Toon posts:

[CPU] amd xp 2200 vcore wil niet omhoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje:

Mijn AMD cpu van 1800 MHz, die normaal op een fsb van 133 loopt x 13,5 loopt telkens vast tijdens pifast. Mijn vcore staat nu op 1,50 (standaard op 1,65) en de fsb op 120.
Ik heb al van alles geprobeerd om hem stabiel op 133 fsb te houden, zoals lage/hoge vcore maar telkens tijdens het lopen van pifast loopt hij vast.
En bij een hoge vcore loopt hij eerder vast dan een lage vcore.

Ik heb trouwens geprobeerd er een mobile van te maken door de l5 bridge te lijmen maar daar zit nu een groot gapend gat. Daarom herkent mijn Bios de cpu ook niet meer, er staat dus unknown cpu.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21
Unknown CPU kan komen omdat je moederboard de Product ID van Mobile's niet herkend. Maar waarom gooi je je vcore niet naar 1,65 V :? Misschien he bje processor wel dusdanig beschadigd dat ie nu helemaal kapot is?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als het een gewone xp2200+ is is je standaard vcore 1,65... als je hem lager schakelt ga je hoogstwaarschijnlijk vastlopers krijgen. 't Is niet omdat je er een mobile van maakt dat hij nu plots ook met minder volt tevreden is :D

Standaard voltage kan volgens mij al wonderen doen, en ja, als je proc beschadigd is omdat je ermee geklooid hebt...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

dat ligt meer aan de voltage fsb en multiplier ratio hoor :) dat hij hem niet herkent...

en inderdaad gewoon je vcore naar 1.65

Verwijderd

Topicstarter
Nou het vreemde is nu dat hij nu wel stabiel op 142 MHz fsb draait.
Ik heb hem ingesteld op een vcore van 1,700 volt.

Nou ja, ik laat het maar zo dan. In ieder geval draai ik niet meer pifast! :*)
Ach, het komt allemaal wel weer goed. Als ie zo lekker blijft draaien ben ik best wel blij!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw CPU draait @default uitstekend, is dus geen PMG-probleem ;)

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

Verwijderd

Ik heb eens een keer gelezen dat een voltverlaging gevaarlijk is omdat het amperage stijgt, klopt dit?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Precies andersom eigenlijk, ik zal demonstreren adhv de Wet van Ohm:
I=U/R (weerstand R is een vaste gegeven waarde, laten we uitgaan van 10 Ohm, rekent makkelijk, voor U nemen we even 5 Volt en 10 Volt, I is de stroom)
I = 5V / 10Ohm = 0,5 Ampere
I = 10V / 10Ohm = 1 Ampere
Dus je stroom gaat alleen omhoog als je de spanning verhoogd, maar in de praktijk is dat zo'n klein verschil, dat dat toch wel verwaarloosbaar is. Als je gaat overklokken (of alleen het voltage veranderd) moet je uiteraard rekening houden met een verhoogde warmteproductie.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
@quincy2you
Wat je zou kunnen proberen is om het voltage doormiddel van een wiretrick/pinmod op een bepaald (gewenst) voltage in te stellen. Dan geeft je processor namelijk aan welk voltage je moederbord moet leveren. Dat doet je cpu normaal ook maar misschien dat je dat beschadigd hebt. Door alle draadjes te plaatsen voor het gewenste voltage weet je zeker dat je het voltage goed aan gegeven wordt aan je moederbord

http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

@radeonx800
Er gaat inderdaad een grotere stroom lopen als je het voltage verhoogt. Je kan een cpu dan bijna vergelijken met een weerstand mits je de clocksnelheid niet veranderd. Bij en verdubbeling van het voltage zal de stroon ook verdubbelen. In totaal zal het opgenome vermogen ver 4 voudigen. Echt gevaarlijk is dit in de meeste gevallen niet mits je geen echt hoge voltages gaat gebruiken en goed koelt. Verder is het ook raadzaam om de temperatus van sommige onderdelen op het moederbord in de gaten te houden: met name mosfeds kunnen erg warm worden. Voordeel is dat je in de meeste gevallen hogere snelheden kan halen.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 10-02-2005 13:50 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik nog steeds een probleem want hij wil niet stabiel pifast draaien onder normale stock speeds. :'(
Is ie nou kapot of hoe zit dat?
Windows start wel op, kan een beetje internetten maar moeilijke berekeningen kan die niet meer.

Hij staat dus op 1,65 volt vcore en op 133 fsb, alle OC opties in bios op optimized ipv aggressive.

Verwijderd

Topicstarter
Kickje,

Dus wat kan het zijn als het beeld bevriest in Windows?
Het beeld bevriest zodra de processor iets moet doen zoals scrollen in Internet explorer of pifast.
Is mijn processor dan stuk?
Ik denk het eigenlijk wel maar ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Ook heb ik geprobeerd external cache uit te zetten en dan pifast draaien maar hij loopt net zo snel vast. Ook heb ik geprobeerd internal cache uit te schakelen maar dat duurde zolang om in windows te komen dat het mij in dat opzicht niet meer uitmaakt of ie nou wel of niet pifast draait, de tijd die je eraan kwijt bent is dan niet te rechtvaardigen.

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
Post eerst eens wat meer info over je systeem, anders kunnen we je echt niet helpen:

- cpu temps (idle/load)
- anders temps: video, nb, voeding
- voltages van de voeding (idle/load)
- systeem (moederbord, ram, de hele meuk)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:21:Ik heb trouwens geprobeerd er een mobile van te maken door de l5 bridge te lijmen maar daar zit nu een groot gapend gat. Daarom herkent mijn Bios de cpu ook niet meer, er staat dus unknown cpu.
Misschien heb je je cpu wel gesloopt (zo maar een gokje) er zit immers een "groot gapend gat" in.

Probeer eens een andere cpu.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1