[Advies] PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik wil graag mijn pc upgraden.
Mijn huidige computer voldoet niet meer aan mijn eisen en komt ook al uit 2002.

Wat zijn mijn eisen?
Ik gebruik mijn computer veel voor schoolwerk en heb hiervoor niet zo'n goede computer nodig. Ik speel ook games zoals Generals met mijn huidge pc trek ik dit niet goed dus dat moet beter. Ik hoef de nieuwste games niet op de hoogste instellingen te spelen maar het moet wel werken. Ook doe ik af en toe aan Photoshop.

Wat wil ik upgraden?
Ik geef nu een lijstje met wat ik wil upgraden en wat ik wil houden.
Ik heb de prijzen van Mycom en ik wil hier alles in principe ook kopen.

Behuizing:
Heb nu gewoon een standaard kast van Fujitsu-Siemens en ik wil deze gewoon houden.

Voeding:
Ik heb nu een voeding van 300 Watt dit is denk ik niet meer genoeg dus ik neem een nieuwe voeding.
Zalman ZM400B-APS € 89,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=67838&productType=1

Processor:
Ik heb nu een "Intel Pentium 4, 2000 MHz (20 x 100)". Ik wil deze graag upgraden naar een:
AMD Athlon 64 3200+ € 219,00
http://silverapp1.mycom.n...uctID=76785&productType=1
Ik heb niet werkelijk veel verstand van processoren en heb vooral wat stukjes gelezen op internet over processoren. Ik heb voor Athlon gekozen omdat deze over het algemeen geedkoper zijn dan de Pentium processoren. Het idee van de 64-bits processor lijkt mij ook wel leuk voor de toekomst ook al heb ik er nu nog weinig aan. Heb voor de 939 socket gekozen omdat deze het nieuwst is en een hogere bussnelheid heeft.

Moederbord:
Ik heb nu een moederbord van Fujitsu-Siemens typenummer weet ik niet maar dat maakt niet zoveel uit aangezien ik mijn moederbord toch moet upgraden. Weet wel dat er SDRAM PC133 geheugen in moet.
Wil nu een:
ASUS A8V Deluxe moederbord € 129,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=66624&productType=1

Geheugen:
Ik heb nu 512 MB PC133 SDRAM geheugen.
Ik wil nu:
Corsair 512 MB Value Select PC3000 D € 79,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=41401&productType=1
Ik houd het nu nog op 512 MB denk dat dat nu nog genoeg is. Ik kan later er nog 512 inprikken.

Videokaart:
Ik heb nu een Geforce 2 MX400 met 64MB. Ik wil deze vervangen door:
Sapphire ATLANTIS 9800 PRO, 128 MB € 209,00
http://silverapp1.mycom.n...uctID=41523&productType=1

Geluidskaart:
Heb nu een Creative SBlive kaart hij is nog goed. Ik kan ook altijd nog de ingebouwde geluidskaart in m'n moederbord gebruiken.

Hardeschijf:
Heb nu een 80 GB harde schijf wil deze nog behouden. Ik hem altijd later nog vervangen.

CD/DVD-spelers:
Deze zijn ook nog goed.

Geloof dat ik nu alles gehad heb.

Nog een paar vragen:
1. Is het zo dat ik geen koeling op mijn processor hoef te plaatsen oftewel zit er al een goede koeler bij?

2. Is het makkelijk om dit systeem in elkaar te zetten (moet ik solderen) ?

Nou ik zou graag willen dat jullie mij advies geven over mijn systeem. Ik wil heb in principe zelf in elkaar zetten. Mijn samenstelling kost nu zo'n 740 euro mijn maximum is ongeveer 800 euro.

Allemaal alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:38

Opa

Nu Multifocaal!

1: Processor "In the box" of "retail" heeft altijd een koeler met fan.
2: standaard onderdelen hoeven niet gesoldeerd te worden, alleen geschroefd en geklemd.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Dentheman

Zie signature

-Ik zou een iets minder dikke proc nemen, eerder een 3000/2800 dat scheelt je namelijk heel veel geld en maar een beetje prestatieverlies, desnoods koop je daar een extra reepje geheugen van.
- Videokaart, dikke overkill, heb je echt niet nodig om de nieuwste spellen knap te spelen, kijk eens rond voor een kaartje van €150-
- Er zit al een koeler bij, maar die is meestal niet 'je-van-het'
- Je hoeft nergens te solderen

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
ok dank jullie wel.

Ik zou dus ook voor een socket 754 proc kunnen gaan?
Die videokaart is toch al 2 jaar oud ofzo en is toch niet zo heel duur??
Kan die koeler bij de proc dus gewoon gebruiken of beter een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9

volgens mij moet je t in dat topic doen toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ga voor S939, dat is de beste keuze, mocht je in de toekomst nog willen upgraden (ook dual-core processors zullen bv. in het begin op deze socket uitkomen). Een 3200+ is een goede keuze, je krijgt waar voor je geld.
Videokaart: Radeon 9800 Pro is geen slechte keuze, maar voor ongeveer hetzelfde bedrag vind je een GeForce 6600 GT, die betere prestaties levert & recenter is. Koop geen instapkaart, ik ken nog mensen die die fout maken (of dat als upgrade aanraden), maar dan verwachten ze dat die kaart 2-3 jaar meekan, en ze komen altijd bedrogen uit. Met zo'n midrange kaart als een 6600 GT (of een gelijkwaardige X700 ofzo) ben je veel beter af.
Geheugen: 512 Mb is ok, koop één staafje, zodat je later er nog 512 kan bij doen en dual channel kan draaien. Er zijn nu al heel wat spellen op de markt die 1024 Mb geheugen vragen (Farcry bijv.). Maar als je zoals je zelf aangeeft niet alles op max settings speelt ga je daar weinig last van hebben.
Koeler: als je niet gaat overklokken voldoet de standaard koeler prima. Cool & Quiet zorgt bovendien dat je proc lekker fris blijft :)

Voor de rest: van het mobo weet ik niets, maar Asus mobo's kunnen wel es kieskeurig zijn wanneer het op geheugen aankomt. Zorg dus dat je een A-merk koopt, en dat het PC3200 is. Met je huidige merk en snelheid zit je in ieder geval goed :) (heb je link gevolgd, er staat wel in het groot 'pc3000' maar het gaat weldegelijk om pc3200, DDR400)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
maar de 6600 GT en X700 zijn PCIe kaarten en ik wil graag mijn PCI poorten bewaaren omdat ik nog wat kaarten heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
The One Pizza schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:01:
maar de 6600 GT en X700 zijn PCIe kaarten en ik wil graag mijn PCI poorten bewaaren omdat ik nog wat kaarten heb
het gaat hier over pci express x16 kaarten he dus dat betekent dat je die x700 niet in je oude pci dingen kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een
nieuw mobo
nieuw geheugen
nieuwe proc
nieuwe graka
nieuwe voeding

heb je eigenlijk al mooi een nieuwe pc... veel upgrade is hier dan niet meer aan; hij vervangt de relevante onderdelen bijna allemaal.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Borromini schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:10:
[...]

Met een
nieuw mobo
nieuw geheugen
nieuwe proc
nieuwe graka
nieuwe voeding

heb je eigenlijk al mooi een nieuwe pc... veel upgrade is hier dan niet meer aan; hij vervangt de relevante onderdelen bijna allemaal.
offtopic:
check de ts titel!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

The One Pizza schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:01:
Van de 6600 GT zijn ook AGP-uitvoeringen beschikbaar. Voor de X700 blijkbaar niet, sorry :)

PCIe is voorlopig vooral een grafische interface, en daar heb je een nForce4-chipset voor nodig, dan zou je ook een ander mobo moeten kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DaannO schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:18:
[...]

offtopic:
check de ts titel!! :+
offtopic:
Mja, what's in a name :p

Langs de andere kant weet hij al heel goed wat hij wil, dat upgrade-topic lijkt me meer iets voor mensen die wel iets nieuws willen, een budget hebben, maar niet weten wat ze juist moeten kopen

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 09-02-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
The One Pizza schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:23:
Ik wil graag mijn pc upgraden.
Mijn huidige computer voldoet niet meer aan mijn eisen en komt ook al uit 2002.

Wat zijn mijn eisen?
Ik gebruik mijn computer veel voor schoolwerk en heb hiervoor niet zo'n goede computer nodig. Ik speel ook games zoals Generals met mijn huidge pc trek ik dit niet goed dus dat moet beter. Ik hoef de nieuwste games niet op de hoogste instellingen te spelen maar het moet wel werken. Ook doe ik af en toe aan Photoshop.

Wat wil ik upgraden?
Ik geef nu een lijstje met wat ik wil upgraden en wat ik wil houden.
Ik heb de prijzen van Mycom en ik wil hier alles in principe ook kopen.

Behuizing:
Heb nu gewoon een standaard kast van Fujitsu-Siemens en ik wil deze gewoon houden.
Zolang dit een ATX kast is prima, kijk wel even of deze genoeg ruimte heeft. Voor een redelijk bedrag heb je al een mooie nieuwe kast, misschien iets om naar te kijken.
Voeding:
Ik heb nu een voeding van 300 Watt dit is denk ik niet meer genoeg dus ik neem een nieuwe voeding.
Zalman ZM400B-APS € 89,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=67838&productType=1

Processor:
Ik heb nu een "Intel Pentium 4, 2000 MHz (20 x 100)". Ik wil deze graag upgraden naar een:
AMD Athlon 64 3200+ € 219,00
http://silverapp1.mycom.n...uctID=76785&productType=1
Ik heb niet werkelijk veel verstand van processoren en heb vooral wat stukjes gelezen op internet over processoren. Ik heb voor Athlon gekozen omdat deze over het algemeen geedkoper zijn dan de Pentium processoren. Het idee van de 64-bits processor lijkt mij ook wel leuk voor de toekomst ook al heb ik er nu nog weinig aan. Heb voor de 939 socket gekozen omdat deze het nieuwst is en een hogere bussnelheid heeft.
VOeding en CPU zijn OK gekozen
Moederbord:
Ik heb nu een moederbord van Fujitsu-Siemens typenummer weet ik niet maar dat maakt niet zoveel uit aangezien ik mijn moederbord toch moet upgraden. Weet wel dat er SDRAM PC133 geheugen in moet.
Wil nu een:
ASUS A8V Deluxe moederbord € 129,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=66624&productType=1
Ga voor een Asus A8N-SLI Deluxe mobo. Deze biedt je veel meer mogelijkheden!!!
Geheugen:
Ik heb nu 512 MB PC133 SDRAM geheugen.
Ik wil nu:
Corsair 512 MB Value Select PC3000 D € 79,95
http://silverapp1.mycom.n...uctID=41401&productType=1
Ik houd het nu nog op 512 MB denk dat dat nu nog genoeg is. Ik kan later er nog 512 inprikken.
Ik denk dat je PC3200 bedoelde, zo niet moet je zorgen dat je dat toch krijgt!!!
Videokaart:
Ik heb nu een Geforce 2 MX400 met 64MB. Ik wil deze vervangen door:
Sapphire ATLANTIS 9800 PRO, 128 MB € 209,00
http://silverapp1.mycom.n...uctID=41523&productType=1
Zoals gezegd kun je veel beter voor een 6600GT gaan. Eventueel kan je later dan nog een extra exemplaar gaan mbv SLI.
Geluidskaart:
Heb nu een Creative SBlive kaart hij is nog goed. Ik kan ook altijd nog de ingebouwde geluidskaart in m'n moederbord gebruiken.

Hardeschijf:
Heb nu een 80 GB harde schijf wil deze nog behouden. Ik hem altijd later nog vervangen.

CD/DVD-spelers:
Deze zijn ook nog goed.

Geloof dat ik nu alles gehad heb.

Nog een paar vragen:
1. Is het zo dat ik geen koeling op mijn processor hoef te plaatsen oftewel zit er al een goede koeler bij?

2. Is het makkelijk om dit systeem in elkaar te zetten (moet ik solderen) ?

Nou ik zou graag willen dat jullie mij advies geven over mijn systeem. Ik wil heb in principe zelf in elkaar zetten. Mijn samenstelling kost nu zo'n 740 euro mijn maximum is ongeveer 800 euro.

Allemaal alvast bedankt!
Het lijkt inderdaad alsof je redelijk wat onderzoek hebt gedaan, toch denk ik dat het nog een kwestie is van wat verder lezen, je bent zeg maar op de goede weg, maar er nog net niet. Check ook eens de BBG, want een keuze voor een AGP combo is wel heel raar...
En wat betreft die laatste twee vragen, deze kun je zelfs in de FAQ vinden. En als je het allemaal niet aandurft, laat het gewoon doen door de compuboer!!!

Daarbij denk ik toch dat je gewoon je vraag in dit topic: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9 had kunnen stellen ipv er een geheel nieuw topic over te openen, ik bedoel wat biedt dit topic extra boven het upgrade topic en de BBG?

offtopic:
PS: Vorige keer wist je het topic wel te vinden: The One Pizza in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..." inmiddels zijn we bijna een half jaar verder dus is er een boel veranderd op hardware gebied, toch schijn je niet verder gegaan te zijn dan een socket aanpassing.

[ Voor 9% gewijzigd door AJ1815 op 09-02-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
Ok bedankt voor jullie advies. Ik zal denk het een en ander nog eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hershel
  • Laatst online: 14-09 17:54
En je hoeft niet te solderen om een PC in elkaar te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
neej ik bedoel dat ik geen extra draadjes aan mun voeding moet maken enzo. Maar das blijkbaar niet nodig.
Pagina: 1