Western Digital 250GB SATA Fluit-Geluid

Pagina: 1
Acties:

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik heb hier al een hoop topics gelezen over kraken, kloppen piepen enzovoorts, maar niets kunnen vinden over fluiten. Dat is namelijk wat mijn net gekochte hdd doet. Hij fluit op een zeer hoge frequentie. Het is ongeveer hetzelfde geluid als van een tv beeldbuis waarbij je het geluid uit zet, dan hoor je ook zo'n pieptoon (als je net als ik goeie oren hebt). Alleen treedt deze niet continu op. Ik wordt er helemaal krankzinnig van als ik rustig zit te werken, iedere keer dat zeurende gefluit.... 8)7 Het lijkt gekoppeld te zijn aan schrijf/lees activiteit.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? of weet iemand wat het kan zijn? Is het soms normaal voor "grote" schijven, ik had hiervoor namelijk een 120 gb...

[ Voor 12% gewijzigd door Tiberium op 09-02-2005 17:34 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Verwijderd

Ik ken het fenomeen.
Heb zelf een Raptor die na een paar maanden fijn gebruik begon te fluiten.
Het irriteerde me uiteindelijk zo dat ik hem retour heb gedaan.
Want naar mij idee valt dat gewoon onder garantie.

Verwijderd

Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb 2 120 GB schijven van WD van ongeveer 1 jaar oud.
Ze fluiten nu ongeveer een aantal maanden en het begint echt irritant te worden.
Ik denk eraan om er alvast 1 RMA te sturen naar WD.

@killheer heb jij al een nieuwe ontvangen van WD?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:06:
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb 2 120 GB schijven van WD van ongeveer 1 jaar oud.
Ze fluiten nu ongeveer een aantal maanden en het begint echt irritant te worden.
Ik denk eraan om er alvast 1 RMA te sturen naar WD.

@killheer heb jij al een nieuwe ontvangen van WD?
Yes :+

Gelukkig wel want ik was het echt zat.
Ik heb ook een tijdje in een winkel gewerkt en daar "hielpen" ze de twijfel gevallen.
:?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 06:10 ]

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Aha, uit jullie verhaal maak ik dus op dat het gewoon een "storing" is die niet hoort bij dit type schijf....

Ik dacht namelijk dat ik maf werd, heb mijn zusje ook laten luisteren. Die omschreef het als een "krekel geluid" dat vind ik wel heel mooi omschreven. Het lijkt idd meer op een krekel dan een fluittoon...

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Verwijderd

krekel = hardeschijf activiteit, het gekraak van de lezer die over je platters schuift en schrijft ...

fluittoon = een vaak voorkomend bugje bij WD's, na ong. een jaar, klinken ze net als 486 schijven, met zon irritante pieptoon....

*_eLMo_ zweert sinds 1 jaar bij Maxtor liquidbearing

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:25:
krekel = hardeschijf activiteit, het gekraak van de lezer die over je platters schuift en schrijft ...

fluittoon = een vaak voorkomend bugje bij WD's, na ong. een jaar, klinken ze net als 486 schijven, met zon irritante pieptoon....

Tsja je hebt verschillende soorten krekels he. Je hebt ze idd die een geluid maken als een hdd maar dit is een krekel die klinkt als een fluit. Als u mij nog volgt.

Enfin, het geluid wat ik dus hoor was er al direct bij aanschaf, in nieuwstaat dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:25:

Jij denkt blijkbaar dat je leeskoppen over de platters schuren... ik noem zoiets een headcrash :)

Verwijderd

Als de koppen over de platters zouden schuren zou je je schijf meteen in de afvalbak kunnen filkkeren. Dat gebeurt gewoon niet, misschien tenzij je je computer van het bureau afdondert terwijl hij aanstaat :)

Het vervelende met fluittonen is dat ze niet overal als probleem erkend worden. Sommige schijven hebben nu eenmaal een ander idle-geluid dan anderen. Als een schijf na een jaar gaat fluiten terwijl hij dat vroeger niet deed kun je misschien nog spreken van een defect. Maar een schijf die gewoon altijd al een fluittoon heeft gehad is blijkbaar zo gebouwd. Daar kun je weinig aan doen. Het enige dat je kunt doen is gewoon bij de volgende schijf uitkijken naar een merk waarvan je weet dat ze zo'n toon niet hebben.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Tsja NareMan, persoonlijk klinkt het mij wel vreemd in de oren dat een alom gerespecteerd bedrijf als WD iets op de markt brengt wat zulke irritante geluiden produceert.

Maar idd, heb gebeld met de servicedesk van WD europe, en daar zeiden ze ook dat het moeilijk vast te stellen is wat normaal is en wat niet. Iedereen zegt de hele tijd tegen me "tsja harde schijven maken nou eenmaal geluid" DUH! dat weet ik ook wel, maar dit is gewoon vreselijk storend! Ik heb al honderden harde schijven gehoord en tientallen in bezit gehad, maar dit is werkelijk een uniek geval van irritante kolere herrie! Xcuse the language...

Zijn er hier mensen die dezelde schijf hebben? Wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er nog mensen die de RE (duurdere, anders gelagerde) uitvoering hebben? Hoe bevalt die?

Verwijderd

Tiberium schreef op zondag 13 februari 2005 @ 13:26:
Tsja NareMan, persoonlijk klinkt het mij wel vreemd in de oren dat een alom gerespecteerd bedrijf als WD iets op de markt brengt wat zulke irritante geluiden produceert.

Maar idd, heb gebeld met de servicedesk van WD europe, en daar zeiden ze ook dat het moeilijk vast te stellen is wat normaal is en wat niet. Iedereen zegt de hele tijd tegen me "tsja harde schijven maken nou eenmaal geluid" DUH! dat weet ik ook wel, maar dit is gewoon vreselijk storend! Ik heb al honderden harde schijven gehoord en tientallen in bezit gehad, maar dit is werkelijk een uniek geval van irritante kolere herrie! Xcuse the language...

Zijn er hier mensen die dezelde schijf hebben? Wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er nog mensen die de RE (duurdere, anders gelagerde) uitvoering hebben? Hoe bevalt die?
Heb je ze al eens op hun kant gemonteerd ?

Jaaaaaaaa ik weet het, normaal moet je een harddisk formatteren in de houding dat je hem gebruikt, maar je kan eens proberen of het iets aan de geluiden veranderd...

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Wat een leuke tip... nee had ik nog niet geprobeerd. Wel eruit gehaald en in mijn hand gehouden om te kijken of het soms resonantie is, was het dus niet.

Maarja, stel dat dit het probleem oplost, vind ik het nog niet oke, want ik ga mijn hdds niet op hun kant hangen, dan kan ik mijn hele kast gaan verbouwen. Hoe dan ook, ik ga het wel even proberen, bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Tiberium op 13-02-2005 16:54 ]

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 17:07

MasterNL23

alias Japie

ik had het zelfde probleem met mijn 20 gb WD. ik heb toen in de onderkant van een oude cdromspeler een stuk van een muismat gelegd en daar de hdd op gelegd zodat ie geen contact met de kast heeft. als ik nu de kast open heb hoor ik het geluid nog wel maar als ie dicht is niet meer.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is een bekend probleem, en er is wel wat over te vinden op Got. Zoek naar fluittoon en je komt een aantal topics tegen. Zoals deze: WD800JB geeft hoge fluittoon.

Ik heb zelfs 2 WD schijven. Een 80GB p-ata en een 200GB p-ata. De 200GB schijf heeft ook last van dit probleem. Sommige modellen hebben het probleem en sommige niet. Er is volgens mij vrij weinig aan te doen.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Volgens mij verschilt het echt per schijf, ik heb zelf een WD2000JD, en deze is echt heel stil. Nu heb ik verschillende reviews gelezen o.a. op storagereview.com en ik moest een nieuwe schijf hebben en de Maxtor DiamondMax 10 kwam daar een stuk stiller dan m'n huidige schijf uit de bus. In praktijk valt dat dus vies tegen, de DM10 is nu het luidste wat er in m'n kast zit.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:52
Ik heb ook 2 x een WD2500JD SATA en moet zeggen dat ze nog redelijk stil zijn.
Eerst had ik er 1 en die hoorde je bijna niet, met die tweede er bij hoor je ze nu wel maar echt irritant is het niet.
Het is een hele hoge maar zachte toon die je hoort. Nog wel, hopen dat het zo blijft want deze schijven moeten nog ff mee.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
SpiriTNL schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 23:30:
Ik heb ook 2 x een WD2500JD SATA en moet zeggen dat ze nog redelijk stil zijn.
Eerst had ik er 1 en die hoorde je bijna niet, met die tweede er bij hoor je ze nu wel maar echt irritant is het niet.
Het is een hele hoge maar zachte toon die je hoort. Nog wel, hopen dat het zo blijft want deze schijven moeten nog ff mee.
ARRRGH :X Dat betekend dus dat het normaal is dit geluid, en dat ik er maar mee moet leren leven... Toch bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga eens hard nadenken wat mijn volgende stap wordt....

Heeft iemand misschien een RE versie van deze hdd? Ervaringen?

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Is een HDD-silencer niets voor jouw? ik zit er ook aan te denken er zo een aan te schaffen.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
DyStiC schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 22:13:
Is een HDD-silencer niets voor jouw? ik zit er ook aan te denken er zo een aan te schaffen.
Mwah, ik vind het een beetje krom om op deze manier het probleem op te lossen. Na een avond on-line research ben ik erachter gekomen dat Maxtor en WD elkaar nauwlijks ontlopen qua prestaties, en ik ga dus lekker een maxtor halen. Het is waar dat op sommige fronten WD marginaal beter presteert, maarja, zal mij een zorg zijn. Het heet niet voor niets _MARGINAAL_ :Y)

Daarbij uitgaande van de geboden native SATA, fluid bearing en dubbel cache tov WD, vind ik het weer gezegend. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Tiberium op 19-02-2005 11:36 ]

Verwijderd

het leuke van de maxtor sata schijven is dat ze een zeer hoog uitvalspercentage hebben. Of, ik moet net de verkeerde reeks hebben gehad. Wat ook lekkere sata schijven zijn, zijn seagate schijven.
lekker snel en stil.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ja helemaal mee eens, seagate is idd top. Mijn probleem is echter dat de leverancier waar ik deze schijf bij ga omruilen alleen WD en Maxtor in zijn assortiment heeft. Vooral aangezien die fluit waar ik me zo aan stoor eigenlijk helemaal geen defect is, maar iets wat bij die schijf hoort, mag ik nog in mijn handjes knijpen dat ze het uberhaupt goedvinden dat ik mijn wd om kan ruilen voor een maxtor.

En die extreem hoge uitvals percentages waar je over praat, volgens mij valt dat wel mee hoor. Waar baseer jij dat op? Ik heb gisterenavond ergens een userspoll gelezen van een grote hardware review site (weet niet meer welke) en ik geloof dat maxtor .5% meer uitval had dan WD. Tsja... daar wordt ik niet bang van hoor. Trouwens, we hebben het dan over uitval gevallen binnen het eerste jaar, aangezien ik twee jaar garantie krijg op die Maxtor, hoef ik me daar dus niet druk om te maken.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 11:43:
het leuke van de maxtor sata schijven is dat ze een zeer hoog uitvalspercentage hebben. Of, ik moet net de verkeerde reeks hebben gehad.
Dat denk ik dan. Uitvalspercentages liggen, afhankelijk van de geteste typen, tussen de andere grote merken in. Er zit niet zo gek veel verschil in de uitvalspercentages en in de meeste overzichten scoort Maxtor zelfs behoorlijk goed. Dit strookt overigens ook met mijn eigen ervaringen met de honderden Maxtor's die ik hier voorbij heb zien komen in de afgelopen jaren :)
Pagina: 1