Toon posts:

Auto versterker als "thuis versterker"?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien niet helemaal het goede forum, maar misschien kunnen jullie mij toch wel helpen.

Ik heb hier een versterker voor in de auto. Kan ik deze ook gewoon als versterker in huis gebruiken? En zou ik een connector van mijn cdrom speler in mijn computer kunnen gebruiken als stroombron voor de versterker (hij heeft 12+ (gelijkstroom), 12- (massa), en ground nodig)? Ik heb zelf geen idee hoe het zit met de spanningen in een computer. Als dit niet mogelijk is, is het dan slimmer om gewoon een spanningsomvormer te kopen en deze aan te sluiten?

Alvast bedankt!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Ja, kan. Je moet er alleen op letten dat je voeding genoeg Ampères kan leveren op de 12v-lijn. Staat wel op je voeding. Handig is anders overigens.

Uiteraard wel een losse voeding gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door ACID-dude op 09-02-2005 17:07 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, je kunt zo'n versterker voor thuis gebruiken...

Nee, niet op je cdrom drive aansluiting... Tenminste, ervanuitgaande dat je een fatsoenlijke versterker bedoelt, en een normale computer die ook nog andere dingen te doen heeft...
Denk dat de voeding dat niet gaat trekken...

Slimmer is om gewoon een thuis versterker te kopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis nog wel een losse coolermaster voeding van 350Watt liggen, die moet het wel kunnen trekken denk ik?

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:07:
Ik heb hier thuis nog wel een losse coolermaster voeding van 350Watt liggen, die moet het wel kunnen trekken denk ik?
Hoeveel A levert ie op 12V? Dan ist een kwestie van geel en zwart van molex afhalen, en groen en zwart van de ATX stekker met elkaar verbinden. En mss moet er ook 12v op een ander punt op die versterker, om hem aan te krijgen, maar dat moet je zelf ff bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door ACID-dude op 09-02-2005 17:09 ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ligt eraan wat je aan de versterker wil hangen, als je de bedrading voor versterkers in auto's zie, dan zijn dat best dikke kabels (25 kwadraat) dus zo'n versterker vraagt aardig wat vermogen.

kijk eens op het typeplaatje van de versterker, daar staat het misschien wel op

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
De voeding kan het wel aan, maar in het boekje wordt geadviseerd de massa ook aan te sluiten. Die aansluiting zit volgens mij niet op de voeding, of kijk ik verkeerd?

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:11:
De voeding kan het wel aan, maar in het boekje wordt geadviseerd de massa ook aan te sluiten. Die aansluiting zit volgens mij niet op de voeding, of kijk ik verkeerd?
Dat zijn die zwarte draadjes ;).
Wat voor versterker hebben we het over trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door ACID-dude op 09-02-2005 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
ACID-dude schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:13:
[...]

Dat zijn die zwarte draadjes ;).
Wat voor versterker hebben we het over trouwens?
Zwart lijkt mij ground?
De MCA-475 van M*rquant :) Lang geen top ding, maar hoeft ook niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 17:14 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 07:00
ik ben wel benieuwd waarom je dit zou willen.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:13:
[...]

Zwart lijkt mij ground?
De MCA-475 van M*rquant :) Lang geen top ding, maar hoeft ook niet :)
Ja? Massa = ground? :?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eigen versterker is kapot en er zit geen garantie meer op. Deze had ik hier nog liggen en daar doe ik atm niets mee. Als ik een auto heb, kan ik deze er in bouwen :)

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wordt er dan 2x om ground gevraagd? Of zou dit product door een niet goed nederlands-sprekende japanse man geschreven zijn?:)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:17:
[...]

Waarom wordt er dan 2x om ground gevraagd? Of zou dit product door een niet goed nederlands-sprekende japanse man geschreven zijn?:)
Geen idee. Misschien kun je ff foto'tje van de aansluitingen maken?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

Sick Nick

Drop the top!

Als het goed is heeft dat ding een constante 12v, een geschakelde 12v en een massa aansluiting. Dus de ground/massa hoef je maar 1 keer aan te sluiten.

• Jackthe
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04-2024
Massa =/= ground

de 12V die op een draad staat is het voltage-verschil tussen die draad en de zwarte draad. de zwarte draad wordt ook wel de nuldraad genoemd.
Aardedraad is om het systeem te aarden en 'overbodige' spanningen over af te voeren. Mocht er te veel spanning over de aardedraad worden afgevoerd, dan heb je ergens een lek en vliegen je stoppen er uit.
mocht je aarde niet zijn aangesloten dan kan het voorkomen dat op de behuizing van de versterker zich een spanning opbouwd en je vrolijk een schok krijgt. Systeem aardt zich dan namelijk via jou. En das niet grappig. <<doodzijnicoontje>>

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~p.vervoort4/MCA.jpg

Dat is hem

Verwijderd

Topicstarter
Jackthe schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:25:
Massa =/= ground

de 12V die op een draad staat is het voltage-verschil tussen die draad en de zwarte draad. de zwarte draad wordt ook wel de nuldraad genoemd.
Aardedraad is om het systeem te aarden en 'overbodige' spanningen over af te voeren. Mocht er te veel spanning over de aardedraad worden afgevoerd, dan heb je ergens een lek en vliegen je stoppen er uit.
mocht je aarde niet zijn aangesloten dan kan het voorkomen dat op de behuizing van de versterker zich een spanning opbouwd en je vrolijk een schok krijgt. Systeem aardt zich dan namelijk via jou. En das niet grappig. <<doodzijnicoontje>>
Dus dan zou het slim zijn om beide zwarte draden uit de molex te gebruiken?

Sorry dat ik jullie lastig blijf vallen B) , maar wat raden jullie aan; 6A of 16A? De versterker gaat tog niet helemaal open nu....misschien 1/4, maar meer niet,

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 17:33 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Dat heeft geen zin. Ze komen op hetzelfde punt uit. Je moet dus op die B+ en RMT 12v hebben staan. Je voeding trekt het trouwens prima, meer dan 10A heeft die versterker sowieso niet nodig.

6A of 16A? Wat bedoel je precies?

[ Voor 9% gewijzigd door ACID-dude op 09-02-2005 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als output van mijn voeding op 12V

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Voor zover ik weet kun je daar niet tussen kiezen hoor. Je voeding levert een bepaald maximum aantal Ampère op 12V. Hoeveel dat er zijn staat op je voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door ACID-dude op 09-02-2005 17:42 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:21
mm leuk dat dat dus gewoon kan en werkt.

misschien een idee voor alle mensen die een HTPC aan het maken zijn, ALLES in 1.
tuner/radia/versterker/cd/dvd/tv/vhs

1 mooi strak apparaat ipv 4 verschillende....

Verwijderd

Topicstarter
ACID-dude schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:41:
Voor zover ik weet kun je daar niet tussen kiezen hoor. Je voeding levert een bepaald maximum aantal Ampère op 12V. Hoeveel dat er zijn staat op je voeding.
Ja, maar ik heb hier 3 verschillende voedingen liggen :+

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:43:
[...]

Ja, maar ik heb hier 3 verschillende voedingen liggen :+
Op die fiets ;)
Je kunt natuurlijk het beste die met 16A op 12V nemen, dan weet je zeker dat je geen power tekort komt. Aan de andere kant, als je hem nooit hard zet dan zal die 6A wss ook geen problemen opleveren. Dan wordt het een kwestie van trial-and-error in feite.

Verwijderd

Topicstarter
oke, bedankt iedereen, vooral acid-dude :) ben nu een stuk wijzen geworden, thnx!!
Pagina: 1