chem schreef op zondag 17 april 2005 @ 12:08:
Als je continue apps opstart en afsluit doe je toch iets verkeerds.
Het is niet het idee zoals bij Windows dat openstaande apps cpu-tijd en geheugen innemen. Het is geen enkel probleem om al je apps gewoon open te laten; als OS X geheugen nodig heeft parkeert hij inactief geheugen op de HD en als je het nodig hebt gaat het weer naar je intern geheugen.
Dit is dermate efficient dat het loont om niks af te sluiten, maar alles gewoon te laten draaien.
Ik ken dat verhaal al. Maar ik zal die applicaties toch echt eerst moeten starten voordat ik aan de slag kan tenzij ik de
machine dag en nacht laat aanstaan.
En ongetwijfeld zijn er zat overstappers die aan oude gewoontes vasthouden omdat ze gewoon aan de slag willen en geen behoefte hebben om zich in OS X te verdiepen.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals apps die in de achtergrond CPU tijd blijven opslokken; maar vaak deugen die apps dan ook niet echt.
Je hebt het niet altijd voor het kiezen. Soms gebruik je slechte programma's omdat er geen alternatieven zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld NeoOffice/J waar ik niet enthousiast over ben maar ik blijf het gebruiken omdat ik, afgezien van OpenOffice, geen gratis alternatieven ken die goed met Word/Excel documenten overweg kunnen.
Een ander punt is dat OS X voor veel Windows users sowieso niet snappy aanvoelt, of het een Dual G5 2.5 is met 8gb ram, of een G3/600 met 128mb ram.
Dit is echter vaak puur gevoelsmatig. Het zijn dezelfde truukjes die IE gebruikt om 'sneller' aan te voelen door eerdere te beginnen met renderen; maar uiteindelijk later klaar is dan andere browsers.
Ik zat me inderdaad wel af te vragen of een G5 het beter zou doen. Ik zie veel goeie dingen in
MacOS (en een paar mindere) maar dat gebrek aan snappyness (is dat een woord

) is duidelijk een minpunt. Maar daar zal de gelikte interface ook wel mede een oorzaak van zijn. Op een Windows bak zou ik al die CPU-cycles zuipende dingetjes uitzetten. Maar bij een
Mac worden ze op een bepaalde manier deel van de
Mac experience.