Toon posts:

computer hangt zich constant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn computer hangt zichzelf constant op, en nou dacht ik dat als ergens hulp kon krijgen, het hier is.
symptomen:
Mijn computer bevriest zichzelf. meestal als ik kazaa lite draai, als ik xnews draai, soms als ik webpaginas laad, soms als ik spelletjes speel, soms als ik andere programmas draai.
Het is verrweg het ergste bij kazaa en xnews.
Het is nog niet gebeurt dat mijn computer zich hangt als ik hem gewoon laat draaien, zelfs als kazaa draai.
Het hangen betekend dat mijn beeldscherm bevriest, hij reageert niet meer op toetsenbord of muis, toetsenbord reageert niet meer als ik caps of numlock indruk (de lampjes gaan dus niet branden). geluid reageert constant de laatste halve seconde ofzo. De reset knop of de computer aan en uit zetten is het enige dat werkt.

systeem:

ACPI pc
AMD 1000Mhz (windows geeft 995Mhz aan)
NVIDIA GeForce 256
Eagletec M810 series mainboard,
SiS geluids-, netwerk- en diverse kaarten (alles ingebouwd op het mainboard)
windows xp met laatste updates.
640 MB RAM
IBM harddisk, 61.49 GB, model nummer IC35L060AVVA07-0, serial nummer A3G3J0MA, ATA 5, Ultra DMA 5, write cache disabled, read look ahead enabled, auto reassign enable, SMART on, ABLE off, AAM off.
AOpen 52x CD brander
Pixma 1500 printer
Saitek Joystick
Logitech Quickcam
ik kan het merk/model kast en voeding niet vinden, het is een 300 wats voeding, en de kast en voeding zijn tegelijkertijd met het moederbord gekocht.

HD checkprogramma van IBM geeft geen errors, SMART zegt dat alles goed is.
printer, joystick en webcam hebben geen invloed op de problemen.

heeft iemand een idee wat er mis kan zijn, en hoe het op te lossen is?
is de informatie die ik gegeven heb compleet genoeg?
alvast bedankt,

Christian

Verwijderd

Waarom open je weer een nieuwe topic over hetzefde onderwerp ? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de tips uit het andere topic uitgevoerd, en daar geen werkende informatie uit gehaald.
verder heb ik wat info over mijn systeem bij elkaar gezet.

dus had ik de keuze tussen een oud thread terugbrengen, met als gevolg dat ik een thread overhield dat niet in het juiste forum stond, of een nieuw thread maken. de tweede optie leek me beter.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 03:32:
ik heb de tips uit het andere topic uitgevoerd, en daar geen werkende informatie uit gehaald.
verder heb ik wat info over mijn systeem bij elkaar gezet.

dus had ik de keuze tussen een oud thread terugbrengen, met als gevolg dat ik een thread overhield dat niet in het juiste forum stond, of een nieuw thread maken. de tweede optie leek me beter.
Dat zie je dan verkeerd. Nou staan er inmiddels 3 topics voor jouw ene probleem. Als een topic verkeerd staat, dan wordt deze wel verplaatst door een moderator. :)

Kun je temperaturen opmeten van je kast en je CPU? Ik heb het vermoeden dat ie te warm wordt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is te warm?
in mijn bios geeft hij iets van 54 graden aan, een of andere util die ik heb gedownload voor dat doel geef verschillende temperaturen voor verschillende dingen (mainboard 46, CPU1 29, CPU2 51)

ik dacht dat temperaturen rond de 50-60 graden geen probleem waren voor een cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 16:50

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik denk eerder dat het probleem zich bevindt in je geheugen (door dat kazaa, spelletjes en websites soms wel eens wat geheugen vreten). Download eens het (gratis) progsel memtest, en draai het, het liefst een paar keer. Als er (veel) fouten worden gevonden is het tijd voor nieuw geheugen.

edit:
Die temps zij idd geen probleem zo op het eerste gezicht.
edit2: typvauten, hoofdletter en rare insbouw, tis al laat.

[ Voor 23% gewijzigd door Technicality op 11-02-2005 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay, checken we dat eens.

bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 15:36
Heb je toevallig recentelijk Windows opnieuw geinstalleerd. Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde met mijn PC gehad nadat ik Windows gereinstalled had. Vage hangers en tijdens gamen wilde het scherm nog wel eens helemaal op tilt gaan en PC natuurlijk vast.
Wat bleek na lang onderzoek en heel veel crashes op een LAN? Vergeten moederborddrivers te installen... *ouch*. Zorg dat je deze up to date hebt en voorkom vreemde problemen.

Een ander probleem wat ik zelf had (en gelukkig heb kunnen oplossen, maar dat duurde even voor ik dat door had) was een mislukte BIOS update. Na de update starte de PC maar 1x van de 5 half op (dat wil zeggen kwam zo ver dat ie het OS kon gaan booten). Gelijk oude BIOS were terug gezet en hij deed het weer.. Kinda. Ook hier bleven er vage crashes voor komen. Ik heb rondgevraagd en nog meer rondgevraagd, maar niemand wist het. Ik had wel door dat het aan die foute BIOS update moest liggen. Dus ik nog een keer geprobeert met een nog nieuwere. Ook hier boote de PC amper. Weer terug naar de oude BIOS. En weer vage crashes (maar tenminste bootte ie wel). Uiteindelijk heb ik uitgevonden wat er mis was. Ik dacht 'laat ik het nieuwste BIOS flash progje pakken, ipv wat er aangeraden werd. Nu bleek dus dat er een klein verschil zat tussen flash methode (de ene wist de CMOS, de nieuwere niet. Plus nog een ander verschil, maar weet niet meer wat). Ik de BIOS update gedaan van de nieuwste BIOS (die ik eerder ook al had gedaan dus, maar mislukte) en tadaaa, PC draaide weer perfect. Moraal van het verhaal: check of je de juiste BIOS update tool gebruikt. Zelfs dezefde tool maar andere versie kan verschil maken!

Ook is het draaien van memtest een goed idee, maar waarschijnlijk zal deze niets vinden zolang er niets geks met je PC (stroomstoring, water eroverheen, etc.) of geheugen (ongeaard vastgepakt, laten vallen, etc.) is gebeurt. Geheugen gaat eigenlijk nooit 'zomaar' kapot.

Wat ook kan is een brakke powersupply. Zeker als je net hardware hebt toegevoegd kan dit wel eens een issue zijn. Een beetje spanningsval op bijv. de +5 volt of +3.3 volt rails en je PC gaat crashen op de vreemste momenten, vooral als er veel vermogen wordt opgenomen.

Last but not least is er natuurlijk je OS & toebehoren (zoals: virii, spyware (Kazaa!!!), Windows, brakke Windows updates, brakke driver installs, Windows, vage software die je ooit installde, vreemde register instellingen, enne noemde ik Windows al? :)).

Ik hoop dat je het probleem vindt, want het is behoorlijk kut als je

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'k heb memtest een nachtje laten draaien, hij vond geen errors na 12 uur draaien.

ik zal eens kijken of ik betere drivers voor mijn moederbord kan vinden, goed idee.

ik heb in principe de volledige oude computer van mijn broer gekregen, alleen de harde schijf is meegegaan van mijn oude PC. daarom vond ik het zo raar dat het het deed. ik heb geen spyware of virii.
heck, de eerste keer dat het gebeurde was toen ik iets met de computer deed terwijl hij aan het updaten was, letterlijk een dag nadat ik de computer had.

maar ik zit er toch al een tijdje over te denken om toch iets nieuwers te gaan kopen, dus misschien moet ik dat maar eens gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vage hangers zoals jij ze beschrijft hebben vaak twee oorzaken:

1. Er conflicteert iets, softwarematig of hardwarematig
2. Je computer weet niet hoe hij moet omgaan met een bepaalde configuratie

Punt 2 lijkt mij jou probleem, idd drivers updaten, zorgen dat je registry schoon is en jezelf zeker maken dat er geen spyware, virussen enz. op je systeem rondwaren :+ (Dit zou opzich ook een reden zijn om even een verse install van windows te maken. Dat is een beetje hetzelfde idee als dat je 's morgens het eerste stukje kaas dat je van het blok afhaalt weggooit omdat hij hard cq niet lekker is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er staat dus een vrij schone windows versie op. ongeveer een maand of twee oud...

nou, mijn processor oververhit niet, het koelblok erop word nooit echt warm.

ondertussen reset hij zichzelf ook af en toe automatisch...
<zucht>

en zonder diskettestation is het lastig om de bios te flashen.

ach ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ha_cr
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb dit probleem ook gehad. Bij bleek het de geheugensimm te zijn (512MB). Ik heb er een nieuwe in gedaan en hij draait weer als een zonnetje! Overigens met de complimenten aan Mycom die de simm hebben omgeruild zonder dat ik deze bij hun had gekocht. Super!!!!
Pagina: 1