Toon posts:

Software 5 raid array

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet zeker of dit topic hier moet of in non windows o.s. but anyway.
Ik heb met redhat linux een software 5 raid array opgezet en alles draait naar behoren! nu wil ik gaan testen hoe het zit met rebuilden.
Nu wil ik dus 1 van de disk eruit gaan halen en met een nieuwe gelijke soortige harddisk de array gaan rebuilden.
Nu is mijn vraag of dit automatisch gaat of gaat dit via tooltjes ( zo ja welke ?) .
Ik heb op google en got al gezocht maar geen duidelijk antwoord tegen gekomen.

Dus wie kan mij in de goede richting sturen.

Verwijderd

NOS subforum. 'software raid' via een besturingssysteem immers, niet via een controller.
Zoek even in dat NOS forum, een tijdje geleden zijn er enkele topics hierover behandeld.

Verwijderd

Topicstarter
zal er eens een kijkje gaan nemen, maar ik had de search al gebruikt om te zoeken maar niet echt iets duidelijks tegen gekomen maar toch bedankt.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:40:
zal er eens een kijkje gaan nemen, maar ik had de search al gebruikt om te zoeken maar niet echt iets duidelijks tegen gekomen maar toch bedankt.
In de raid HowTo staat precies beschreven hoe dat werkt allemaal:
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft niks met hardware te maken, immers jouw hardware functioneert uitstekend ;)

Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Met software RAID zal dat ding gewoon in degraded mode doordraaien tot je een nieuwe linux RAID Autodetect partitie aanmaakt op de nieuwe disk en vervolgens met mdadm dat ding toevoegt. Ook als je de disk later weer toevoegt na 1x booten zonder zal je met mdadm dat ding weer moeten toevoegen aan het array.

In principe gaat automatisch rebuilden zonder interactie alleen goed met een hotspare, alhoewel je de nieuwe hotspare ook weer zelf moet partitioneren en toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 01:24:
[...]

In de raid HowTo staat precies beschreven hoe dat werkt allemaal:
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
na het lezen van dit beni k weer heel wat wijzer geworden en ga het straks zodra ik tijd heb proberen dus alvast bedankt.
Nu blijft er een vraag over! met het creeren van de array heb ik de guide van redhat zelf gebruikt maar ik heb daarbij geen spares opgegeven zoals in het plaatje hieronder staat

Plaatje

Heeft dit gevolgen voor het recoveren/rebuilden van de array ?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

nee, je kan een hotspare opgeven als je een extra partitie in je HD hebt om een falende partitie mee op te vangen. Nu is het zo dat als er 1 hd uitvalt je geen mirror meer hebt, maar als je de comp uitzet en een gelijkwaardige partitie/hd terugzet en met mdadm toevoegt hij gewoon gaat rebuilden

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Met mdadm kan je achteraf nog gewoon een disk toevoegen: elke disk die niet in het array past wordt als hotspare toegevoegd.
Pagina: 1