Toon posts:

Thunderbird - Mailbox sharen tussen 2 machines

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bestaat er een applicatie voor Linux die me in staat stelt bepaalde bestanden te sharen of te synchroniseren tussen 2 verschillende machines ?

De meeste email download ik op m'n desktop pc, maar af en toe download ik ze ook onderweg op m'n laptop. Nu, hetgene ik op m'n laptop download blijft nog op de pop server staan, zodat ik ze achteraf op m'n desktop kan hebben (beide Gentoo Linux 2004.3)

Twee keer dezelfde email downloaden lijk me ook een beetje dom, vanwaar ook deze vraag dan.
Bestaat er iets in Linux dat me in staat stelt de mail folder in /home/<user>/.thunderbird/ op m'n desktop te sharen met de thunderbird op m'n laptop ? Dit zou namelijk geweldig zijn.

In het verleden gebruikte ik de windows Briefcase op de doc's van m'n deskop te synchen met die op m'n laptop. Voor een mail file light dat iets delicater denk ik.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is er mis met nfs?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Waarom geen IMAP ?

Of je nu op je werk zit, thuis of op een andere gare plek in de wereld. Je kan altijd bij je mail :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou graag m'n mails bij. Er is altijd wat te vinden dat ik vergeten ben en zoek iets dat dus die mail folders netjes synchroon kan houden tussen de 2 bakken. 't gaat hier niet om zever mails van broer, zus, ouders en kameraden, maar deftige zakelijke mail. Anders vroeg ik er niet om.

Via NFS moet ik dus zelf gaan kopiëren van de ene bak naar de andere of via een shell script. Gewoon iets dat wanneer ik op het juiste netwerk zit, de bestanden automatisch gesynched worden.

Zoiets als dat toolke bij Novell misschien, wat nogal lijkt op de windows briefcase ?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 16:54 ]

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Heb je gekeken wat IMAP uberhaupt is ?

Deze oplossing draag ik niet voor niks aan.

IMAP dan staan de mails op de server en niet op de client, dus je hoeft ze nergens te synchroniseren, omdat ze op de server staan. Bijkomend voordeel is dat je bijvoorbeeld serverside filtering kan toepassen.

En je kan imap en pop gewoon naast elkaar hebben draaien.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hm, maildirs op NFS lijkt me niet prettig qua locking. Ik heb het niet geprobeerd, maar een aantal dingen wil ik zelf echt niet op NFS (slechte ervaringen gemaakt met subversion working copies op NFS drives bijvoorbeeld), en mail lijkt me daar 1 van. Als je die dingen dan met meerdere clients (zonodig tegelijk!) wilt benaderen ...

Niet dat het niet zou kunnen werken als je voorzichtig bent, maar er zijn haken en ogen aan ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
active2 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:45:
Heb je gekeken wat IMAP uberhaupt is ?

Deze oplossing draag ik niet voor niks aan.

IMAP dan staan de mails op de server en niet op de client, dus je hoeft ze nergens te synchroniseren, omdat ze op de server staan. Bijkomend voordeel is dat je bijvoorbeeld serverside filtering kan toepassen.

En je kan imap en pop gewoon naast elkaar hebben draaien.
IMAP is toch een ander soort server niet ? De mail server is er eentje van heb POP type... spijtig dat het niet lukt. Anders is dat een interessante oplossing.

• sebas
Veel servers bieden ondersteuning voor beiden, POP en IMAP.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kun je niet gewoon rsync over ssh / ftp gebruiken?

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 00:38
rsync werkt maar 1 kant op. Unison kan ook synchronizen tussen 2 folders. Verder zou ik ook imap gebruiken. Ik heb een huisserverjte als secure imap server opgetuifd en die pollt ook automatisch de pop mail bijv verschillende providers. Zo kan ik mijn mail tot 10 jaar terug gewoon overal bekijken mits er internet is.

• sebas
Ik zou principieel uitkijken met het aanraken van de mailopslag buiten de client om ...

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:32

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Je kan toch ook Thunderbird sharen, door middel van een USB stick? (Weet niet of dit een oplossing is, maar het is even voor het idee)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Thunderbird met USB stick zou ook prima moeten werken: gewoon je thunderbird profile op USB stick zetten. Met linux is dit nog veel makkelijker: symlink is genoeg.
Al vraag ik me af hoe lang je USB stick leeft in die situatie ;)

• R3b3l
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 09:20
Heb je zelf het beheer over de mail server? Als dat namelijk zo is dan maak je toch gewoon je mail box toegangelijk via IMAP (zoals active2 ook al zegt). Je hoeft er niet een ander mail progje voor te installen. En de meeste linux distos hebben standaard support voor IMAP.. alleen ff aanzeten in je inetd.conf.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb zelf ook alleen een POP3 account en wilde die ook zonder beperkingen vanaf verschillende computers kunnen gebruiken. Dat kan dus niet met pop3. Ik heb dit opgelost door zelf een imap server te draaien.
Fetchmail haalt mijn mail van de pop3 server, en geeft dit aan maildrop dat alles netjes sorteert in mappen in een Maildir. Ik heb courier-imap draaien als imap server. Alleen spamfiltering werkt bij mijn nog niet. Ik wil dat maildrop al mijn mail door bogofilter trekt, en vervolgens filtert op de header die bogofilter aan het bericht heeft toegevoegd. Deze programma's zijn allemaal (relatief) eenvoudig te configuren. Nog een voordeel van deze setup is dat je geen mail transport agent (sendmail, exim of postfix) nodig hebt, en die zijn nogal complex qua configuratie.
Bijkomend voordeel is dat de grootte van je mailbox nu alleen nog maar beperkt wordt door de grootte van de harde schijf van je mail server. Daar kan zelfs gmail niet tegenop. Je mailserver kan gewoon een oude computer zijn. Ik heb hier een 100 Mhz 486 die daarnaast ook nog fileserver, dhcpserver, webserver en firewall is. Een iets snellere server is geen overbodige luxe, maar dit werkt ook al.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sebas schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:49:
Ik zou principieel uitkijken met het aanraken van de mailopslag buiten de client om ...
want?
Zelf heb ik een IMAP server opgezet voor ditzelfde doel, mijn mail staat netjes centraal en wordt meegenomen in mijn backups. Het is overzichtelijker dan dat je mail "ergens" op een PC staat.
Bijkomend voordeel is dat ik elke mailclient kan gebruiken die ik zou willen zonder steeds mail te converten etc :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus een idee zou zijn om thuis zelf een imap servertje op te zetten en dan de mail via die bak te downloaden ? Momenteel staat er een web/ftp servetje met subversion erop.

Die zou dan de mail downloaden en storen, en ik download weer de mail vanop die pc :)
klinkt leuk.

Verwijderd

sebas schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:17:
Hm, maildirs op NFS lijkt me niet prettig qua locking.
Juist wel. In verband met die locking problemen zijn Maildirs juist veel handiger dan mboxen. Daarvoor zijn Maildirs zelfs uitgevonden.
Pagina: 1