[RAID] HD even los, array weg!

Pagina: 1
Acties:

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Goedenavond forummers, ik heb een vervelend probleempje met mijn Promise FastTrack S150 SX4. Ik heb vanochtend de stroomaansluitingen van alle 4 de HD's even losgekoppelt (pc stond uit). Vervolgens het systeem opgestart. Weer uitgezet (niks gewijzigd o.i.d.). Vervolgens stroom weer aangesloten en pc opgestart. Meteen kwam die BIOS-tool ervoor met de melding "no array defined". Ik schrok me wild... Windows startte op en heb meteen m'n Promise Tool gestart... en inderdaad, de array was verdwenen maar de hardeschijven werden nog wel gewoon herkend.

Ik heb wat op GoT rondgedwaald om een antwoord te vinden en er werd her en der aanbevolen om dezelfde array aan te maken (zonder rebuild/initialisatie/watdanook). Dit heb ik gedaan... met als gevolg -> 0. Nog steeds niks! (D.w.z.: de array bestaat, maar windows kan de partities niet lezen en zegt doodleuk "unallocated").
Ik wil niks van data verliezen dus heb verder nog niks uitgeprobeerd.

Oh... Windows draait op een gewone IDE schijf, dus los van de gehele RAID. Mijn RAID bestaat (zoals al vermeld) uit 4 HD's welke in RAID 5 formatie draaien.

---edit:---
Deze vermelding stond er in de log:
Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/got/biggos_problemos.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door b19a op 09-02-2005 18:35 . Reden: toevoeging van log ]

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Heb je de 4 schijven wel weer op dezelfde poorten aangesloten?

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Hmm, Das idd niet zo mooi!

Je moet er in iedergeval voor zorgen dat alle HDD's op de zelfde poorten zitten als voor dat je de stekkertjes los haalde!

Van alleen de Power stekker er uit halen zou jouw foutmelding niet mogen komen.

Maar als je dat niet meer weet... of niet meer lukt ...

Dan rest je niets anders dan de Array op nieuw de synchronizeren of op nieuw op te bouwen.
Hoe dit moet weet ik niet wellicht dat een andere Tweaker je hier bij kan helpen!?

PS het gaat hier toch hier toch wel om een HARDWARE matige RAID toch?

Hee ik bedenk me in een keer heb je er op dat type controller een batterij op zitten.
Wellicht is die kapot/ op zolang als er stroom opstaat onhoudt hij de instellingen.
Gaat hij echt meer dan een paar min uit dan kan hij de instellingen kwijt raken met dit soort nare gevolgen!!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 19:06 ]

• b19a
  • Niet online
Fire_escape schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:43:
Heb je de 4 schijven wel weer op dezelfde poorten aangesloten?
Ja, ik heb ze zelfs niet eens los gehad!
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:57:
Dan rest je niets anders dan de Array op nieuw de synchronizeren of op nieuw op te bouwen.
Hoe dit moet weet ik niet wellicht dat een andere Tweaker je hier bij kan helpen!?
Dit zie ik als extreme oplossing, ik wacht hier liever nog even mee!
PS het gaat hier toch hier toch wel om een HARDWARE matige RAID toch?
Jazeker. (Zie controller)
Hee ik bedenk me in een keer heb je er op dat type controller een batterij op zitten.
Wellicht is die kapot/ op zolang als er stroom opstaat onhoudt hij de instellingen.
Gaat hij echt meer dan een paar min uit dan kan hij de instellingen kwijt raken met dit soort nare gevolgen!!
De controller is niet uit het systeem gehaald en het lijkt me dat dit het niet kan zijn aangezien ik mijn pc 's nachts uit heb staan en dan vergeet hij de instelling ook niet!

Verwijderd

BoukeHaarsma schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:11:
[...]

Ja, ik heb ze zelfs niet eens los gehad!

[...]

Dit zie ik als extreme oplossing, ik wacht hier liever nog even mee!

[...]

Jazeker. (Zie controller)

[...]

De controller is niet uit het systeem gehaald en het lijkt me dat dit het niet kan zijn aangezien ik mijn pc 's nachts uit heb staan en dan vergeet hij de instelling ook niet!
Kabeltjes er even op en af halen dat je zeker weet dat ze er goed op zitten.
bij nader inzien is dat hier boven stierenpoep. 8)7

Synchroniseren zou volgensmij geen kwaad kunnen doen.
Maar zoals ik al zei heb ik dat nog nooit bij de hand gehad!

Uhh, maar als je je pc s'avonds uit zet staat er weldegelijk nog stroom op je moederbord!

....

Even nieuwschierig... maar waarom moesten de stekkertjes er van de HDD's uit??
Was je aan het afstoffen?? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 19:23 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-03 12:12
Hoe je je probleem op moet lossen zou ik niet weten, maar de volgorde van datakabeltjes maakt op de SX4 (of op iedere willekeurige fatsoenlijke raid-controller) niet uit.

De controller gebruikte een block op de harde schijf om daarin array-informatie op te slaan. Welke fysieke poort op de controller dit is maakt niet uit, als de controller maar weet welke schijf het in de array is.

Ik heb op mijn array (SX4 met 4x 160gb) zo vaak kabels losgehad of verplaatst of zelfs alles uit de pc gebouwd en ergens anders weer ingebouwd, geen enkel probleem... Sterker nog, als een sata kabel (of power) loszat @ boot kreeg je een mooie melding. Power-down, kabels aandrukken en niks geen verloren data oid :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• b19a
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:20:
Even nieuwschierig... maar waarom moesten de stekkertjes er van de HDD's uit??
Was je aan het afstoffen?? :?
Had dat nu niet gevraagd :X. Wilde even uitzoeken hoeveel geluid die dingen maakten... 8)7.
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:36:
De controller gebruikte een block op de harde schijf om daarin array-informatie op te slaan. Welke fysieke poort op de controller dit is maakt niet uit, als de controller maar weet welke schijf het in de array is.
Okey, deze data zou dus ook nog op mijn hardeschijf moeten staan. Waarom staat dat er niet of waarom leest m'n controller dit dan niet uit?

Misschien moet ik op de een of andere manier de array weer terug importeren? Of begin ik nu onzin te kramen?

Een vriend van me zei het volgende:
Enige clue zou zijn dat de raid-kaart last heeft gehad van spanning, via de ide-kabel(/scsi-kabel) loopt ook een + spanning naar de device, en als er geen GND/- is, dan krijgt ie diezelfde spanning terug als de spanning uitgaat, gedurende enkele microsecs, trucje van transistoren.
maar nog nooit eerder gehoord, is dus puur theoretische hypothese
Halve en hele waarheden, klopt zoiets en is mijn kaart dan kapot? Heb ik dan evt. nog recht op garantie?

[ Voor 26% gewijzigd door b19a op 09-02-2005 20:03 . Reden: extra toevoeging ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik had ook een soortgelijk probleme met mijn Promise Supertrak SX6000 controller. Mijn voeding was niewt zwaar genoeg en af en toe viel er een schijf uit [of initializeerde niet o ptijd tijdens het booten] waardoor mijn array dus spontaan aan het rebuilden sloeg. Nou was dat met 1 schijf niet zo'n probleem, hooguit irritant, maar een aantal keer deden 2 schijven het even niet meer en dus dacht de kaart : array vern**kt » offline. De array verwijderen en opnieuw aanmaken [zonder initializeren dus] hielp soms.

Dit is gewoon een systematische fout van de controller/firmware en er is dus niks aan te doen :(
Je beste optie is om een datarecoverytool te downloaden en alle nog te redden data over te zetten naar een andere schijf.

En als het mogelijk is: Ruil de kaart om voor een 3Ware oid :X

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• b19a
  • Niet online
Ik heb vandaag gebeld met de support afdeling van Promise en die wisten me dit te vertellen:
Geachte,

Wij hebben getest wat U gedaan heeft en kunnen dit probleem niet namaken.
Wat U kunt doen om te proberen om U data te herstellen is :

Ga in de bios van de controller en maak een nieuw RAID 5 array aan.
Zorg ervoor dat de optie " FAST INIT of INITILAIZATION" uit staat anders is
de data zeker weg.

De RAID array moet nu weer online zijn.

Mvg,

Promise Technology support
8)7

Ik heb dus die array opnieuw aangemaakt (quick initialise), en zie dus alleen maar "unallocated" ruimte. Ik heb al een programmatje gezocht welke verloren partities zou kunnen vinden maar deze heeft niks kunnen vinden. Is er uberhaubt nog een manier om die data terug te krijgen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-03 12:12
Nee, want ondankt het advies van Promise heb je toch de snelle initialisatie aangezet :)

Of zowel quick init als fast init als initialisation zijn 3 verschillende dingen 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• b19a
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 17:30:
Nee, want ondankt het advies van Promise heb je toch de snelle initialisatie aangezet :)

Of zowel quick init als fast init als initialisation zijn 3 verschillende dingen 8)7
Quick init en Full init zijn verschillende dingen (zie attachment).Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/got/init.jpg

Met de recoverytool "R-Studio" begin ik wat data terug te krijgen, alleen dit gaat vrij moeizaam. Ook komt het volgende in de log voor:
code:
1
Warning MFT File    Unexpected MFT record 5888 at 3235643392. If you are scanning RAID and this message will reappear constantly, check RAID for consistence.
Moet ik hieraan gehoor geven en m'n array dus synchroniseren? Weet niet hoe verstandig dergelijks is aangezien ik geen data kwijt wil raken.

• b19a
  • Niet online
Ondertussen het geheel gesynchroniseert.

Ik gebruik nu een programma om de gegevens terug te halen, maar als hij "$Boot" probeert te recoveren dan geeft de controller vage piepgeluidjes. Wat kan ik hieruit concluderen?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Piepgeluiden bij Promise controllers wil zeggen dat ie aan het initialiseren is of dat er een schijf naar de ***** is (kheb hetzelfde gehad bij m'n SX6000)
Aangezien hij waarschijnlijk niet aan het initialiseren is ben ik bang dat er gewoon een schijf (of kabel) kapot is.
Die zou ik voor de zekerheid eventjes controleren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• b19a
  • Niet online
Wolfboy schreef op maandag 14 februari 2005 @ 16:10:
Piepgeluiden bij Promise controllers wil zeggen dat ie aan het initialiseren is of dat er een schijf naar de ***** is (kheb hetzelfde gehad bij m'n SX6000)
Aangezien hij waarschijnlijk niet aan het initialiseren is ben ik bang dat er gewoon een schijf (of kabel) kapot is.
Die zou ik voor de zekerheid eventjes controleren.
Ik heb zo gauw geen andere S-ATA controller hier (te oude PC 8)7), maar zou ik dan in Promise Array Management geen melding moeten zien dat er een schijf off-line is? Of dat in iedergeval de S.M.A.R.T. status niet "Functional" is?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Bij mij gaf de PAM geen fouten maar toen ik de schijf aan een gewone controller hing en hem door het testtooltje van Maxtor liet testen bleek hij kapot te zijn (was P-ATA overigens)

Daar zou ik dus niet teveel naar kijken als ik jou was.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1