[Publiek fotograferen] Irritatiefactor

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Topicstarter
Vanavond viel het me voor het eerst op hoe iritant fotograferen kan zijn:
Ik zit rustig met een vriend een biertje te drinken (Robbert's Pub in Veenendaal), begint er ineens een (amateur) fotograaf met z'n (redelijk professionele) camera 2 tafels verderop foto's van ons en de rest van de gasten te schieten, zowel met als zonder flits.
Erg gezllig; je zit in de kroeg en ineens begint er iemand zijn camera uit te proberen door te flitsen :(
Vraagis nu: Hoeveel van jullie tweakrs maakt foto's in openbare gelegenheden en flits hierbij en wie denkt hierbij aan de eventuele iritatiefactor bij de medemens. Hoewel ik een fotagrafie liefhebber ben stoorde ik me hier namelijk vreselijk aan.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou het flitsen alleen bij uiterste nood gebruiken, stuk of 4-5 foto's verspreid over de avond moet kunnen, maar een paar minuten achter elkaar flitsen is irritant. Met een beetje professionele camera heb je ook wel een lichtsterke lens en ISO 3200 tot je beschikking, dus je zou zonder flits een heel eind moeten kunnen komen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

YellowCube

Wait...what?

ik zou in eerste instantie gewoon vragen of ze het erg vinden dat ik wat foto's ga maken.

[ Voor 39% gewijzigd door YellowCube op 10-02-2005 07:44 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Als fotograaf zou ik niet willen opvallen, dus ook niet flitsen. Dan gaan mensen alleenmaar zitten poseren en krijg je geen leuke spontane foto's, zoals ze eigenlijk bedoeld hadden moeten zijn...

Gadgets FTW!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

In publieke maar wel besloten plekken (als in, restaurant, café etc) zorg ik ervoor dat ik of niet flits teneinde andere mensen zo min mogelijk lastig te vallen, of als ik wel (moet) flitsen, dat we in een 'eigen' hoekje zitten ergens indien mogelijk :)

En ja, ook niet de hele tijd nee, even een paar minuutjes schieten en dan weer verder met de gezelligheid. Achter mekaar blijven schieten en zeker flitsen vind ik zelf al superirritant, dus als ik ga fotograferen wil ik anderen er ook zo min mogelijk mee lastig vallen.

En ook wat YC zegt: eerst even vragen of men er geen last van zal hebben als er ff geflitst gaat worden scheelt al een hoop :)

LinkedIn
Instagram

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Ik vind andere (onbekende) mensen fotograferen altijd iets voyeuristisch hebben, voel me er vaak ongemakkelijk bij, het is een gevoel dat niet uit te leggen valt. Een soort spanning, misschien een angst voor een bepaalde reactie, ik weet het niet... Misschien ben ik gewoon een mietje en moet ik het vaker doen, maar vaak heb ik een gevoel van.. ik durf niet.. zoals ik al zei,.. het valt bijna niet uit te leggen.

Flickr

Verwijderd

Sinds ik mijn D70 heb flits ik helemaal niet meer in dergelijke situaties. Voorheen slechts enkele malen met flits met lange tussenposen, en dan zoveel mogelijk rekening houdend met andere mensen, en als ik het echt niet kan framen zonder vreemden op de plaat, liep ik even langs met de vraag of ze het vervelend vonden (Overigens meestal niet, alleen al omdat ik het gewoon aan hun vroeg. Beleefdheid is alles :) )

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik zou hem gedwongen hebben om in mijn bijzijn al de gemaakte foto's te verwijderen.

Aangezien hij niet de moeite kan doen om mij dit eerst netjes te vragen. (tenzij hij gewoon een goede reden heeft en gewoon netjes beleefd is.)

Mogelijk is de foto ook niet direct gemaakt met "mij" als onderwerp. Dan maakt het me niet echt allemaal uit.

Punt is gewoon dat het netjes is om het eerst te vragen (in een intieme omgeving zoals een cafeetje)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Dacide schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:11:
Ik zou hem gedwongen hebben om in mijn bijzijn al de gemaakte foto's te verwijderen.

[...]

Mogelijk is de foto ook niet direct gemaakt met "mij" als onderwerp. Dan maakt het me niet echt allemaal uit.

Punt is gewoon dat het netjes is om het eerst te vragen (in een intieme omgeving zoals een cafeetje)
Het is zeker netjes om te vragen, maar je kunt iemand niet dwingen om de foto's te verwijderen. Wel kun je als jij de enige bent die op de foto staat publicatie van de foto verbieden. Voor eigen gebruik mag de foto wel gebruikt worden.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

In dat soort gelegenheden lijkt het me dat je juist niet irritant op wilt vallen. Lekker de spiegelreflex thuislaten en een meetzoekertje met Tri-X of een Delta/TMax 3200 erin.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Dacide
Hillie schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:39:
In dat soort gelegenheden lijkt het me dat je juist niet irritant op wilt vallen. Lekker de spiegelreflex thuislaten en een meetzoekertje met Tri-X of een Delta/TMax 3200 erin.
Jaja Hillie, en gelukkig zijn we allemaal in bezit van een mooie Leica ;)

Heb jij zelf trouwens een leica, of heb je een andere meetzoeker?

Tony

• Dacide
-RenE- schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:38:
[...]

Het is zeker netjes om te vragen, maar je kunt iemand niet dwingen om de foto's te verwijderen. Wel kun je als jij de enige bent die op de foto staat publicatie van de foto verbieden. Voor eigen gebruik mag de foto wel gebruikt worden.
Ah ok, je hebt gelijk. Publicatie is idd verboden indien ik hoofdzakelijk op de foto zou staan.
Maar heb je dan geen recht op privacy (in deze context)?

Verwijderd

Heel simpel....

100 piek anders geen foto.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dacide schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:11:

Aangezien hij niet de moeite kan doen om mij dit eerst netjes te vragen. (tenzij hij gewoon een goede reden heeft en gewoon netjes beleefd is.)

dan zou je zijn flash kaart moeten slopen, want die zijn weer terug te halen (anders houd je jezelf voor de gek)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dacide schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:42:
Jaja Hillie, en gelukkig zijn we allemaal in bezit van een mooie Leica ;)

Heb jij zelf trouwens een leica, of heb je een andere meetzoeker?
Niet alleen Leica maakt meetzoekers hoor, er zijn zat alternatieven te vinden. Ik heb (nog) geen meetzoeker. Misschien ooit maar eens naar gaan kijken. Een leuk Bessa'tje ofzo, of misschien zelfs een Kievje. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
DeFeCt schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:14:
Ik vind andere (onbekende) mensen fotograferen altijd iets voyeuristisch hebben, voel me er vaak ongemakkelijk bij, het is een gevoel dat niet uit te leggen valt. Een soort spanning, misschien een angst voor een bepaalde reactie, ik weet het niet... Misschien ben ik gewoon een mietje en moet ik het vaker doen, maar vaak heb ik een gevoel van.. ik durf niet.. zoals ik al zei,.. het valt bijna niet uit te leggen.
Heh, buiten bijna dezelfde naam ook bijna hetzelfde gevoel bij onbekende mensen fotograferen :)
Het voelt idd gewoon niet relaxed om zomaar iemand op de foto te zetten, dus als ik het doe dan is het maximaal 1 shot ofzo, en zo onopvallend mogenlijk, zeker niet met een dikke flits erbij... En in een cafe ofzo zou ik het zoieso nooit doen.

Dit is natuurlijk niet zo als het mensen zijn die gezien willen worden, zoals in een optocht ofzo, maar zelfs dan schiet ik het liefsy waneer ze het niet merken, zodat ze enigsinds natuurlijk zijn en niet staan te poseren voor de camera.

[ Voor 3% gewijzigd door Defectiv op 10-02-2005 15:39 ]

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ik zat net eergisteren in een eetcafé wegens verjaardag van m'n zus waarbij ik ook foto's heb zitten maken (met een compactcamera - Canon A75). Ik heb er gewoon een stuk of 6 geflitst en de rest met ISO400 (max) en ellebogen op tafel 'hopen dat de mensen eventjes niet bewegen' :P (sluitertijden van 1/10 tot 0.5 sec, auto). Dan heb je tenminste een paar 'mooie' foto's maar ook een bergje kwalitatief mindere foto's (ruis en toch ook wel onscherp) die achteraf dan toch wel aardig zijn om te bekijken en zeker naar email-waardige grootte verkleind heel acceptabel zijn op het scherm.
Overigens ben ik in het algemeen niet zo'n enorm fan van flitsen, zonder flits heb je vaak een beter idee van de sfeer die er hangt.

Zoals al eerder aangeduidt in dit topic zou ik dus een middenweg vinden tussen aantal keer flitsen en met hoge ISO-waarde doorhalen als je in openbare gelegenheden foto's gaat maken.
Foto's maken van vreemden mèt flits is helemaal not-done, wees dan gewoon wat discreter. Tenzij je in een disco party-pics gaat maken oid. :)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ikzelf heb er, hoewel ik graag foto's maak van anderen, een enorme hekel aan als mensen een foto van me maken en ik het merk. Als je het niet merkt en later het resultaat ziet dan vind ik het meestal wel ok. Daarom maak ik bijna altijd in zulk soort gevallen foto's zonder flits (jezelf een beetje goed klem zetten) en zonder AF lampje (zo'n groene schijnwerper is niet prettig en je valt er te veel mee op, dus gaan mensen naar jou kijken)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Hillie schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:39:
Waarom de spiegelreflex thuislaten?
Ik kan met m'n reflex ook foto's maken met een TriX of tmax 3200, zonder te flitsen.
Scherpstellen kan ook manueel met een reflex.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
wacko schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:15:
Overigens ben ik in het algemeen niet zo'n enorm fan van flitsen, zonder flits heb je vaak een beter idee van de sfeer die er hangt.
Als je een goede flits hebt (dus niet dat ingebouwd prulletje in je camera), kan je toch ook wel zorgen dat je nog iets van de 'sfeer' vangt hoor. Dan moet je wel ff met je sluitertijd spelen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

volgens mij mag je niet eens ongevraagd foto's maken van iemand. wet op de privacy..
maargoed dat even terzijde.. ik ben een keertje rotterdam in getrokken op een mooie zondagse winterdag.
Kan heel leuk zijn hoor mensen fotograferen. In donkere plekken zoals een café zul je mij niet snel mensen zien fotograferen. lijkt mij best irri inderdaad..

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 20:09:
volgens mij mag je niet eens ongevraagd foto's maken van iemand. wet op de privacy..
Daar klopt volgens mij geen snars van. Kun je een bronvermelding geven? Je mag ze echter niet publiceren als de perso(o)n(en) die prominent en herkenbaar aanwezig zijn in de plaat daar geen toestemming voor hebben gegeven (portretrecht).

Verwijderd

wacko schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:15:
Ik zat net eergisteren in een eetcafé wegens verjaardag van m'n zus waarbij ik ook foto's heb zitten maken (met een compactcamera - Canon A75). Ik heb er gewoon een stuk of 6 geflitst en de rest met ISO400 (max) en ellebogen op tafel 'hopen dat de mensen eventjes niet bewegen' :P (sluitertijden van 1/10 tot 0.5 sec, auto). Dan heb je tenminste een paar 'mooie' foto's maar ook een bergje kwalitatief mindere foto's (ruis en toch ook wel onscherp) die achteraf dan toch wel aardig zijn om te bekijken en zeker naar email-waardige grootte verkleind heel acceptabel zijn op het scherm.
Mja als je de mensen kent (zoals bij jou) of gewoon netjes toestemming vraagt, heb ik er geen problemen mee.

Maar als een of andere idioot die ik niet ken me zomaar gaat zitten flitsen zonder dat eerst te vragen (zoals de TS overkomen is), is dat imho op z'n zachtst gezegd vreemd. Dat kun je gewoon niet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 10:16 ]

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:15:
[...]

Mja als je de mensen kent (zoals bij jou) of gewoon netjes toestemming vraagt, heb ik er geen problemen mee.

Maar als een of andere idioot die ik niet ken me zomaar gaat zitten flitsen zonder dat eerst te vragen (zoals de TS overkomen is), is dat imho op z'n zachtst gezegd vreemd. Dat kun je gewoon niet maken.
Hoe denk je dat de World Press foto tot stand komt. Winnaars gezien? Denk je echt dat ze vooraf even toestemming hebben gevraagd?

Ik maak gewoon foto's. Soms vraag ik op voorhand toestemming en soms niet. Dat mag gewoon in Nederland. Het enige waar je rekening mee moet houden is portretrecht en dat geldt alleen bij publicatie van de foto (dus ook op GoT!).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:26
In cafe's heb ik 't in t verleden gewoon gedaan met flits: Dat was voor de site van het cafe zelf, en vrijwel iedereen wist daar ook van, en als ze t niet wouden werd foto gewoon verwijderd.

In andere gevallen flits ik soms, maar dan alleen als 't onderwerp dus bekenden zijn. Onbekende spontaan flitsen, dat niet.

In een discotheek flits ik er rustig op los (invulflits that is), een flitsje meer of minder tussen 20000 stroboscopen/lasers/enz ligt dan niemand meer wakker van ;)

Verwijderd

als we het hebben over irritant fotograferen, het volgende. Ik was bij een optreden van brabants orkest (listz voor de geinteresseerde). Ik zat op de eerste rij, en aldaar heeft er 2 uur lang amateur fotograaf rondgelopen, met flits, met statief, met redelijk veel geluid. Ik vind dat echt ongepast, en je moet er ook maar het lef voor hebben :S

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:46:
Heel simpel....

100 piek anders geen foto.
gelukkig heb jij dat niet te eisen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:25:
als we het hebben over irritant fotograferen, het volgende. Ik was bij een optreden van brabants orkest (listz voor de geinteresseerde). Ik zat op de eerste rij, en aldaar heeft er 2 uur lang amateur fotograaf rondgelopen, met flits, met statief, met redelijk veel geluid. Ik vind dat echt ongepast, en je moet er ook maar het lef voor hebben :S
Een goede fotograaf zie (en hoor) je bij dat soort dingen niet. Het maximum is dan echt klikklik van de camera, en that's it. Als het meer is geweest is het in mijn ogen een prutser; zulke events zijn niet voor tryouts imo.

[ Voor 64% gewijzigd door HunterPro op 12-02-2005 22:53 ]

Pagina: 1