palm (clie sl10) verbouwen tot homeauto control

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 12:04
ik kreeg het idee om mijn afgedankte clie sl10 van sony te gaan gebruiken als control center voor een home automation systeempje.

Ik heb zo een setje van de lidl met een AB en 4 stopcontact rf ontvangers. Die kun je natuurlijk
heel laten en er gebruik van maken zoals het hoort, maar je kunt de AB ervan wellicht ook aansluiten op je palmpilot. Dan kun je met touchscreen de lichten dimmen en misschien ook het elektrisch slot op de deur openen.

Ik weet dat je apparaten kunt aansturen met een palm, zoals bijvoorbeeld een robot(zie hier).

Maar nu is de vraag of het ook (makkelijk) te doen is de palm te verbouwen dat ie via de compoort (want dat heeft ie toch?) een of meerdere relais aanstuurt.

Het zou zo mooi zijn.....

hier wat mogelijke toepassingen:

-deurbelontvanger (palm piept mee als deurbel gaat en slaat gemiste belletjes op)
-garagedeur openen
-timer per ontvanger (op gezette tijd aan uit signaal naar ontvanger)
-de server checken op email en piepen ( utp op palmpje?)

Heeft er iemand nog wildere ideeen, of is het misschien al gedaan?
Hoe kun je de AB besturen met de palm?

Foto's volgen nog

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Je kan de serieel draadloos maken (conrad of velleman had hier een setje voor dacht ik) en dat op een server aansluiten (webconfig?) en dan met de server alles aansturen.

Anders word het een lasig gedoe, want je zal toch draadloos op die clie moeten hebben en ook aan je garagedeur/dearbel/etc wat duurder en veel ingewikkelder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik kan de AB van het homecontrol setje toch direct op de palm aansluiten.. dan is het vanaf daar draadloos.

zag hier al een interface via windows of pocket pc..(klik hier)

Maar wat mooi zou zijn is puur dat AB-tje van het setje op de clie aansluiten direct op de aansluiting onderop (normaal voor de serial data kabel). Als ik dat voor elkaar heb kan ik het wellicht ook op zo een kant en klaar relais kaartje van conrad zetten.. Alleen de software wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
bij conrad hebben ze deze kaart. als ik deze nou aansluit op de palm zou het moeten werken (klik hier)

maar hoe maak ik een kabeltje wat daarop past (sub-d).. kan net zo goed gelijk op mobo van de palm solderen..

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Probleem is denk ik alleen dat deze pda geen serieële interface heeft zoals bijvoorbeeld een Palm M105 maar een usb interface, hier kan je moeilijker mee uit de voeten...

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Jammer dat een palm geen printerpoort heeft ofzo, werkt een stuk makkelijker.:P Ik heb dit idee ook al een tijdje, maar dan meer om een palm te gebruken als toetsenbord voor je pc. Een soort uitgebreide afstandsbediening ofzo. Ga dit topic in de gaten houden

[CM] Flightcase Mod

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Kan dit niet veel simpeler met OmniRemote? ( http://www.pacificneotek.com/ ). Die kan je een signaal leren sturen door simpelweg in de 'leermodus' de AB op je PDA te mikken, en dan het desbetreffende knopje in te drukken. Kan hiermee praktisch elk RF apparaat. Voorwaarde is wel dat die Clie sl10 een ir-poort heeft (wel volgens deze site), maar ik kan me zo gauw geen PalmOS apparaat zonder IR voor de geest halen, zelfs mijn stofvangende M105 heeft IR.
OmniRemote heeft ondersteuning voor timers, moet je uiteraard wel in het bereik staan met het apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door RSpliet op 10-02-2005 00:31 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• roborobbie
Het is juist dat al die stopcontact units van homecontrol setjes met rf (radiofrequenty) werken. aan IR heb je dan niets, ik heb radiosignaal nodig.

die omniremote is het eerste wat je op je palm zet, leuk proggie..

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

*Gaat overwegen een oude palm te kopen*
Dat progje op je palm, een serieel IR ontvangertje aan je pc(is nog ergens een Howto van geloof ik), winlirc, simpele software in basic om je printerpoort aan te sturen en dan die AB ( ik heb em zelf ook maar dan van de Aldi :p) aansturen met je printerpoort. Dan ben je er toch?
Afstand is dan niet geweldig, aangezien je afhankelijk bent van ir, maar het werkt wel.

[CM] Flightcase Mod

• roborobbie
Begrijp je me als ik zeg dat ik er geen pc tussen wil hebben, dat het juist de uitdaging is het allemaal met de palm zelf te sjeffen. (met de rf AB eraangekoppelt).

Klopt het wat speedfight zegt [/quote]
Probleem is denk ik alleen dat deze pda geen serieële interface heeft zoals bijvoorbeeld een Palm M105 maar een usb interface, hier kan je moeilijker mee uit de voeten...
[quote]

Of heeft de clie wel een seriele interface?

weet iemand btw software voor de palm , om bijv. via de seriele/usb poort een relaiskaart aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
De pinout van een clie heb ik wel gevonden denk ik op (deze) website(zie hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://pakuro.is.sci.toho-u.ac.jp/paladin-images/clieT.gif

Maar weet iemand of ik het ook gelijk op de clie kan solderen, scheelt me weer een connector kopen..

Dit schema is bedoeld voor een gps, heb ik hier genoeg aan voor een volledige compoort? eigenlijk zoek ik dus iemand die de kennis in huis heeft om uit te leggen hoe ik met de clie sl10 een relaiskaartje kan aansturen?

wilt iemand mij please op weg helpen?

thnx

• roborobbie
oke.. weinig kans dat ik dit voor elkaar krijg, iemand ideeen wat ik nog meer kan doen met me clie sl10..? groten

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:48

tie-rep

nu met ir. !

roborobbie schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:22:
oke.. weinig kans dat ik dit voor elkaar krijg, iemand ideeen wat ik nog meer kan doen met me clie sl10..? groten
aan mij verkopen voor 10,- :P

Als je echt in de home automatisering wil, dan kan je beter kijken naar 1-wire of X10 protocollen. Maar dan heb je dus een stuk meer hardware nodig...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 14:33
roborobbie schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:38:
De pinout van een clie heb ik wel gevonden denk ik op (deze) website(zie hieronder)

[afbeelding]

Maar weet iemand of ik het ook gelijk op de clie kan solderen, scheelt me weer een connector kopen..

Dit schema is bedoeld voor een gps, heb ik hier genoeg aan voor een volledige compoort? eigenlijk zoek ik dus iemand die de kennis in huis heeft om uit te leggen hoe ik met de clie sl10 een relaiskaartje kan aansturen?

wilt iemand mij please op weg helpen?

thnx
das alleen maar een opampje, en zoals je ziet is et alleen voor zendenen (RxD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik ben een waanzinnige hack tegengekomen op hackaday.com..

Het gaat hier over een palm die draad(loos) een linux mp3 server aanstuurt. Dus geen scherm of keyboard nodig, dat is je palm..

Je kunt dus je stofhappende palm uit de kast halen en als client gebruiken om de mp3-server aan te sturen..
hier is de link:

http://www.giantdisc.org/

Ook leuk om je palm te gebruiken als lcd sherm, stats afspelen of spectrum analyser voor winamp..zie de link hieronder..

http://www.hackaday.com/entry/1234000473033962/#c144109

Ben trouwens nog steeds op zoek naar iemand die me uitlegt hoe ik met mijn palm een schakelbordje aanstuur :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
roborobbie schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:03:
Ik ben een waanzinnige hack tegengekomen op hackaday.com..

Het gaat hier over een palm die draad(loos) een linux mp3 server aanstuurt. Dus geen scherm of keyboard nodig, dat is je palm..

Je kunt dus je stofhappende palm uit de kast halen en als client gebruiken om de mp3-server aan te sturen..
hier is de link:

http://www.giantdisc.org/

Ook leuk om je palm te gebruiken als lcd sherm, stats afspelen of spectrum analyser voor winamp..zie de link hieronder..

http://www.hackaday.com/entry/1234000473033962/#c144109

Ben trouwens nog steeds op zoek naar iemand die me uitlegt hoe ik met mijn palm een schakelbordje aanstuur :*)
Als ik het zo zie stuurt giantdisc ook USB aan dat is natuurlijk wel handig bij de sl10
Palmorb (van je 2e link) had ik zelf al draaien op mijn M130 hij emuleert dan gewoon een lcd.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:00
roborobbie schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:03:
Ik kan je een beetje op weg helpen als je het zelf wilt doen:
Een palm heeft een seriele poort (pinout: http://www.nicholson.com/rhn/palm/#3 ). Die kun je met software aansturen. Nu is het een kwestie van een microcontrollertje dat op basis van commando's verstuurd door de palm dat schakelbordje aanstuurt. Eventueel kun je iets met infrarood doen.

developer site van palm: http://www.palmone.com/us/developers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
voor degenen met een clie..hier een link om er toch een serial cradle op te gebruiken, wordt voor mij te lastig want ik snap er de ballen van.

http://www.pspilot.de/pppclies/clieser.html

Dit zou wel de uitkomst zijn voor mij, maar ik begrijp die schema's niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34

SA007

Moderator Tweaking
roborobbie schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 14:52:
voor degenen met een clie..hier een link om er toch een serial cradle op te gebruiken, wordt voor mij te lastig want ik snap er de ballen van.

http://www.pspilot.de/pppclies/clieser.html

Dit zou wel de uitkomst zijn voor mij, maar ik begrijp die schema's niet
Dit is een heel erg standaard ding, je vind het op de meeset apparaten zoals telefoons enzo.

De poort die op je CLIE zit is een UART, een seriele poort, maar niet met seriele voltageniveaus.

Dus als je hem direct aan je compoort zou gooien brand je CLIE door.

Het enige wat iets doet is de SP385 in het midden, wat gewoon een level converter is, net als de MAX232 / MAX233 / enz.

Als je het toch gaat gebruiken om aan een microcontroller te gooien, kan je deze gewoon weglaten, omdat je daar anders ook weer zo'n ding gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Aangezien ik het zonde vind om weer een nieuw topic te openen, dan maar in deze relatief oude topic..

ik heb hier de pinout van mijn clie sl10 van sony, het apparaat ligt nu al drie jaar stof te happen en ik wil er een soort winamp control van maken, of motherboard monitor.. Nu gaan die batterijen erg snel leeg en je kunt ze niet in het ding zelf opladen.. Ik dacht het ding open te breken en hem usb-powered te maken.. Dit is ook niet standaard ( wat een miskoop!!)..

Iemand enig idee welke pinnetjes ik met elkaar moet verbinden, danwel waar de stroom naartoe moet?

Pin NR. Cli� signal
1 GND (logic and Powersupply)
2 USB D+
3 USB D
4 USB GND
5 VBUS (USB +5V)
6 vacant
7 Connection for current supply 5.2V (no Akkuladung)
8 Connection for Akkuladung (5.2V)
9 vacant
10 Exit LiION Akku, type 3.4-4.2 V
11 HotSync (active: Low, otherwise openly)
12 DTR (TTL level 0-3.3V!)
13 RXD (TTL level 0-3.3V!)
14 TXD (TTL level 0-3.3V!)
15 CTS (TTL level 0-3.3V!)
16 RTS (TTL level 0-3.3V!)
17 CNT (periphery Detect pin (resistance after GND)
18 GND (logic and Powersupply)

Ik dacht zelf aan gnd(18) en current supply (7)

klopt dat een beetje???

Pagina: 1