[WinXP] unknown PCI device in Asus P5GD1-VM?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hello!
Ik heb hier een Asus P5GD1-VM moederbordje. Netjes geinstalleerd met Windows XP Pro (+SP2). Alles werkt, behalve het geluid. (onboard) Als ik de driver-cd die bij het mobo erin knal kan ik netjes de bijgeleverde Realtek audio drivers installeren. Maar nog steeds geen geluid, en nog steeds bij de Device manager van Windows een geel vraagtekentje bij een Unknown PCI device. En dat terwijl er geen enkele kaart (zowel geen AGP, als PCI) in de pc zit.

Weet iemand wat ik kan proberen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

De onboard geluidschip zit op de PCI bus, vandaar dat ie Unknown PCI device zegt.
Probeer eens de nieuwste drivers van Realtek:
http://www.realtek.com.tw...12&series=8&Software=True

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 23:17:
De onboard geluidschip zit op de PCI bus, vandaar dat ie Unknown PCI device zegt.
Ook geprobeerd. No difference! Nog meer tips wat ik kan proberen??

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Misschien ligt het aan je bios instelling. Kijk even wat er bij Audio CODEC Interface (oid) staat. Deze moet op enabled staan en niet op auto of disabled.
Toen deze bij mij op auto stond werd de hele audio chip niet herkend en kon ik ook niet eens drivers installeren. Omdat jij dat wel kan lijkt me niet dat het hier aan ligt, maar je kunt even kijken.
Als dit niet helpt zou ik het verder niet weten.
Succes!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thanks, die laatste tip ga ik nog proberen (het is de pc van m'n pa, ben nu niet thuis). Heb nog wel dit:

Na installatie van de laatste drivers:
Herstart van de computer.
Dan komt de melding: Microsoft Bus driver should be loaded in your system
before installing Realtec HD Audio driver!
Weer een herstart. Dan geen melding, maar nog wel een geel vraagtekentje voor het PCI Device. En geen geluid.

WAT is die Microsoft Bus driver??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 23:17:
High Definition Audio
Enjoy high-end sound system on your PC! The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output, jack-sensing feature and retasking functions. With the 8-channel audio ports

Audio, based on the HDA codec Realtek ALC861 supporting 7.1 surround sound audio with front line-in/out and S/PDIF jacks

Geen 'gewoon 'realtek drivertje... specifiek dit moet hij hebben :-)
Pagina: 1