Ik heb 2e hands een Dell GX100 op de kop getikt. Daar zit een Cel566 in, die gekoeld is met een redelijke heatsink, met daarop een fan. Nu wil ik dat ding zo stil mogelijk hebben... Trekt zo'n CPU het als ik de fan uitzet? Of wordt ie dan te warm? Er zitten geen sensors op dat mobo, tenminste lmsensors (linux) zegt van niet.... De proc wordt niet 100% belast, draait gewoon linux op die wat files shared en als printerserver dient...
met de standaard heatsingk zou ik het iet proberen, zekr niet als je geen controle hebt overd e temperatuur.... maar met een wat modernere en/of grotere heatsink kan hij het misschien wel aan
probeer er een zo groot mogelijke heatsink op te zetten, met een beetje grote zal het wel moeten lukken denk ik
met de heatsink die er nu opzit zou ik het niet doen want er zit niet voor niets een fan op
met de heatsink die er nu opzit zou ik het niet doen want er zit niet voor niets een fan op
Hierbij ff een plaatje van de heatsink... Sorry, niet geresized...;)
[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 09-02-2005 18:43 ]
Ik heb zelf een Pentium 3 @ 800Mhz die passief gekoeld wordt door een Zalman CNPS-6000 AluCu. Dat was overigens een toevallige ontdekking omdat de koeler die er bij hoorde enorm resoneerde op het chassis.
Wat wellicht ook helpt bij mijn setup is dat ik een voeding gebruik met een koeler aan de onderkant. Dus deze kan direct hitte afzuigen van de heatsink. Maar verder zit er geen enkele fan in het systeem. De grafische kaart is een fanloze FX5200. De HD zit in een Zalman ZM-2HC2 HD koeler/silencer, maar is nog steeds het meest luidruchtige onderdeel (als je stil bent
)
Hij scoort nu gemiddeld 35 graden (kamertempratuur is 21 graden). Moet ik er wel bij zeggen dat dit een WebServer is die praktisch niks te doen heeft. Ik weet niet wat er gebeurt als ie echt aan de slag moet..
Dus dan moet zo'n Celeron 566 ook wel lukken zou je zeggen. Begin eens met de stroom van het fannetje te halen, zo ben ik ook begonnen..
Wat wellicht ook helpt bij mijn setup is dat ik een voeding gebruik met een koeler aan de onderkant. Dus deze kan direct hitte afzuigen van de heatsink. Maar verder zit er geen enkele fan in het systeem. De grafische kaart is een fanloze FX5200. De HD zit in een Zalman ZM-2HC2 HD koeler/silencer, maar is nog steeds het meest luidruchtige onderdeel (als je stil bent
Hij scoort nu gemiddeld 35 graden (kamertempratuur is 21 graden). Moet ik er wel bij zeggen dat dit een WebServer is die praktisch niks te doen heeft. Ik weet niet wat er gebeurt als ie echt aan de slag moet..
Dus dan moet zo'n Celeron 566 ook wel lukken zou je zeggen. Begin eens met de stroom van het fannetje te halen, zo ben ik ook begonnen..
Ik heb thuis een keertje een compaq deskpro gehad met pentium 3 650.
Passief gekoeld met een enorm koelblok.
Het kan dus wel. Alleeen heb je genoeg ijzer of koper nodig
Passief gekoeld met een enorm koelblok.
Het kan dus wel. Alleeen heb je genoeg ijzer of koper nodig
Verwijderd
Je kan het doen als je een goed koelelement heb. Veel ribben(groot oppervlak).
de koelpasta er juist tussen doen dan kan het wel. Maar ik zou het wel in de gaten houden. Hoe lang staat je pc gemiddeld aan?
de koelpasta er juist tussen doen dan kan het wel. Maar ik zou het wel in de gaten houden. Hoe lang staat je pc gemiddeld aan?
Met zo'n grote headsink, die als een soort van waaier uit elkaar loopt, moet het zeker lukken (weet het merk niet meer). Als je met Google gaat zoeken, kom je nog verschillende systemen/specificaties tegen. Hier kan je ook mooi je inspiratie vandaan halen.
Probleem is, dat ik dus niet kan meten hoe warm ie wordt... Ik wil dat ding een beetje wegwerken achter allerlei spullen, dus heel veel frisse lucht zal er ook niet zijnBoushh schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:13:
Verwijderd
Je bedoelt Zalman zoals eerder in dit topic al gezegd is. Zou gewoon moeten kunnen, ik heb ze zelf regelmatig passief gekoeld gezien gewoon vanuit een OEM.Jumpman schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:20:
Met zo'n grote headsink, die als een soort van waaier uit elkaar loopt, moet het zeker lukken (weet het merk niet meer). Als je met Google gaat zoeken, kom je nog verschillende systemen/specificaties tegen. Hier kan je ook mooi je inspiratie vandaan halen.
Ik heb hier een PIII 1000mhz passief gekoel door een amd XP koelblok , fan weggesloopt
. Hij word warm , maar werkt perfect 24/7
MBP 5,1
heb je geen thermometer? gewoon zo'n huis tuin en keuken dingentje met snoertje die ff er tussen moffelen dan heb je iig een indicatie van wat warm is en wat nietMartijn schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:22:
[...]
Probleem is, dat ik dus niet kan meten hoe warm ie wordt... Ik wil dat ding een beetje wegwerken achter allerlei spullen, dus heel veel frisse lucht zal er ook niet zijn... Ding moet op de slaapkamer, maar de vriendin wil hem niet horen... Anders ken ze niet slapen...
Vrouwen...
Ik heb nog met een Athlon 1400 met 5 fans ofzo liggen maffen, kwestie van gewenning maja...
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Misschien ook nog behulpzaam is dat je het voltage van de processor zeer waarschijnlijk omlaag kunt gooien. Een Celly 300a bijvoorbeeld, werkt standaard op 2Volt maar doet z'n werk zelfs nog op 1,75Volt.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Hmm, niet echt een optie, Dell systeempje biedt daar niet echt mogelijkheden voor...;)NitroX infinity schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:45:
Misschien ook nog behulpzaam is dat je het voltage van de processor zeer waarschijnlijk omlaag kunt gooien. Een Celly 300a bijvoorbeeld, werkt standaard op 2Volt maar doet z'n werk zelfs nog op 1,75Volt.
Ik denk dat het wel moet willen.
Ook ik heb een P3 processor uit een compaq...en die is ook passief gekoeld.
Ding had/heeft 667Mhz en na een tijdje gedraait te hebben een keer de temp opgemeten (met een huis-tuin-keuken termometer) en hij kwam aan zo'n 54ºC.
Ook ik heb een P3 processor uit een compaq...en die is ook passief gekoeld.
Ding had/heeft 667Mhz en na een tijdje gedraait te hebben een keer de temp opgemeten (met een huis-tuin-keuken termometer) en hij kwam aan zo'n 54ºC.
De Celeron 300A was iets heel anders dan de Celeron 566. We hebben het hier dan over het instapmodel die 50% zonder problemen over kon klokken (en meer!
), en het allerlaatste model uit de Celeron Mendocino serie: de 566, want bij 600 werden die dingen instabiel. De 600 is gewoon een Pentium III coppermine waar een deel van de cache uit van staat en de FSB op 66MHz loopt.
Compaq kasten hebben over het algemeen een goede kast ventilatie, ik weet niet hoe dit met Dell zit, maar zo'n CPU cooler zetten ze er alleen op als de airflow in de kast zelf niet geschikt is.
Compaq kasten hebben over het algemeen een goede kast ventilatie, ik weet niet hoe dit met Dell zit, maar zo'n CPU cooler zetten ze er alleen op als de airflow in de kast zelf niet geschikt is.
Als je hier gaat kijken naar het wattage van die celly 566 (11,9W) kan ik daar dan uit afleiden dat je die cpu helemaal niet aktief moet koelen? Ik bedoel, een P4 verbruikt gemakkelijk 100W, dan is die 11,9W toch belachelijk weinig?
Hmm, dacht dat de 566 net een mendocino was ipv een coppermine. De 566 is dus het instapmodel van de nieuwe serie, en verbruikt niet echt enorm veel stroom. Als de ruimte ervoor is, gooi er dan eens een Arctic Super slim silent TC cooler op (6 euro, kost amper wat, zeer stil
), zal je zien dat die fan zo nu en dan eens aanslaat en de helft van de tijd gewoon stil staat. Misschien dat ie niet eens aanslaat op die CPU, aangezien ie op een Duron 1300 al amper iets doet
Idd, een cpu met dergelijk laag verbruik heeft helemaal geen fan nodig.Ranzy schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:52:
Als je hier gaat kijken naar het wattage van die celly 566 (11,9W) kan ik daar dan uit afleiden dat je die cpu helemaal niet aktief moet koelen? Ik bedoel, een P4 verbruikt gemakkelijk 100W, dan is die 11,9W toch belachelijk weinig?
Gewoon de fan afhalen en je nergens druk over maken.
Vergeet niet dat een Celeron zuiniger is dan een gelijkgeklokte PIII, er is niet alleen minder cache maar de fsb is ook maar 66 MHz wat ook weer een hoop scheelt.
vd week nog een passief gekoelde c466 vervangen door een coppermine 600. gewoon het passieve blok laten zitten. werkt prima (al heeft hij nog niet dagen aangestaan). word nauwelijks warm.
moet makkelijk kunnen, maar er moet natuurlijk wel iets van lucht circulatie zijn in het systeem. de geproduceerde warmte moet immers ergens heen
moet makkelijk kunnen, maar er moet natuurlijk wel iets van lucht circulatie zijn in het systeem. de geproduceerde warmte moet immers ergens heen
Dat kleine blokje?corpseflayer schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:44:
[...]
Idd, een cpu met dergelijk laag verbruik heeft helemaal geen fan nodig.
Gewoon de fan afhalen en je nergens druk over maken.
Vergeet niet dat een Celeron zuiniger is dan een gelijkgeklokte PIII, er is niet alleen minder cache maar de fsb is ook maar 66 MHz wat ook weer een hoop scheelt.
Ik had een AMD K6/3+ 450 draaien met een passief socketA koelblok wat iets groter was als die op de foto van de topicstarter. Een K6/3+ 450 vreet 16W, 5W meer dan de Celeron van de topicstarter.
Dat ding heeft altijd 24/7 met een graad of 45 gedraaid als linux server. Ding stond altijd uit de neus te vreten, dus vaak was ie zelfs kouder dan dat. Toen die server de deur uit ging heb ik dat ding aan de buren gegeven en windows 98 op geinstalleerd. Kinderen gaan leuk een spelletje spelen, bellen ze me na anderhalf uur op dat dat ding staat te loeien met een sirene... CPU oververhit, tegen de 70 graden aan, waar ik dus het alarm op had ingesteld in BIOS. Zelfs behuizing, zelfde cooler, zelfde airflow, alleen een ander OS en andere belasting.
duielijk een heatsink die het zelf niet gaat trekken[b]Martijn schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:06:
Hierbij ff een plaatje van de heatsink... Sorry, niet geresized...;)
http://www.dse.nl/~mjagers/2.jpg dus.
Aan de mensen hierboven: ja het is zo dat 12W bealchelijk weinig is tov de 80-100W die een moderenere cpu gebruikt. Mar in die tijd was het dus ook niet nodig om een heatsink van een paar honderd gram van massief aluminium of zelfs koper te gebruiken. getuige dit heatsinkje
Ik zou er echt gewoon een "moderne" heatsink ophangen en zien hoever je komt. De raad om gewoon het fannetje uit te schakelen zou je imho wel in je cpu kunnen kosten
Verwijderd
Zoals eerder opgemerkt zijn heatsinks die met fan geleverd worden niet ontworpen om ook passief te werken. Daarvoor is gewoon een zo groot mogelijk oppervlak nodig en dit ding heeft echt nauwelijks enige fins van betekenis.
Op zich moet het wel kunnen, ik heb ooit een Celeron 366 prima laten werken met de heatsink van een P-II 233, zo'n heel breed ding. Het wordt wel flink heet, maar met de airflow van de voedingsfan moet het te doen zijn - en zo'n Cel 366 verstookt nog veel meer watt ook (21.7W).
Op zich moet het wel kunnen, ik heb ooit een Celeron 366 prima laten werken met de heatsink van een P-II 233, zo'n heel breed ding. Het wordt wel flink heet, maar met de airflow van de voedingsfan moet het te doen zijn - en zo'n Cel 366 verstookt nog veel meer watt ook (21.7W).
of je probeert deze koeling, volledig passief Thermaltake brengt luchtkoeling op nieuwe hoogte
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik heb hier een PII-266 staan met een passief koelblok erop (10x14cm). Wanneer ik de afvoer fan uitschakel wordt het blok kokend heet wanneer mn comp een compile jobje aan het doen is. Passief met dat koelblok gaat je nooit lukken. Wel als je hem laat idle-en.
ik heb een dual celeron 300a op 450MHz draaien, ook zitten er op elk dezeldfe koeler, namelijk een socket A (t/m een amd xp3200+
) koeler!. Deze draaide normaal op 50% van hun toeren, (abit bp6 kan je alles zien/regelen dmv speedfan, prachtig!). Naar aanleiding van dit topic heb ik het nu op 25% gezet, om te kijken hoe heet ze worden.
De pc is me fileserver en meestal draait grabbit en/of quickpar
(is ook me webserver./database server...)...
hij is nu al na 5minuten al 37graden, dus denk dat ik zometeen probeer e fans uit te zetten
De pc is me fileserver en meestal draait grabbit en/of quickpar
hij is nu al na 5minuten al 37graden, dus denk dat ik zometeen probeer e fans uit te zetten
Verwijderd
Het moet wel te doen zijn, mits je enige airflow in je kast hebt. Mijn 466MHz Mendocino (trekt aardig wat meer dan een 633 coppermine) heeft een Xp3200 koelblok erop, aangestuurd door speedfan (va 40C). Tijdens MP3/films slaat hij heel af en toe aan. De airflow komt van een 60mm fan op 7V in de PSU.
Pagina: 1