[N64] Reboot wanneer cinch is aangesloten op RGBcable PS2

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb een aantal jaren geleden een RGB kabel aan mijn PS2 gehangen, welke er hetzelfde uitziet als de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.gamefreax.com/pix/a/n/1055423109-12556.jpg

Deze werd dus aangesloten als volgt:

PS2 -------------->Scart TV

Mijn N64 had 3 tulp (cinch) stekkertje (rood, wit, geel) welke altijd d.m.v. een scart"blokje" ook rechtstreeks in de Scart van de TV ging:

Afbeeldingslocatie: http://www.billigdrucker.de/cImages/B00005UP6A.03.MZZZZZZZ.jpg

Aangezien ik maar 1 scart op mijn TV had werd dat steeds wisselen.

De N64 werd eventjes buiten spel gezet en ik pakte regelmatig een NES of Sega Mega Drive.
Deze 2 computers sloot ik zonder na te denken gewoon op het "blokje" wat tussen de PS2 RGB-kabel zat. Want de PS2 stond immers toch niet tegelijk aan met de NES of Mega Drive.
Dit werkte werkelijk perfect.

Ik haalde nu vandaag de N64 weer van de plank, sloot deze ook aan op het tussenstuk van de RGB-kabel van de PS2, en kreeg spontane reboots van mijn N64. Hooguit pas na een minuut of 15, soms ook al na 1 minuut. Na een poos lang brainstormen wat ik anders had gedaan dan anders heb ik het als vanouds aangesloten (N64 rechtstreeks in scart) en dit resulteerde wel in een perfect werkend systeem.

Hoe kan het nu dat de 3 cinch "gaatjes" tussen de RGBkabel gewoon voor reboots van mijn N64 zorgt? Misbruik ik deze 3 tulpjes of zijn ze wel gewoon bedoeld voor de situatie die ik heb gemaakt?

20*350ZO45°

Verwijderd

Ik ken die kabel niet, maar zijn die cinch uitgangen op de PS2 kabel eigenlijk niet als uitgang bedoelt? Je ziet dat wel vaak op RGB scart kabels met als doel dat je het geluid dan makkelijk naar een externe versterker kunt laten gaan.

Heb je de kabel tegelijk op je PS2 aangesloten als je N64 aan staat?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 23:52:
Ik ken die kabel niet, maar zijn die cinch uitgangen op de PS2 kabel eigenlijk niet als uitgang bedoelt? Je ziet dat wel vaak op RGB scart kabels met als doel dat je het geluid dan makkelijk naar een externe versterker kunt laten gaan.
Dit las ik inderdaad ook op de verschillende sites waar ik dit plaatje afgepikt heb, ik dacht ook altijd dat die extra cinch voor een lichtgun voor de PS2 waren ofzo, maar dat kan ook duimzuigen zijn geweest.

Heb je de kabel tegelijk op je PS2 aangesloten als je N64 aan staat?
De kabel zit inderdaad ook nog achterin de PS2 wanneer ik op de N64 aant spelen ben en de zaak crashed. De PS2 staat dan echter wel zonder stroom, de 220V is zelfs uit het stopcontact.

De reden waarom ik dit topic heb geopend is dat ik het erg raar vind dat de NES & SMD gewoon perfect werken via die kabel. Verder was ik altijd van de gedachte dat het apparaat het signaal "op de lijn" zet, en daar eigenlijk weinig problemen door kan ondervinden. Zou het bijvoorbeeld kunnen (omdat de PS2 nog aan de kabel hangt) dat electronica van de PS2 stoord?

20*350ZO45°

Verwijderd

Als je slecht beeld wilt en een PS2 uitgang wilt opblazen dan is een extern signaal erop zetten wel een goed idee. In alle andere gevallen ben je beter uit met een Scart selector. En indien je dan ook nog het beste beeld wilt neem je een RGB enabled Scart selector (en natuurlijk de broodnodige RGB kabels voor je consoles, voor je PS2 heb je die blijkbaar al).

[search=scart selector]
RGB+Scart switch (4 á 5 aansluitingen)

Als je graag ook RGB op je N64/SNES/GameCube/Sega zut wilt: Verwijderd in "Automatisch omschakelen naar EXT kanaal"
Misbruik ik deze 3 tulpjes
Kort: ja dus. ;)
Langer: het zou al een stuk beter gaan als je de PS2AV connector uit de PS2 trekt alvorens iets in die tulpjes te steken (al heb je dan wel een leuke antenne erbij om storing op te pikken).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 07:04 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 06:56:
Als je slecht beeld wilt en een PS2 uitgang wilt opblazen dan is een extern signaal erop zetten wel een goed idee. In alle andere gevallen ben je beter uit met een Scart selector. En indien je dan ook nog het beste beeld wilt neem je een RGB enabled Scart selector (en natuurlijk de broodnodige RGB kabels voor je consoles, voor je PS2 heb je die blijkbaar al).

[search=scart selector]
RGB+Scart switch (4 á 5 aansluitingen)

Als je graag ook RGB op je N64/SNES/GameCube/Sega zut wilt: Verwijderd in "Automatisch omschakelen naar EXT kanaal"

[...]
Kort: ja dus. ;)
Langer: het zou al een stuk beter gaan als je de PS2AV connector uit de PS2 trekt alvorens iets in die tulpjes te steken (al heb je dan wel een leuke antenne erbij om storing op te pikken).
Ik mag dus eigenlijk van geluk spreken dat ik niets opgeblazen heb als ik zo je verhaal lees. Hopelijk geeft het ook op langere termijn geen problemen doordat ik dit zo een poosje gebruikt heb.

Ik heb net een nieuwe WEGA besteld speciaal om te gamen, en zal dus zeker je linkjes gaan gebruiken om de hele meuk aan te sluiten.

20*350ZO45°

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 06:56:
Als je graag ook RGB op je N64/SNES/GameCube/Sega zut wilt:
Bij de N64 is dat iets moeilijker. De RGB pinnen zitten wel op de connector (die is namelijk hetzelfde als de SNES en gamecube), alleen zitten deze intern niet aangesloten. Je moet dus je N64 openschroeven, en analoge R, G en B signalen op de DAC vinden (zie schema's op internet) en daar dan kleine draadjes richting de connector aan solderen.

Als je het echt goed wilt doen zet je er dan nog kleine versterkers tussen, omdat als je het rechtstreeks doet het signaal iets te zwak is (uit zich in donker beeld).

Je beeldkwaliteit gaat er wel 100% mee omhoog. De hele buurt kwam destijds bij mij kijken wat een adembenemende kwaliteit mijn Mario64 had (bij dat spel valt het extra op door de grote kleur contrasten die in dat spel gebruikt worden).

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 11:43:
[...]

Bij de N64 is dat iets moeilijker. De RGB pinnen zitten wel op de connector (die is namelijk hetzelfde als de SNES en gamecube), alleen zitten deze intern niet aangesloten. Je moet dus je N64 openschroeven, en analoge R, G en B signalen op de DAC vinden (zie schema's op internet) en daar dan kleine draadjes richting de connector aan solderen.

Als je het echt goed wilt doen zet je er dan nog kleine versterkers tussen, omdat als je het rechtstreeks doet het signaal iets te zwak is (uit zich in donker beeld).

Je beeldkwaliteit gaat er wel 100% mee omhoog. De hele buurt kwam destijds bij mij kijken wat een adembenemende kwaliteit mijn Mario64 had (bij dat spel valt het extra op door de grote kleur contrasten die in dat spel gebruikt worden).
Ik heb die schema's inderdaad al online gevonden, o.a. hier. Helaas wil ik mijn N64 niet gaan modden, wil 'm namelijk zo origineel mogelijk houden.

Edit: Ben eigenlijk nu best wel benieuwd wat de spontane reboots van mijn N64 veroorzaakt heeft. Uiteraard ga ik niet meer testen of het de PS2 was die eraan hing. Zelf denk ik dat ik met de input op de cable stroompjes naar het moederbordje van de PS2 heb gestuurd. totdat deze ging flippen, en de N64 een oplawaai kreeg.

[ Voor 15% gewijzigd door Richard op 10-02-2005 17:45 ]

20*350ZO45°

Pagina: 1