Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%201.jpg

Features:

- Kleine speler, 82mm x 39mm x 21mm
- Lichtgewicht: ~36 gram (excl. batterijen)
- Afspelen in verschillende formaten (MP3, WMA, ASF en OGG)
- STN LCD Kleurenscherm (4096 kleuren)
- 2x AAA batterijen
- Equalizer support (Normal, Classic, Jazz, Rock, Pop, User 1/User 2, QBS, 3D Sound)
- FM Radio en opname
- FM Radio timer opname functie
- Spraakopname en opnemen van externe bron functie
- Tijdsweergave
- Boodschap scanner functie
- Diverse mogelijkheden voor herhaald afspelen
- Media Sync functie
- Firmware en lettertype upgrade functie
- Tekstweergave functie
- Grafische weergave van afbeeldingen
- Draagbaar Opslagmedium
- Onbeperkt mappen aanmaken
- Time Step functie
- Bewerken van afbeeldingen
- Songteksten bewerken (dmv PC)
- Text-To-Speech functie (optie)
- Sleep functie
- Per seconde resume functie
- Instelbare afspeelsnelheid
- Auto Mail functie
- Book Mark functie
- Stop Watch functie
- 2x20mW output
- USB 1.1 transfer (4mbps transfer speed)
- Frequentie bereik 20 ~ 20.000 Hz
- Signal to Noise player > 90DB
- Signal to Noise tuner > 55DB
- Video met geluid afspelen
- 2 Jaar garantie

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%202.jpg

In de doos:

EZAV "eNOM" EMP-500
Stereo oortelefoon set
Rubberen beschermhoesje
Sportarmband
USB kabel
USB verlengstukje
Handleiding (Nederlands, Engels)
Audio line in kabel
Halsketting (neck strap)
Installatie CD
Poetsdoekje
Externe microfoon mic-30s (optie)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%203.jpg

Eerste indruk:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%204.jpg

De doos ziet er anders uit dan de voorgaande spelers van EZAV.
Toch weer een prachtige verpakking met ditmaal een zilveren mp3-speler in het midden!
Doos opengemaakt, vlug speler eruit.
En het lijkt net op een spiegel!
Speler aangezet en je ziet het prachtige opstartscherm in kleur.

Deze speler heeft net als de EMP-200 gewoon weer de mogelijkheid om AAA batterijen in te doen wat bij de EMP-400 niet mogelijk was.

Na het aansluiten van de speler op de PC geeft de PC netjes aan dat hij een extern opslagmedium heeft gevonden en je kunt meteen aan de slag!

Hoesje maakt het mogelijk om te speler te beschermen bij stoten of krassen.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%205.jpg

Geluid

Het geluid is zeer indrukwekkend, een enorme diepe bass wat je eruit kan krijgen!
40mW output is niet voor niets ;)
Wel jammer dat ook hier bezuinigd wordt op de oordopjes, maar er zijn genoeg alternatieven verkrijgbaar in de winkel.

De equalizer is precies afgesteld op hoe jij het wilt hebben.
2 stuks kun je zelf programmeren en dan zijn er nog een heel hoop andere EQ-presets waaronder QBIG en 3D.
3D geeft een surround effect in je muziek en QBIG geeft een speciaal effect wat ik niet zo kan omschrijven, maar wat je zelf gewoon moet horen!

Natuurlijk heeft dit bedrijf ook gedacht aan Ogg Vorbis.
Dit formaat zorgt ervoor dat je vrij kleine bestanden kan hebben op je speler als variant van de MP3 codec.
Ogg Vorbis werkt precies zoals het hoort op de speler

Microfoon
De interne microfoon is om opname's te maken van geluid.
Hij kan maar 22kHz aan met een bit rate van 96kbps en is net genoeg om heldere spraak-opname's te maken.
Als je toch meer professionele opnames wilt maken raad ik je aan om de externe microfoon van EZAV aan te schaffen.
Dit geeft je de mogelijk heid om in 192kbps opnames te maken met 44kHz in Stereo!

Ook zit op deze speler een functie zogenaamd "monitor" waarbij de microfoon wordt ingeschakeld als het afspelen is gestopt.
Dit kan handig zijn voor mensen met in-ear plugs waarbij ze niks van de buitenwereld kunnen horen als de dopjes in zijn, de microfoon wordt ingeschakeld en je kunt alsnog alles buiten je horen.

Radio
De radio is iets waar je niet al te veel van kan verwachten.
Hij doet precies wat hij moet doen.
Je kunt automatisch gaan scannen naar radio stations waarvan je er 20 stuks kunt opslaan in het geheugen.
Er is ook mogelijkheid om te switchen tussen Mono/Stereo voor als je ontvangst iets minder is of als je maar 1 dopje in je oor hebt.
Signaal komt vanuit het draad van je oordopjes.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%206.jpg

Display
Dit is 1 van de weinige mp3-spelers met een kleurenscherm van 4096 kleuren waarmee je prachtig films erop kunt kijken.
Het contrast is aan te passen naar je eigen wens voor optimaal beeldkwaliteit.
Films kunnen bekeken worden op 15fps en 128kbps mp3 geluid met EZAV's eigen formaat.
Software om mee te converten is bijgeleverd op de CD.

Voor de rest is alles goed te zien op het scherm.
Er is een grafische level display dat op de maat van het muziek beweegd en ook ondersteuning voor ID3tags op MP3 bestanden.
De menu's zijn mooi geanimeerd met elk z'n eigen icoontje.
Ook navigeren gaat erg simpel, het is vergelijkbaar met Windows Explorer.

Je kunt ook plaatjes en tekst bekijken op deze speler.
Tekst is een beetje moeilijk te lezen maar handig voor kleine informatie.
Foto's zien er redelijk uit, maar daar kun je niet al te veel kwaliteit van verwachten.
Foto's moeten met het bijgeleverde programma eerst worden omgezet naar EZAV's formaat voordat het naar de speler gestuurd kan worden.

EMP-500 t.o.v. EMP-400

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%207.jpg

De speler zelf is iets groter dan zijn voorganger.
Ook zijn de kleuren veranderd van zwart naar spiegel-zilver.

Display heeft een upgrade gekregen van OLED naar STN en de vorm van de speler is ovaal geworden.

De stabiliteit van de EMP-500 is ook sterk verbeterd vergeleken met de EMP-400 die toch wel eens kan vast lopen bij een leesfout.

Voor de rest zijn de specs wel hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%208.jpg

Extra's
De speler heeft een stopwatch functie voor als je een keer de tijd voor iets wilt opnemen.. wel handig dus in sommige gevallen :)
Er is een 'slide' functie waarmee je de tijd kan instellen wanneer een andere pagina van een text bestand moet worden weergegeven of wanneer er een nieuwe plaatje moet worden weergegeven.

Ook heeft de speler MovieFriend waarmee je filmpjes kan maken en in de speler kunt afspelen.
Je kunt films erop zetten van 15~20fps afhankelijk van geluid of niet.

M-Sync is om lyrics te weergeven op de speler die synchroon lopen met het muziek.
Programma om ze te synchen zitten op de cd en is erg simpel in gebruik.

Auto-email is een functie waarmee je gemakkelijk emails kunt bekijken op iedere computer.
Je installeerd het programma op de emp-500 en je kunt het programma op iedere (Windows) PC openen om je email te bekijken.

Er zit ook een ingebouwde MP3 encoder op waarmee je gemakkelijk van andere apparaten het signaal kunt opnemen in hoge kwaliteit!

Firmware upgrades maken het mogelijk om gemakkelijk een nieuwe versie van de speler up-te-daten voor eventuele extra functies of bugs die verholpen moet worden.

Conclusie
Een pracht speler met ontzettend veel functies!

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%209.jpg

Positief:
+ Prachtig zilveren kleur
+ Makkelijk in gebruik
+ Goede geluidskwaliteit
+ Lange afspeeltijd
+ Ogg Vorbis

Negatief:
- Langzaam scherm (STN)
- 15fps limiet voor video met geluid
- Te mooi om te laten liggen :*)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mobilex/emp-500/emp-500%2010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ha eindelijk de 500 review! Goed verhaal+mooie foto's=pluim! Mooie specs, deze speler. 'k Vind alleen de 400 stiekum veel mooier qua uiterlijk...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie startpost idd.

Is ie nou spiegelachtig en mat met het hoesje eromheen? Want hij ziet er steeds anders uit. Ik vind em dan met hoesje vele male mooier dan.

Ik ben het wel met snoeikoei eens, ik ben nu ik deze echte fotos zie ook heel blij dat ik voor de 400 versie ben gegaan. Op die eventuele betere stabiliteit heeft ie voor mij persoonlijk ook weinig voordelen.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de 500 bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spiegelachtig zonder hoesje jah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow moek wel zeggen dat het hoesje er mooi om zit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-08 23:02
Nice starting post!

Ik vind ook m'n 400 iets mooier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
Nette speler....Enkel: Hoeveel pixels heeft dat schermpje?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
coptician schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:49:
Nette speler....Enkel: Hoeveel pixels heeft dat schermpje?
96x64
Ik weet het, het is niet veel, maar duidelijk genoeg om alles netjes te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darce
  • Laatst online: 11-09-2024
Ah, volgens mij ben ik (naast ThaDemon) de eerste die 'm heeft. Dan snel maar even wat gebruikerservaringen:

Ik heb de EMP-500 nu ongeveer een maand. Het is mijn eerste mp3 speler, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere spelers. Maar wat ik belangrijk vond in een speler was vooral de geluidskwaliteit. Deze speler heeft 2 x 20mW, iets wat je lang niet op elke speler aantreft. Verder heeft het ook een 5-bands graphic equalizer, dat is op zich niet bijzonder meer, maar hierop nam ik aan dat het met de geluidskwaliteit wel goed zit. En de reden waarom ik de EMP-500 boven de EMP-400 had verkozen is voor mij niet echt duidelijk geweest. Ik denk omdat ik het wel prettig vind om losse oplaadbare batterijen te gebruiken ipv één en dezelfde accu. Dan kan ik bijvoorbeeld 3 paar opgeladen AAA batterijen meenemen zonder tussentijds te hoeven opladen. Bovendien zullen AAA baterijen nooit uit de handel gaan. Het is maar te hopen dat de vaste accu's voor de EMP-400 nog steeds te krijgen zijn als deze dood zijn, na bijvoorbeeld 2 á 4 jaar.
Ik vond het ook logisch om een nieuwer model te kopen toen ik 'm kocht voor dezelfde prijs als de EMP-400, hoewel het design van de EMP-400 misschien toch wat mooier blijft.

De positieve punten:

- De geluidskwaliteit is super! Ik schrok eerst toen ik de bijgeleverde oordopjes gebruikte, maar ik hield meteen in m'n achterhoofd dat de ervaringen (hier op GoT) met standaard oordopjes altijd slecht waren. Een week later heb ik de Sennheiser PX100 voor deze speler gekocht en het geluid is nu kristalhelder en heeft zeer lage (niet overdreven) bassweergave, zelfs is extra EQ of geluidspreset vaak niet nodig. Meestal converteer ik mijn originele cd's naar 160 kbps OGG en dit klinkt echt goed.

- De geanimeerde menuweergave en kleurendisplay vind ik een vooruitgang en ziet er goed uit.
Filmpjes heb ik er nog niet in bekeken, afgezien van een paar seconde van de videoclip van Britney - Toxic die er bij de levering op stond.

- De FM radio doet het gewoon goed. Directe opname van radio in mp3 doet het prima.

Wat kleine minpuntjes:

- De handleiding is net zo onvolledig als ik heb vernomen van de EMP-400, maar met wat klooien kom je ook wel achter de mogelijkheden. Op zich geen minpunt van de speler zelf.

- als de speler een keer vastloopt (met versie 1.00G liep hij bijna dagelijks wel eens een keer vast) kost het enige moeite om de speler uit het hoesje te krijgen om even het batterijtje eruit te halen om 'm zo te resetten. Ik heb namelijk geen reset knop op dit apparaatje kunnen ontdekken. Wel moet ik erbij zeggen dat hij met de huidige versie 1.20 gelukkig geen één keer meer is vastgelopen.

- Direct mp3 encoden (een line-in signaal opnemen in mp3) klinkt wat aan de zachte kant. Als je dit opgenomen mp3tje later gaat normalisen voeg je ook extra noise toe, dus de signal-to-noise ratio is op deze manier niet optimaal. Ik heb het maar één keer getest, dus zal ik het nog eens proberen om zeker te zijn van dit minpuntje.

- Omdat de speler net een spiegeltje is lijkt hij erg gevoelig voor krasjes. Vandaar dat ik 'm ook altijd in het hoesje laat. Het display en het gedeelte rondom de joystick is overigens nog steeds onbeschermd als het hoesje er omheen zit. Dus ik ben er nog steeds voorzichtig mee dat er geen scherpe voorwerpen in de zak zitten waar de speler ook in zit.

- De druktoetsen aan de zijkant van de speler zijn soms wat lastig in te drukken als je de speler met één hand wilt vasthouden en bedienen. Misschien moet ik er gewoon beter aan wennen.

- Geïmporteerde foto's zijn erg korrelig en onduidelijk. Een portretfoto (gezicht) wordt bijna onherkenbaar, ook al is de foto een duidelijke close-up. Gelukkig is foto's bekijken op deze speler maar een bonus en zal niemand deze speler alleen om deze feature hebben gekocht. ;)

Ik heb meer minpuntjes opgenoemd dan pluspunten, maar de pluspunten zijn voor mij groot genoeg om dik tevreden te zijn met deze speler.
Ik heb ook nog de externe EZAV microfoon mic-30s aageschaft!
Ik heb deze mic nog niet eens uitgetest, dus voor bevindingen voor live opnamen van de volle 192 kbps kwaliteit laat ik nog van me horen.

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 22:08
Ik zal wel blind zijn, maar hoeveel MB ruimte heeft dit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darce
  • Laatst online: 11-09-2024
Er zijn 3 formaten:

256 MB
512 MB
1 GIG (nog niet verkrijgbaar in nederland??)

(Ik heb overigens de 512 MB versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat ligt eraan welke versie je koopt;)

Maar volgens mij is ie tot op heden leverbaar voor 256mb, 512mb en 1 gb.

sorry ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 23:18 ]

Verwijderd

Ha eindelijk veel foto's...

Ik ben blij dat ik de 400 heb gekocht en niet heb gewacht op de 500. Wat ziet die er plastic uit zeg. Jammer dat ze niet weer voor aluminium hebben gekozen. Maar zoals gezegd : ieder zijn smaak.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Komt de 1gig versie uberhaupt wel in NL uit? Van de EMP400 zou ook een 1gig uitvoering bestaan maar die is nergens te krijgen (in NL)...

Edit: met 1gig is USB1 trouwens wel een nadeel... :|

[ Voor 18% gewijzigd door SnoeiKoei op 10-02-2005 11:08 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe site is up.
Check http://www.ez-av.com/ eens.
Compleet vernieuwd en met de langverwachte EMP-600!
Pagina: 1