Alienware / Hypersonic alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 14:47
Hallo!

Ik ben op zoek naar een laptop met een heel groot scherm en een hele dikke processor. Hij gaa tgebruikt worden voor CAD applicaties. Ik heb lang zitten zoeken en de latops die me het meeste aanstaan zijn van Hypersonic. Maar die zitten in de VS en dan moet daar nog eens vervoer en invoerrechten over betaald worden, en dan zijn ze echt niet meer in de fatsoenlijke prijzenmarkt.

zit er in Nederland niet iemand die hoge kwaliteits custom notebooks maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben die CAD applicaties nog speciale eisen, zoals bijv. een Nvidia videokaart? Dat beperkt het aanbod nogal.
Die hypersonic laptop met die prescott is trouwens hier verkrijgbaar als Promedion D900T

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 23:17 ]

• TomInDelft
Nou, liever wel een Nvidia en geen ATi, maar dat dat de keuze heel erg beperkt had ik zelf ook al door, en dan neem ik er wel genoegen mee.

Hee das leuk dat dat die promedion is. Zijn alle promedion laptops van hoge kwaliteit?

• TomInDelft
Zouden er nog andere merken zijn die die laptop verkopen?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01
Toshiba Qosmio G15

Okee, Pentium M. Maar dat is ook een krachtig ding, en die 2MB L2 Cache is toch ook lekker voor CAD?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 23:17:
Hebben die CAD applicaties nog speciale eisen, zoals bijv. een Nvidia videokaart? Dat beperkt het aanbod nogal.
Die hypersonic laptop met die prescott is trouwens hier verkrijgbaar als Promedion D900T
Promedion Z8i:
Beeldscherm 17 TFT WXGA 1440x900
Processor AMD Athlon 64 3000+ :9 :9 :9 :9 :9 voor het echte CAD werk (8>
Geheugen 512MB DDR400
Videokaart ATI Mobility Radeon 9700 128Mb ;) draai zelf ook AutoCad op ATI _/-\o_

http://shop.powerline.nl/s/shop.php ;)

Zitten trouwens in Zoetermeer

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 10-02-2005 23:05 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000

keur0000

[quote]TomInDelft schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 19:41:
Nou, liever wel een Nvidia en geen ATi, maar dat dat de keuze heel erg beperkt had ik zelf ook al door, en dan neem ik er wel genoegen mee.[quote]

Motiveer die uitspraak eens, persoonlijk draai ik thuis op een Radion 9600PRO 128Mb en op de zaak op n NVidia QUADRO en draait allebei perfect ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
ATI's OpenGL drivers voor applicaties zijn al jaren erg buggy. Veel geavanceerde CAD programma's kunnen crashen (HEEL hard) als bepaalde functies worden aangesproken. Dit is niet een kwestie van mening, ik heb niks tegen ATI, had zelf vroeger de eerste ATi Mach 32 met 8MB VRAM in nederland, maar het is bewezen en naar.
Die functies zijn wel te omzeilen, maar zeg dan toch maar liever Nvidia...

Ik heb gekeken naar Promedion, en naar de HP laptop. Het is dus duidelijk dat het of een gewone P4 of een Athlon 64 moet worden? die Pentium M en Centrino, goede processoren maar niet optimale snelheid?

Nog chipsets waar je uit de buurt moet blijven? rotmerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
je hebt liever geen ati kaart doordat je vroeger slechte ervaringen hebt gehad met ati ofniet ?
inmiddels is ati op opengl goed bezig geweest en presteert even stabiel op opengl gebied als nvidia.
dat de drivers etc. van ati voreger slecht waren was waar , maar inmiddels is daar al verandering in gekomen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

kenny89 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:25:
je hebt liever geen ati kaart doordat je vroeger slechte ervaringen hebt gehad met ati ofniet ?
inmiddels is ati op opengl goed bezig geweest en presteert even stabiel op opengl gebied als nvidia.
dat de drivers etc. van ati voreger slecht waren was waar , maar inmiddels is daar al verandering in gekomen .
Deze mening ondersteun ik ook van harte, tevens middels eigen jarenlange ervaring ;).
qua processor is mijn voorkeur AMD64 met bijbehorende chipset, aanzielijk betere prestaties in het rauwe rekenwerk/performance (8> en bijkomend voordeel: lagere prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet kijken naar een profi videokaart, en juist een die geschikt is voor CAD werk etc. Ik heb bijvoorbeeld een ATI Fire GL T2 in m'n laptop.
Overview

Notebooks powered by ATI's MOBILITY™ FIRE GL ™ T2 workstation graphics accelerator, are designed for digital content creators (DCC), CAD engineers, and other professionals seeking the fastest, ISV-certified graphics performance on a mobile platform. Now engineers and scientists can perform analysis in the field or in the comfort of their own home and experience workstation class application performance.

ATI MOBILITY FireGL T2 graphics processors are found in mobile workstations from HP and IBM

[..]
Daarnaast moet je niet direct een Pentium-M overboord gooien door alleen naar de Ghz-en te kijken. Mijn 2Ghz Pentium M presteert minstens zo goed als andere P IV 3 Ghz-en. Ook is bijvoorbeeld de snelheid van een harde schijf erg van belang.

Tenslotte is support voor een professionele toepassing ook iets om rekening mee te houden

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Met betrekking tot de accusaties dat ik persoonlijk iets tegen ATI zou hebben, dat is irrelevant voor dit topic, en ik heb al gezegd dat het niet zo is.

Wij hebben hier een productiebedrijf met een tiental computers. Drie met een ATI kaart, de rest met Nvidia. De ATI kaarten hebben problemen met Professionele OpenGL. Dat is alegemeen bekend. zoek bijvoorbeeld maar eens naar dit soort problemen op de website van Newtek, zij maken Lightwave 3D, ons vlaggeschip product. Legio problemen. Daarom leiver dus geen ATI. Ik heb zelf thuis ook een ati in mijn computer en vind het een prima videokaart, maar niet voor Lightwave, Lightscape etc.
Een ATI FireGL series chip zou prima zijn. Daar heb ik geen problemen mee. Maar die zijn dun gezaaid en verschikkelijk duur. Wij kopen voor het bedrijf ook geen Quadro's of FireGL's. Gewone videokaarten zijn goed genoeg, en van 'professionele' service komt meestal niks terecht. We zijn beter uit om bij problemen even snel op de hoek een Geforce erbij te kopen.
Hoe dan ook, zoals ik aangaf is de videokaart NIET het meest belangrijke van deze laptop. Het is de rekenkracht.

Ik zou graag een vergelijk willen zien van een Pentium M versus een gewonen pentium en AMD 64, maar ik kan alleen wat vinden op de intel site, en die ga ik vandaag de dag echt niet meer geloven. Ik heb ondertussen wel winstone benchmarks gezien waarbij de P4M het echt moest afleggen tegen de gewone P4 waar hij zogenaamd mee vergeleken werd, maar enkel bij bepaalde omstandigheden. Of die wel of niet relevant zijn voor mij kon ik niet beoordelen. Uiteraard is hij veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Overigens is die promedion z8i een leuke machine maar een AMD64 3000+ is toch wat aan de langzame kant nog. Ook 1440x900 zou ik liever 1600xXXX zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

TomInDelft schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:03:
Overigens is die promedion z8i een leuke machine maar een AMD64 3000+ is toch wat aan de langzame kant nog. Ook 1440x900 zou ik liever 1600xXXX zien.
Ik denk dat je het best heel eventjes kan wachten tot de nVidia Geforce Go 6xx0 ingeburgert is en wijder verspreid (heeft het haast? Ik verwacht die dingen breed in de omloop in n maandje of 2 a 3). Kan je niet wachten, ik vond deze asus zelf ook heel leuk. Heeft een Geforce FX Go 5650, dus wel nVidia, maar niet de 'beste' reeks (warmte productie is vrij hoog, of zoals een vriend van mij zegt 'it cooks your balls'). Wel weer AMD64 (Mobile) 3000+ (moet toch snel genoeg zijn) en een nForce3 Go chipset. 15,1" tft, en niet zo'n raar breedbeeld gevalletje.

[ Voor 5% gewijzigd door RSpliet op 11-02-2005 21:10 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Ja hoor, het kan allemaal best even wachten.

Is zo'n 15.1" qua oppervlak dezelfde grootte als een 17" breedbeeld? Zou namelijk best nog wel eens kunnen. 3000+ is wel aan de langzame kant.

Die promedion heeft een Nvidia Go6080...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Ik denk dat een 17" breedbeeld qua oppervlak groter is, en een nVidia Go 6800 trekt zo'n 5650 er driedubbel uit, maar een 3000+ langzaam? Met een beetje geluk zie je die Asus ook op 3200+ of 3400+, maar t is echt niet langzaam hoor, sneller zijn ze er niet. Maar als die Promedion een 6800 heeft (ik dacht dat daar zo'n ati ding in zat) is die, afgezien van de levensduur van de batterij, een veel betere keus natuurlijk :).
Edit: zo, da's best een duur beestje, die Promedion.... Als ik het goed heb zit daar allemaal desktop spul in... kan je net n half uur in de trein werken, en dan is je accu leeg... wel mooie specs B)

[ Voor 24% gewijzigd door RSpliet op 11-02-2005 22:56 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Ja, en toch nog een gat in je broek branden waarschijnlijk.
Maar hij word toch echt niet in de trein gebruikt. Never ever nooit niet. Hij word gebruikt als verplaatsbaar werkstation.
Trouwens, een stopcontact in de trein, zouden ze weleens aan mogen bieden, met al die vertragingen. Kan je wel een walkman hebben die 50 uur meegaat, met de NS raakt ie snel leeg. Trein rijd toch op stroom.

Kijk, het is niet langzaam, maar voor renderen is t gewoon simpel: meer = sneller. Er is niet ewen grens ofzo zoals bij veel spellen, dat het op een gegeven moment niet meer uitmaakt. Computers staan bij ons wel dagen te rekenen op 1 plaatje.... dan is die paar uur winst wel fijn.

Hoe dan ook, die promedion lijkt me de mooiste oplossing. Het is een Clevo notebook. Ik weet alleen niet wat dat inhoud. Heb ook net bij Dell gekeken, en die komen niet voordeliger uit, met hun fratsen als 400 euro voor fatsoenlijke garantie. Jammer dat Asus niet meedoet, zonder 17" scherm.

3000 euro... holy moses. Das toch wel veel hoor. Maargoed, dan heb je ook wat. Liever dat er dan IBM op stond... Maar bij de T43 staat "call dealer for price".... waarschijnlijk een prijs die Au zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Promedion D470K...
Ook leuk.

AMD 64 DTR 3700+
1 GB
80GB
17" WXGA

2240 euro in. btw.

Hop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
kijk ook eens bij de laptopper.nl

daar kan je ook wel eentje op maat krijgen met jouw wensen. tot een 3700+ amd64 of wat je hartje maar wilt

dat zal dan trouwens ook een clevo barebone zijn waar ze gebruik van maken.

edit: ergens op GoT staat hier een topic van mij met een review van een diabloo 3000

(een 3400+ met 1gb en ati9700)

je gaat ze wel persoonlijk moeten contacteren om in die clevo een nvidea te krijgen, kheb die indertijd niet zien staan op hun website

[ Voor 37% gewijzigd door wibra op 12-02-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TomInDelft schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:59:
Ik zou graag een vergelijk willen zien van een Pentium M versus een gewonen pentium en AMD 64, maar ik kan alleen wat vinden op de intel site, en die ga ik vandaag de dag echt niet meer geloven. Ik heb ondertussen wel winstone benchmarks gezien waarbij de P4M het echt moest afleggen tegen de gewone P4 waar hij zogenaamd mee vergeleken werd, maar enkel bij bepaalde omstandigheden. Of die wel of niet relevant zijn voor mij kon ik niet beoordelen. Uiteraard is hij veel zuiniger.
Ik zou kijken of de fabrikant van de meest gebruikte render applicatie die jullie gebruiken informatie heeft over welke processor het snelste renderd met hun product, want algemene vergelijkingen zullen niet zo heel veel zeggen, AMD kunnen bijvoorbeeld prima P4's in spellen verslaan maar voor 3dstudio ben je nog steeds het beste af met een p4/xeon.
Bij de lightwave makers is vast wat te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 12-02-2005 22:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Een AMD64 is sneller in Floating point dan een P4. Aangezien beide processoren SSE II ondersteunen is daar geen snelheidsverschil meer tussen (dat was altijd de reden waarom een P4 sneller was dan een Athlon met renderpakketten). 3D studio is een hopenloos onefficient geprogrammeerd hoopje ellende, dus het verbaast me niets wat je nu zegt. Lightwave draait gewoon sneller op die processor waarvan floating point snelheid het hoogste is, en gebruikt SSE II. Een AMD 64 dus : )

Overigen ben ik hier nog steeds niet uit. Ik ben aan het kijken naar een Dell Inspiron 9300 met een 2.13 Ghz P-M.... Ben niet zo gelukkig met het idee van Dell, en ook niet zo gelukkig met het gebrek aan numeriek toetsenbord, en centrino is qua floating point zwakker dan een P4 of AMD. Maar toch. Hij weegt wel meer dan 2 kilo minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TomInDelft schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:00:

Overigen ben ik hier nog steeds niet uit. Ik ben aan het kijken naar een Dell Inspiron 9300 met een 2.13 Ghz P-M.... Ben niet zo gelukkig met het idee van Dell, en ook niet zo gelukkig met het gebrek aan numeriek toetsenbord, en centrino is qua floating point zwakker dan een P4 of AMD. Maar toch. Hij weegt wel meer dan 2 kilo minder!
En hij ziet er nog eens verdomd goed uit ook 8)

Over de stevigheid hoef je je geen zorgen te maken, dat zit heel dik in orde. (en in elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomInDelft
Dell mag alleen weleens opschieten met zijn offerte. Ik wacht al sinds donderdag.
Pagina: 1