Toon posts:

[LAN algemeen] Meerdere ip's routeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij eigenlijk af of het ook mogelijk is om meerdere ip's te routeren.
Zal even uitleggen wat ik bedoel:

Je hebt sommige apparaten die hebben een default ip adres:
Routers bijv.: 192.168.1.1
Alcatel Speedtouch bijv. 10.0.0.138

Nu moet je ip instellingen wijzigen om het modem te configureren, maar is het ook mogelijk om je bestaande netwerk bijv. 192.168.172.x te nemen maar dat je ook 10.0.0.x en/of 192.168.1.x kunt benaderen?

Dit heb ik wel misschien per ongeluk als ik 2 routers met een VPN verbinding met elkaar verbind.
Je netwerk is dus 192.168.1.x maar jekunt 192.168.2.x ook benaderen.
Nu lijkt mij het omslachtig om een VPN verbinding te realiseren in je eigen netwerk om dit te kunnen. Nu lijkt mij dat Windows 2003 dit ook moet kunnen, maar ik geen idee hoe je dit noemt of hoe het werkt/insteld.

Kan iemand mij hiermee helpen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
2e IP-adres instellen voor je NIC?

We are shaping the future

Verwijderd

Nou, je kunt het zoals Alex al zegt met 2e ip instellen...

Maar ook gewoon twee netwerkkaarten gebruiken, eentje voor het 2.x netwerk en de ander voor het 1.x

• Alex)
Dat lijkt mij eigenlijk overdreven, NT/2000/XP/2003 (hoe ouder hoe beter _o_) ondersteunt meerdere IP's (knop 'Geavanceerd' bij je NIC instellingen, tabblad IP :+)

[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 10-02-2005 00:55 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Maar als jij een extra IP toevoegt kun je dat apparaat wel gebruiken, maar je router of wat je ook hebt route maar op 1 IP range, daar moet je wel rekening mee houden :) Je zult dus geen internet hebben aan dat apparaat in die andere range bijv.

Verwijderd

Topicstarter
Dat die andere apparaten geen internet hebben is geen probleem, maar we hebben hier best veel te maken met apparaten in andere range. Dus als ons bestaande range 192.168.172.x bijv maar op internet kan en ik kan van mijn pc ook op de 10.0.0.138 komen dan kan ik in ieder geval het apparaat goed configureren.

Ik zal gelijk gaan kijken op tabblad IP :Y)

Zag ook een HOWTO staan met routing, maar daar moest je voor elk ip segment een andere netwerkkaart gebruiken, althans zo kwam het tot mij over. Das niet zo handig want dan zo ik als ik mijn zin wil krijgen :) minimal 3 netwerkkaarten nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 11:54 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt inderdaad gewoon meer ip adressen aan 1 Netwerk interface toewijzen. Een pc kan dat, en de speed touch kan dat ook (maar niet in de web interface).

Je kunt uiteraard ook het 10.* adres van de speed touch wijzingen naar een range die je meer bevalt (configuratie download, in editor alle 10.* dingen wijzgen naar wat jij wilt en dan configuratie weer uploaden)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Meerdere ip's aan je netwerkkaart, :7 dat werkt nice.
Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het zo simpel kon zijn _/-\o_

Nu zou het ook mooi zijn als die andere ranges ook op internet kan d.m.v. dezelfde router?
Is dat ook mogelijk?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 12:02:
Nu zou het ook mooi zijn als die andere ranges ook op internet kan d.m.v. dezelfde router?
Is dat ook mogelijk?
Je hebt in je ip instellingen meestal maar 1 default gateway die je gebruikt voor internet toegang. Maar als die werkt is er toch niet aan de hand?

Ik weet niet precies wat je wilt, maar het trukkje van meer ip's aan 1 interface kun je ook toepassen op je router , en ook op je modem router. Zul je wel in de advanced manier moeten doen. (denk: telnet)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

gewoon een statische route aanmaken om aan te geven dat die andere range (10.0.0.0) ook lokaal is en niet door de gateway hoeft.

Dus op je box met bijv. ip 192.168.0.5:

route add 10.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.0.5 METRIC 20

Dan weet je PC dat verkeer naar 10.0.0.0/255.0.0.0 over de interface van 192.168.0.5 moet en niet naar de gateway.

Every morning is the dawn of a new error.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Natuurlijk kan dat. Lees de handleiding van je router maar.

Verwijderd

Topicstarter
Dit allemaal werkt wel goed op een pc, maar hoe stel je het op de Windows 2003 server in en dat alle clients gewoon dat netwerk kunt benaderen.

Volgens mij moet je GATEWAY dan naar de server verwijzen?, maar die staat nu rechtstreeks naar de router. (op de clients)

• Alex)
ISA server, iemand? :p

Pagina: 1