Toon posts:

Fortis Online Banking via RTBR03

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijd lang naar tevredenheid gewerkt met Fortis Online Banking, waarbij ik kon inloggen met een kaartlezer die op een com-poort was aangesloten.
Sinds kort is Fortis aan het omschakelen naar een ander systeem om in te loggen met een zgn. Access Key, waarin je normale Europas wordt gestoken. Dit is geheel vergelijkbaar met het systeem dat ABN-Amro hanteert, dat bij mij overigens naar behoren functioneert.
Met het nieuwe systeem inloggen gaat goed. Een betaling aanmaken gaat ook, maar het gaat fout met verzending naar de bank. Ik krijg dan helemaal geen reactie meer. Na verloop van tijd verschijnt een van de standaard foutmeldingen van ome Bill Gates. Mijn dochter heeft ongeveer dezelfde hardware configuratie en zij heeft hetzelfde probleem.
De Fortis Helpdesk wijt het probleem aan de router (een E-Tech RTBR03). Zij zeggen dit probleem met deze router meer te hebben gezien. Ze ondersteunen systemen met deze router niet (met andere woorden: "get lost").

Configuratie:
PC:Dell Dimension 8250, Windows XP Profi met SP-2, ZoneAlarm, XP Firewall, Norton Antivirus.
Router: RTBR03,
Provider: Kabelfoon (Internet via de kabel)
Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk inderdaad aan de router. Na inbellen via een telefoonlijn naar Kabelfoon werkt de site van Fortis wel goed.

Vraag is natuurlijk of iemand dit probleem kent en de oplossing weet.

Groeten,

Albert.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 16:37 ]

Verwijderd

SP2 heeft ook een firewall (is deze ingeschakeld?), je hebt zonealarm geinstalleerd en de router maakt gebruik van NAT. Schakel de eerst 2 uit en map de poort(en) door van het programma van de bank in de router.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:21:
SP2 heeft ook een firewall (is deze ingeschakeld?), je hebt zonealarm geinstalleerd en de router maakt gebruik van NAT. Schakel de eerst 2 uit en map de poort(en) door van het programma van de bank in de router.
Bedankt voor je reactie. Het ligt echter niet aan de firewalls van ZoneAlarm en XP-SP2. Als ik namelijk inlog met behulp van een echt ouderwets telefoonmodem (dus niet meer via de router), dan werkt alles wel, met de firewalls in werking.
Overigens werkte alles ook goed met het oude systeem van Fortis, zoals ik in mijn vraag al schreef. De heren op de bank hebben dus iets aan hun systeem gewijzigd, waardoor ik nu niet meer alle functies kan gebruiken.

Groeten,

Albert.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:50

Nitai

Live the life you love.

Albert, eerlijk gezegd lijkt dat me sterk. Ze hebben je weggestuurd omdat ze denk ik het antwoord niet wisten. Ik heb ook Fortisbank, en ik kan op m'n werk, op school, bij m'n vriendin (ook een e-tech router), bij m'n broertje overal aan de slag.

Ik maak dan gebruik van Internet Explorer, Firefox, en zelfs Opera. (Heb je aan een andere browser gedacht?)

Misschien voorlopig als tip voor je betalingen. Je kan al je betaalopdrachten alvast klaarzetten met je breedband verbinding en dan in 1 keer verzenden met je modem. Scheelt wat tikken, maar blijft zeer onhandig natuurlijk.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Nitai schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 10:31:
(...)
Misschien voorlopig als tip voor je betalingen. Je kan al je betaalopdrachten alvast klaarzetten met je breedband verbinding en dan in 1 keer verzenden met je modem. Scheelt wat tikken, maar blijft zeer onhandig natuurlijk.
(...)
Zucht...........
Daar zit 'm nou juist het probleem. Ik kan wel mijn rekeningoverzicht bekijken en de laatste af- en bijschrijvingen, maar geen betaalopdrachten klaarzetten. Je bent bekend met het systeem, dus kan ik het even toelichten. Als ik dus een betaalopdracht klaar maak en op "verzenden" klik, dan wel op "verzenden en nieuwe opdracht", dan houdt Fortis het voor gezien.
Als ik de router bypass door een gewoon ouderwets traag analoog modem te gebruiken dan gaat het wel. Uiteraard met dezelfde browser (IE6), firewalls, virusscanner etc.
De PC probeert dus iets aan Fortis te sturen, dan wel Fortis iets naar mijn PC dat het modem wel doorlaat, maar de router niet. Er zit natuurlijk ook nog een kabelmodem tussen de router en de buitenwereld, maar ik kan me niet goed voorstellen dat het daar aan zou kunnen liggen (of ???)

Verdere suggesties zijn uiteraard welkom.
N.B. Het is niet iets toevalligs. Mijn dochter heeft een vergelijkbare configuratie (zelfde provider, kabelmodem, router, besturingssysteem) en bij haar werkt Online Banking ook niet.

Groeten,

Albert.