Whois met command 'is' voor alleen ja/nee

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
He,

ik ben bezig met whois requests.
Nu kan je bij .nl domeinen het volgende doen: "is test.nl" en geeft hij aan 'test.nl is active' of 'test.nl is free'.

Dat is precies wat ik wil hebben!

Maar als ik dit nu met een .be of .org domein doe (op de juist whois servers) dan snappen die het command "is" niet. Heeft elke whois server weer zijn eigen command hiervoor ofzo?

Gebruikte whois servers:
.nl: whois.domain-registry.nl
.be: whois.geektools.com
.org: whois.pir.org

hoop dat iemand een antwoord hierop heeft?
tnx :)

[edit]
Dit wil ik trouwens om een lookup te doen zonder gegevens erbij te krijgen.
Voordeel: Sneller en onbeperkt omdat je geen privacy gegevens krijgt (je mag niet meer dan 15 keer opvragen per dag per IP).

[ Voor 21% gewijzigd door Mir op 09-02-2005 17:00 ]

• Mir
  • Niet online
Goeie morgen,

is mijn vraag te vaag geformuleerd of is het gewoon een onmogelijke opgave? :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 08:45

TwoR

Gekleurde stippen

Mir schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 09:35:
Goeie morgen,

is mijn vraag te vaag geformuleerd of is het gewoon een onmogelijke opgave? :)
nee maar je hoeft niet te kicken binnen de 24 uur.

Als ik de whois op geektools bekijk moet je een nummer opgeven om abuse te voorkomen.
http://www.geektools.com/whois.php

Weet niet of je deze whois bedoelt maar als dat zo is gaat het natuurlijk nooit werken omdat het beveiligd is.

[ Voor 32% gewijzigd door TwoR op 10-02-2005 09:41 ]

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 15:20
Kijk hier eens naar:

PhpWhois

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:07
De meeste registries hebben een dergelijke beperking (nog) niet. Degene die het wel hebben (en waarvan ik het ook weet) zijn Belgie en Duitsland.

Voor Belgie krijg je standaard 'alle' gegevens, en dit is gelimiteerd (op frequentie en op aantal); met onderstaande code krijg je alleen de vrij/niet vrij-melding
code:
1
whois -h whois.dns.be -p 4343 get 1.0 domein_zonder_extensie

Duitsland geeft standaard 'niets' terug, maar als je meer info wilt hebben kan je onderstaand commando uitvoeren; hier zit volgens mij geen limiet op:
code:
1
whois -h whois.denic.de -T dn,ace domein.extensie

Verder weet ik dat bijvoorbeeld enkele .com/.net-registries ook een limitatie hebben, maar dit verschilt per registry en is meestal heel erg ruim. Daarbij heb je voor de gewone InterNIC-whois geen limitatie, pas als je de details van de registratie opvraagt. De bovenste twee zijn naar mijn mening de belangrijkste om te weten.

[ Voor 15% gewijzigd door sjroorda op 10-02-2005 09:54 ]

• Mir
  • Niet online
Twor, ik wil het in PHP hebben zodat het geautomatiseerd is, dus handmatig zoeken werkt niet :)

PhoeniX-, die site ken ik al.. probleem is dat ik dus alle informatie over een domein krijg en je dan tegen een limit gaat lopen. Op het moment dat ik de IS-functie gebruik werkt het alleen voor NL domeinen. Hoe in PHP whois informatie te krijgen is geen probleem, maar ik moet alleen vrij/nietvrij hebben ivm limitatie's.

sjroorda, jij geeft aan dat alleen BE en DE limitatie's hebben? Hoe zeker ben je hiervan? Want dan zou het geen probleem zijn omdat ik dan alleen voor die 2 domeinen een oplossing moet zoeken (en die heb je al gegeven, alleen kan dat alleen op een linux machine volgens mij?).

• sjroorda
Mir schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:13:
sjroorda, jij geeft aan dat alleen BE en DE limitatie's hebben? Hoe zeker ben je hiervan? Want dan zou het geen probleem zijn omdat ik dan alleen voor die 2 domeinen een oplossing moet zoeken (en die heb je al gegeven, alleen kan dat alleen op een linux machine volgens mij?).
Dit komt inderdaad uit een script dat onder Linux werkt, maar jij vraagt ook al de whois op met de IS-parameter; lijkt me aannemelijk dat je dan alle andere parameters ook mee kan geven?

100% zekerheid is gevaarlijk om te geven, maar mijn werk bestaat (bestond, tot een maand terug) uit geautomatiseerde domeinregistratie en dit heb ik met anderen op hoog niveau getild; het aantal whois-queries loopt in de duizenden per dag, en problemen hebben wij nooit ondervonden. Daarbij hebben alleen SIDN en DNS BE aangegeven dat er beperkingen opgelegd zijn, dus ik ga ervan uit dat de andere dat niet hebben.

Ik weet niet hoeveel domeinen jij per dag wil controleren, maar ik denk dat je alleen tegen problemen aan zou lopen bij de 'gewone' .nl- en .be-controles (en wellicht .be nog niet eens, maar als je eenmaal teveel hebt opgevraagd, kom je er nooit meer door ;)).

• Mir
  • Niet online
Bedankt voor je info :)

Even een resumé: ;)
• Alleen BE en DE hebben limitatie's op de uitgebreide whois info
• DE geeft in eerste instantie alleen kale info (getest)
• BE kale info laten geven kan dmv van jouw 'whois -h whois.dns.be -p 4343 get 1.0 domein_zonder_extensie'
• NL kan dmv IS-functie opgelost worden
• alle andere domeinen kunnen vrij naar de uitgebreide whois informatie gevraagd worden zonder limitatie. Hier dien ik dus niets extra's voor te doen

Dus de uitzonderingen die gemaakt moeten worden:
• BE speciaal whois regeltje
• NL IS-functie

klopt dat wat ik hierboven zeg? (ik wil zeker van mijn zaak zijn :))

bedankt alvast!!

[edit]
Aantal controles zullen tegen de 100 per dag gaan lopen naar schatting.

En wat bedoel jij met hoog niveau? Wat kan je extra doen dan alleen whois info vragen en aangeven vrij/bezet? Hebben jullie een 'probeer anders deze URL'-algoritme gemaakt oid?

[ Voor 18% gewijzigd door Mir op 10-02-2005 10:35 ]

• sjroorda
Mir schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:33:
Bedankt voor je info :)

Even een resumé: ;)
...

Dus de uitzonderingen die gemaakt moeten worden:
• BE speciaal whois regeltje
• NL IS-functie

klopt dat wat ik hierboven zeg? (ik wil zeker van mijn zaak zijn :))

[edit]
Aantal controles zullen tegen de 100 per dag gaan lopen naar schatting.

En wat bedoel jij met hoog niveau? Wat kan je extra doen dan alleen whois info vragen en aangeven vrij/bezet? Hebben jullie een 'probeer anders deze URL'-algoritme gemaakt oid?
Resumé klopt, uitzonderingen ook.

'Hoog niveau' is het algehele automatiseren van domeinregistraties, en stond er eigenlijk alleen tussen om aan te geven dat 'wij' veel domeinen registreren, dus ook de bijbehorende whois-queries en zo in grote aantallen uitvoeren. Eigenlijk een beetje onbescheiden, denk het maar weg ;).

• Mir
  • Niet online
sjroorda schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:40:
[...]

Resumé klopt, uitzonderingen ook.

'Hoog niveau' is het algehele automatiseren van domeinregistraties, en stond er eigenlijk alleen tussen om aan te geven dat 'wij' veel domeinen registreren, dus ook de bijbehorende whois-queries en zo in grote aantallen uitvoeren. Eigenlijk een beetje onbescheiden, denk het maar weg ;).
:) Ik was gewoon benieuwd naar wat je nog meer kon uitbreiden dan :)

maar prima! dank je voor je hulp :)
Pagina: 1