Plop bij Yamaha CR-620 Versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Heb sedert enkele dagen last van een plop in m'n versterker (oud beestje, klinkt wel goed).

Het is namelijk zo dat hij na een tijdje na het inschakelen (en geen audiobron aangesloten is) deze een doffe "plop" weergeeft (net alsof je een naald op vinyl laat vallen). Dit doet hij echter maar eenmaal.

Maar vandaag had ik zelfs voor dat op datzelfde moment m'n PC spontaan reset.

Ergens een serieuze fout dus. (of toeval? Maar dan nog is die plop niet normaal)

Wat heb ik al gedaan:
-Toestel opengemaakt => niets verbrand / zekeringen in orde
-Koelpasta tussen de Fet's en heatsinks vervangen (was oud, kan geen kwaad)

Wat het kan zijn:
-Condensators "op" => kan ook niet echt: Ze staan nog niet bol (Type: 45V 6800µF Negative Black)
-Eindtrappen (Toshiba 2SD317 & 2SB531) => Maar kan ook niet want anders zou ik geen geluid hebben

Nu is mijn vraag:
Heeft er iemand een idee wat het kan zijn, of hoe ik de FET's / Condensators zou kunnen uitmeten?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zit je computer op een input van die versterker aangesloten? Zo ja, vraag jezelf dan eens af of je het probleem dan in je computer moet zoeken.

Alles kan stuk.

• Wirehead
zelfs als ik geen input aangesloten heb (dus interlinks niet aangekoppeld) krijg ik na een tijd die plop. Ik weet niet of het schadelijk is, maar vroeger deed hij het in ieder geval niet.

Het probleem van die "reset" is opgelost, was overal in de straat een korte onderbreking, maar nu blijf ik nog met die plop.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Is er niet regelmatig een piek/dal in de netspanning? Dat de ene keer je PC wel reset en de andere keren niet, terwijl je het wel hoort in je amp?

Niet ongebruikelijk... wel raar dat die piek niet in de trafo wordt opgevangen (afgevlakt)...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Wirehead
Die plop gebeurt maar eenmalig, dus denk niet dat het door pieken komt. Maar het gebeurt na zo'n 10 minuten dat de versterker ingeschakeld is.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Wellicht een gare elco...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Probeer eens uit te zoeken of de plop in allebei de kanalen voorkomt of alleen aan 1 kant.
Dus gewoon ff alleen links aansluiten en daarna de ander alleen.

• Wirehead
Komt alleen voor op rechterkanaal dus, heb dit even getest

/edit: Moest ik de caps vervangen, zouden deze dan in orde zijn? http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id=247

Specs zijn beter dan hetgeen er in zit, dus lijkt me wel in orde, niet?

[ Voor 64% gewijzigd door Wirehead op 10-02-2005 10:33 ]

Verwijderd

Lijkt me een eerder een defecte halfgeleider die pas in geleiding komt als hij warm word.
Wellicht een defecte eindtransistor die even een korte gelijkspanning afgeeft.
De voeding is het niet anders had het andere kanaal er ook last van en het lijkt me niet dat hij twee afzonderlijke voeding heeft.
Probeer eens met een fohn de rechter eindtrap op te warmen en kijk of de plop dan eerder komt dan 10 min.
Met coldspray kan je de afzonderlijke componenten weer laten afkoelen en zo de klacht lokaliseren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 12:29 ]

• Wirehead
Heb eens de contacten van die eindtrappen gedeoxideerd (zijn van het snap-in type), tot nu toe nog geen plop 8)7 . Alles werkt naar behoren. Zat wat teer op de contacten (vorige eigenaar was roker).

Weet ook niet hoe het komt dat hij niet meer plopt :/
Verder heb ik er niets aan gewijzigd.

Pagina: 1