Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX-voedingen: Altijd 1 voeding per voltage?

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 19:13
k ben ben bezig met een apparaat waarmee je mbv een normale multimeter een operationele ATX-voeding kunt doormeten om te kijken hoeveel ampere wordt afgegeven per spanningsniveau en wat de voltages zijn per spanningsniveau. :Y)

Het is de bedoeling dat je alle ATX-voeding outputs in mijn apparaat prikt en vervolgens de uitgangen van mijn apparaat gebruikt om de hele PC te voeden, zodat je een totaalplaatje kunt ontwikkelen hoeveel stroom een systeem trekt per spanningsniveau.

Voor zover ik weet maakt een ATX-voeding altijd gebruik van slechts 1 voeding per spanningsniveau, maar zijn er ook ATX-voedingen die gebruik maken van meerdere voedingen voor 1 spanningsniveau? (bijvoorbeeld een apparte 5V voeding voor de moederbordplug en een apparte voeding voor de 5V voor de randapparatuur als hardeschijven e.d.)

Kortom, kan ik alle gelijke spanningen stomweg aanelkaar knopen? :?
Als er mensen geinteresseert zijn, wil ik ook wel schematics posten van mijn apparaat

Verwijderd

Zover ik weet is er per voltage maar één voeding, met uitzondering van de standby voeding.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
De P4 lijn en sommige videokaart lijnen zijn vaak gescheiden, maar de rest komt idd lekker samen op de voedingsprint...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

klopt voor zover ik weet ook, je ziet vaak dat alle draden op 1 eilandje terecht komen. Dit voorkomt ook spanningsverschillen tussen aparaten in je PC. Je snapt denk ik wel dat de pc problemen kan geven als de +5v op je mobo 4,8 is, en op je HDD OID 5,2v

Ook hier geld; Meten is weten, kwestie van de weerstand meten tussen de verschillende outputs, 0ohm = dezelfde output.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 09-02-2005 23:06 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24
sommige voedingen hebben twee 12V 'rails', eentje voor mobo, eentje voor randapparatuur (molexen). Voorbeelden zijn sommige enermaxen en mijn Aopen 550watt..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Op mijn voedingen die ik momenteel aan het slopen ben }) zit alles op 1 eilandje gesoldeerd.

Ik zou zeggen schroef je voeding open en kijk ff ;)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Bij ATX 1.x voedingen zijn alle zelfde spanningslijnen gelijk en komen uit op hetzelfde soldeereilandje (uitzondering op deze regel zijn er wel, maar staat dit uitdrukkelijk vermeld in de spec's en op de voeding [verkoopargument!])

Bij BTX/EPS/SSI is ingevoerd dat bij sommige specificaties er onafhankelijk gereguleerde spanningslijnen zijn, dus bijv. 3 verschillende 12V lijnen, 1 voor de CPU('s), 1 voor het mobo/videokaart en 1 voor de overige devices.
Volgens sommigen (oa ook van mij) is de verwachting dat dit in de toekomst ook gaat ingevoerd worden voor > ATX 2.2 (voor ATX 2.1 en lager is dat nog niet zo).

Let bij het ontwerp van je device erop dat er grote stromen kunnen lopen. Tenslotte wordt de load niet voor niets verdeeld over meerdere draden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 02:10 ]

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 19:13
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 02:08:
Bij ATX 1.x voedingen zijn alle zelfde spanningslijnen gelijk en komen uit op hetzelfde soldeereilandje (uitzondering op deze regel zijn er wel, maar staat dit uitdrukkelijk vermeld in de spec's en op de voeding [verkoopargument!])

Bij BTX/EPS/SSI is ingevoerd dat bij sommige specificaties er onafhankelijk gereguleerde spanningslijnen zijn, dus bijv. 3 verschillende 12V lijnen, 1 voor de CPU('s), 1 voor het mobo/videokaart en 1 voor de overige devices.
Volgens sommigen (oa ook van mij) is de verwachting dat dit in de toekomst ook gaat ingevoerd worden voor > ATX 2.2 (voor ATX 2.1 en lager is dat nog niet zo).

Let bij het ontwerp van je device erop dat er grote stromen kunnen lopen. Tenslotte wordt de load niet voor niets verdeeld over meerdere draden ;)
Ah bedankt :) dan kan ik voorlopig iig wel ff door met mijn design :*) dan update ik hem wel als dit verandert. Waar heb je btw de specs voor ATX voedingen vandaan gehaald?

Ik ben idd wel n btje bang dat de pootjes van mijn shunt-weerstanden misschien niet dik genoeg zijn... maarja dat zien we gauw genoeg ;)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24
Mijn voeding is dus oorspronkelijk idd een EPS, geschikt voor gewone ATX :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1