Poorten openen op meer dan één PC

Pagina: 1
Acties:

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
In mijn E-Tech multi-PC ADSL-modem / router / switch heb ik een stel poorten opgegeven voor een aantal applicatie's. Bijvoorbeeld OverNet, MSN Messenger, VNC. Nu kan je voor al die poorten een IP-adres opgeven waar naar toe ze dan wel gerouteerd moeten worden. Aangezien dat telkens maar één IP-adres is, kan ik zo'n applicatie dus feitelijk ook maar op één PC draaien.

Nu willen wij hier thuis op wel drie PC's tegelijk MSN Messenger kunnen gebruiken en dan ook nog met audio en video er bij. Dan is het dus nodig om de juiste poorten gerouteerd te hebben staan naar de juiste PC's. Dus niet alleen naar één IP-adres maar naar wel drie IP-adressen.

Hoe kan je dit voor elkaar krijgen ?

Met vriendelijke groet, Edwin.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31
Het klinkt heel bot, maar eh....

niet.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53

M-ThijZ

Riding on Rails

Een proxy opzetten?

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Voor VNC kan het wel, alleen moet je dan per PC gewoon een andere poort kiezen. Hij moet zowieso niet standaard op 5800/5900 staan.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
Dank voor jullie reactie's.

@ Dennis: Waarom heet het dan eigenlijk een multi-PC-modem ?

@ M-ThijZ: Hoe gaat dat eigenlijk, zo'n proxy opzetten ?

@ RedYak: Dus dan moet ik per PC aparte poort-instellingen maken ?

[ Voor 22% gewijzigd door edwin.w op 09-02-2005 19:49 ]

Met vriendelijke groet, Edwin.

• redyak

redyak

Try and Fail

IK ken die E-tech router niet maar kan je de laatste 3 cijfers van de ipadressen niet veranderen in een sterreje zodat hij met Ovenet gewoon alles door laat gaan.
MSN Messenger gebruik ik haast nooit en die werkt gewoon hier met 3com en Sitecom routers

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Messenger zou het gewoon moeten doen hoor. Is juist lastig om die te blocken..
Verder gewoon poorten OPEN zetten in router. Indien file-trasnfers etc, gewoon met ranges van poorten werken. Dus op elke pc andere poorten gebruiken en die individueel forwarden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Je geeft in principe aan naar welke PC hij een inkomend signaal op een bepaalde poort moet doorsturen (simpel gezegd), en je wil dat hij dit doorstuurt naar twéé computers? Dat gaat gewoon simpelweg niet, kun je ook wel beredeneren denk ik.

Je zult de oplossing ergens anders moeten zoeken: De programma's zelf. In de meeste programma's kun je wel instellen dat het programma op een andere poort draait, als je dit dan op alle PC's anders houdt kun je gewoon op je router de verschillende poorten naar de verschillende computers doorsturen... :)
Wat wilde je daar mee bereiken?
edwin.w schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:48:
Jep, klopt ;)
redyak schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:49:
IK ken die E-tech router niet maar kan je de laatste 3 cijfers van de ipadressen niet veranderen in een sterreje zodat hij met Ovenet gewoon alles door laat gaan.
MSN Messenger gebruik ik haast nooit en die werkt gewoon hier met 3com en Sitecom routers
Voor MSNm hoef je dan ook niet persé poorten open te zetten. Alleen voor filetransfers moet je poorten open hebben staan, anders gaat het trager. Overigens kan MSNm zijn poorten zelf open zeggen met UPnP (wat ik als ik jou was niet aan zou zetten, maar die beslissing kun je zelf wel maken lijkt me :))

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Omdat hij wel routeert maar een poort kan altijd maar aan één IP adres zijn gekoppeld. Je kunt het oplossen door een telnet-scriptje te maken ofzo die het automatisch aanpast, maar dan nog zul je altijd maar met één pc tegelijkertijd een inkomende poort kunnen gebruiken.
Daar gaat flink wat werk en vakkennis inzitten :).
Ja, maar dan heb je alsnog aan de buitenkant maar één poort ervoor, tenzij je de software ook aan kunt passen. Anders gaat het alsnog niet werken.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

Omdat je met meerdere PC's tegelijk naar buiten toe kunt werken (kan ook wel met een "gewoon" ethernetmodem dat NAT heeft, maar die van jou heeft waarschijnlijk ook meteen meerdere aansluitingen).
Ja. Dus PC 1 heeft zijn VNC bijvoorbeeld op poort 12000, PC 2 op 13000, etc, wees creatief :). En dan natuurlijk voor iedere PC zijn eigen poortmappings.
Er zijn me geen proxy-systemen bekend die dit voor je zouden kunnen omzeilen.

@redyak: als die router met NAT werkt, kan je niet met wildcards werken. Dan moet je router een één op één vertaling tussen een PC en een pakketje kunnen maken en heeft het dus geen zin om alles maar naar iedereen te gooien.

Zo scherp als een voetbal!

• redyak

redyak

Try and Fail

Ja. Dus PC 1 heeft zijn VNC bijvoorbeeld op poort 12000, PC 2 op 13000, etc, wees creatief :). En dan natuurlijk voor iedere PC zijn eigen poortmappings.
Er zijn me geen proxy-systemen bekend die dit voor je zouden kunnen omzeilen.

Dus middels de viewer roep je je ipadres aan met : poortnummer PC

@redyak: als die router met NAT werkt, kan je niet met wildcards werken. Dan moet je router een één op één vertaling tussen een PC en een pakketje kunnen maken en heeft het dus geen zin om alles maar naar iedereen te gooien.[/quote]

Volgens mij kan een Sitecom DC 202 routeren met Wildcard en daar zit een NAT in
Bij de nieuwere versies van deze is er wel een probleem je kan geen poort wissel opgeven in de oude versie wel. (b.v. poort 82 aanroepen voor poort 80 op PC1 en Poort 81 aanroepen voor poort 80 op pC2)

Pagina: 1