computer 1 een bestand over wil zetten naar computer 2 dan haal ik een snelheid van
1.2 MB / s, veel te weinig dus. MAAR:

Als ik van computer 2 een bestand over wil zetten naar computer 1 dan haal ik een snelehid van
5.5 MB / s, prima dus.

Kan iemand hier iets mee ? Zou het iets te maken hebben met de Upload van computer 1?

[ Voor 11% gewijzigd door MrDirk op 10-02-2005 11:46 ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

Misschien slechte kabel? Eventueel kan je proberen om dhcp e.d. uit te zetten en het liefst even met ftp of http testen, dan weet je zeker of het aan de software ligt of niet.

PS je kan geen 55MB halen maar wel 55Mb

• MrDirk
inmiddels is het probleem opgelost. Je zou zeggen 100 mb full duplex is altijd het beste als je netwerkverbinding stand houd. Maar ik heb hem nu op automatisch staan en nu werkt het wel weer ineens. Vraag me niet hoe het nu komt dat het van de een op andere dag niet meer werkt.... Magoed, sommige oorzaken blijven altijd ongedefinieerd. Voor mij een zorg... snelheid is weer normaal..

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

55MB/s ?? Onmogelijk, tenzij je gigabit ethernet hebt, immers 100Mbit is max 12.5MB/s. Praktisch zul je dus misschien 10MB/s halen.

Relevant: wat voor netwerkkaart gebruik je bij beide pc's? Het komt regelmatig voor dat goedkopere netwerkkaarten (met name realtek, maar ook sitecom, intel), die 100Mbit/full duplex niet halen. Misschien kun je je netwerkkaart eens vervangen door een andere? Mocht je een intel kaart hebben, dan is het raadzaam om daar de standaard drivers voor te vervangen; er zijn een aantal bekende types waarvan de standaard drivers die bij windows inzitten bugs bevatten, die oa dit tot gevolg kunnen brengen.

Localhost is where the heart is

• MrDirk
Ik was een puntje vergeten! Spijt me!

Het gaat om een onboard Compaq NC3161 kaartje. Aan dat computertje kan ik niet veel veranderen. Zitten ook geen pci sloten in.

Pagina: 1