[jBuilder] Visual Editor Ellende

Pagina: 1
Acties:

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Hoe krijg je het voor elkaar in JBuilder dat je gewoon buttons om de plaats neer kan zetten waar je ze zelf wil hebben en dat je het formaat krijgt dat je zelf wil hebben.

Nu lijkt hij alles of tegen de zijkant aan te plakken of de grafische objecten over het hele dialog uit te smeren?!
Aan een visual editor waar je helemaal geen controle over hebt (of alles alsnog in de code moet handmatig moet wijzigen) heb je natuurlijk ook weinig.

Het zal vast wel een of andere instelling/property zijn maar van deze jBuilder ellende wordt je toch diep triest.
Ik had gehoopt dat ie net zo goed zou zijn als bijvoorbeeld Delphi maar de teleurstelling was erg groot.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik heb zo het idee dat je vrij nieuw bent met java.
Java heeft de mogelijkheid om LayoutManagers te gebruiker. Elke LayoutManager plaatst objecten op een andere manier. Als je hier een beetje handigheid in krijgt kan het erg handig zijn, en het heeft als voordeel dat waneer je het scherm vergroot de objecten vanzelf geschaald worden.

Het is ook mogelijk om een "null" layout te geberuiken, oftewel geen.
In dat geval geef je in je code aan op welke positie je een object wilt hebben.
JBuilder kan dit ook. Ergens bij de eigenschappen van de container waar je dingen in wilt plaatsen kun je de Layout instellen, en die moet dus op null.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

XYLayout. Editor op null zetten is bad practice. Componenten zijn gemaakt om een LayoutManager te hebben en ze kunnen in de problemen komen op het moment dat allerlei berekeningen niet meer gedaan kunnen worden. Daarom heeft Borland de XYLayout ook gemaakt..

Ik werk er trouwens nooit meer mee. Voor complexe layout waarvan je toch wilt dat ze resizen (niet resizen is zooo windows) heb je een goeie layoutmanager nodig.. Forms van www.jgoodies.com is een superhandige layout waarmee je die te complexe troep van Sun links kunt laten liggen.

[ Voor 101% gewijzigd door Alarmnummer op 10-02-2005 08:46 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Thanks! Dit is wat ik zocht. :)

Een hoop nieuwerwetse zaken gebruikte ik nooit omdat VisualCafe (Guess my age) dit soort zaken niet ondersteunde.
Hierdoor was het gewoon ff bouwen van iets simpels net zo makkelijk als iets maken in bv Delphi of VisualStudio.
Maar nu ik toch maar eens wilde overschakelen naar wat nieuwere software, blijk ik tegen al dit soort lastige dingen aan te lopen.

Senile! Senile Oekaki