Toon posts:

Configuratie Windows2003 server thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers na enige tijd speuren denk ik er bijna uit te zijn maar, even om het zeker te weten hier dit topic. Ik wil graag mijn eigen thuis netwerk met server en al om een hele reeks redenen waar ik jullie niet lastig mee wil vallen.

Ik heb thuis ADSL en heb dit tot mijn beschikking:

Server: Windows2003 Server Enterprice Edition
Router: Speedtouch510 (4port)
PC1 : Windows 2000 Professional
PC2 : Windows XP Professional
Splitter: ADSL-ISDN

Bestaande configuratie:

WWW>>>Splitter>>>Router>>>3 pc's

Zo komt het er (dacht ik) uit te zien

WWW>>>Splitter>>>Server>>>Router>>>2 pc's

Ik heb een paar vragen over mijn toekomstige netwerk betreffende mijn Splitter, Router en Server.

1. De kabel die nu van de splitter naar ADSL router loopt heeft RJ-11 connectors, kan ik daar gewoon een RJ-45 connector op 1kant aansluiten om zo een verbinding van splitter tot server te creéren.

2. Op mijn Speedtouch510 router zit DHCP, DNS, NAT, is het niet mogelijk om alles van je router te wissen (flashen) zodat het eigenlijk gewoon een doorstuurpoort wordt zodat windows2003 het verkeer in en uit kan regelen en de router gewoon als switch kan functioneren? Of moet ik DHCP en DNS uitzetten en zowel op mijn Server2003 en Speedtouch510 poorten gaan forwarden om het verkeer in en uit mijn netwerk te regelen?

3. Als ik mijn Server nog voor de router wil zetten klopt het dan dat er 2 netwerkkaarten in moeten. Moet ik mijn netwerkkaarten in mijn Server dan zo instellen.

Voorbeeld:

Netwerkkaart 1
IP adres 192.168.2.1
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway Leeg ( Dit ben ik dan zelf toch)

Netwerkkaart 2
IP adres (IP van provider)
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway 0.0.0.0
DNS server ***.***.***.***

Ik ben benieuwd of dit allemaal kan en ben benieuwd wat jullie hier van vinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 14:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zou DHCP op je speedtouch uit kunnen zetten en gewoon de WAN-poort niet gebruiken, maar je kunt dan beter voor 20 euro een 8-poorts switch kopen..

Ow, en gateway 0.0.0.0 gaat uiteraard niet werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 09-02-2005 14:29 ]

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13
Dit gaat zeker niet werken omdat je server niet als modem kan werken maar wel als router.

Je krijgt dus dit:

inet -> splitter -> speedtouch -> server -> switch -> clients

Met deze opstelling heb ook nog een switch nodig, je kan er ook voor kiezen om je server samen met de clients aan te sluiten op de speedtouch en die gewoon als internet gateway te laten en je server alleen als fileserver te houden.

1. Nee, je zou dan een interne adsl modem moeten hebben.
2. Ik heb zelf geen speedtouch 510 maar als het goed is kan je dhcp etc. gewoon uitzetten.
3. Ja, een voor het internet en een voor je netwerk.

nic 1 (internet):

kan gewoon op dhcp blijven staan als je die aan je speedtouch hangt.

nic 2 (lan):

ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
gateway: niets, anders wil je server via deze kaart het internet op

dns: 127.0.0.1 (als je op je server dns draait)

[ Voor 39% gewijzigd door yogy op 09-02-2005 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus ik moet in ieder geval nog een switch kopen als ik het een beetje netjes wil hebben. En inderdaad nu je het zegt, een pc kan niet als modem dienen (dat had ik zelf ook wel moeten weten, sorry)

Ik ga een switch kopen en die er tussen zetten. Dank u

Verwijderd

in deze situatie ga je met je server ook routeren, je krijgt dus een router (achtig apparaat) voor
een router,... wrom niet gewoon je switch direct op je router (uplink) ? Of zie ik nu iets over het
hoofd ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat wil je met je server doen? Gaat er DHCP op? Of gewoon filesharing of zo? Dan hang je hem toch gewoon aan je router net zoals je clients. Een server is niks meer dan een gewone pc met enkele services/deamons.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er inderdaad DHCP op en gebruiken voor filesharing
ik wil er ook mee remote desktoppen, VPN'n en kijken wat server2003 nog meer te bieden heeft

Verwijderd

Ik zie ook het nut niet waarom je je server als router wilt gebruiken en je router als switch? DHCP, DNS, ...(alle andere services) gaan zeker en vast werken. Wil je van buiten af connecteren met je server (vpn, ftp, web, ....) dan forward je gewoon die poorten op je router. En als security je geen bal scheelt, stel je op je router die poort in als DMZ.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu maar gewoon de server bij mijn router geprikt alleen heb hier een vraag over.Ik heb DNS en DHCP uitgezet op me router en geinstalleerd op me server. Is dat alles wat ik moet doen of moet ik nog wat anders instellen. Ik heb met AD een gebruiker en pc toegevoegd maar kan me niet onder die naam aanmelden.

Krijg dan deze error:

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de Service Location (SRV)-bronrecord in DNS dat wordt gebruikt om een domeincontroller te vinden in het domein 2003.LOCAL:

De fout is: DNS-naam bestaat niet.
(foutcode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

De query was voor de SRV-record van _ldap._tcp.dc._msdcs.2003.LOCAL.

Mogelijke oorzaken van deze fout zijn:

1. De DNS SRV-record is niet in DNS geregistreerd.

2. Eén of meer van de volgende zones doen geen overdracht naar de onderliggende zone:

2003.LOCAL
LOCAL
. (hoofdzone)

Iemand een idee?

edit: Ik denk dat ik toch maar me server opnieuw installeer met me windows2003 boek erbij en me server eerst maar 1 op 1 met een andere pc los van mijn bestaande netwerk want ik kreeg net allemaal DNS error's en zo. Ik kon wel normaal internetten en alle pc's zagen elkaar maar ik kon niet op het domein joinen.

Maar ik geef de hoop niet op!!!!

Bedankt voor alle reacties

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 17:05 ]

Verwijderd

Je moet je DNS server instellen op het IP-Adres van de server. In jouw geval dus het adres van de 2de NIC.

Nog een tip: gebruik de wizard voor internet instellingen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
En DNS moet uiteraard juist geconfigureerd zijn op de server. Let op dat je op de server een DNS doorverwijzing naar je router maakt of dat je in je DHCP configuratie ook de DNS van je router opgeeft.

DNS uitzetten op je router zou ik niet doen, dan kun je straks niet meer internetten.

Verwijderd

Topicstarter
Had ik ook gedaan alleen het mocht niet baten.

ps: gebruik nu 1 NIC, zit gewoon in een router poort

• Dennis
Inderdaad, één NIC is voldoende. Zorg dat de server uiteraard een statisch IP heeft. Laat DHCP en DNS door de server doen, maar DNS op de router niet uitzetten (nogmaals).

Verwijderd

Het beste is om de Speedtouch als gewoon modem in te stellen. Je server als DHCP en DNS server. Kies een goede naam voor je local network. Ga voor de 2 NIC's want SBS 2003 prefereert deze optie. Geef ze 2 verschillende IP's in de zelfde range. De DNS server moet hetzelfde IP-Adres hebben als die je toekent aan de Server. Dit is een tip van mij die rechtstreeks van Microsoft komt. Heb zelf dit perfekt draaien op het bedrijfsnetwerk.
Geef alleen de Speedtouch een adres in een andere range.

Greetz ID2020

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Dit doet me een beetje denken aan mijn eerste ervaringen met win2k3 ;)
[WinXP Pro] Kan win2k3 DC niet vinden op Beginnersweb kan jou misschien ook wel helpen ;)

United we stand, and divided we fall

• Dennis
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:12:
Het beste is om de Speedtouch als gewoon modem in te stellen. Je server als DHCP en DNS server. Kies een goede naam voor je local network. Ga voor de 2 NIC's want SBS 2003 prefereert deze optie. Geef ze 2 verschillende IP's in de zelfde range. De DNS server moet hetzelfde IP-Adres hebben als die je toekent aan de Server. Dit is een tip van mij die rechtstreeks van Microsoft komt. Heb zelf dit perfekt draaien op het bedrijfsnetwerk.
Geef alleen de Speedtouch een adres in een andere range.

Greetz ID2020
Dit zou ik niet aanraden, omdat de router het in principe prima doet. Alleen als de router bepaalde functionaliteiten mist die je wel graag wilt hebben zou ik overwegen een Unix/Windows/Whatever server als router te gebruiken. Bovendien krijg je in dat geval last van eventuele uitval van de ADSL verbinding die je handmatig moet herstellen.

Verwijderd

Dennis schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:17:
[...]

Dit zou ik niet aanraden, omdat de router het in principe prima doet. Alleen als de router bepaalde functionaliteiten mist die je wel graag wilt hebben zou ik overwegen een Unix/Windows/Whatever server als router te gebruiken. Bovendien krijg je in dat geval last van eventuele uitval van de ADSL verbinding die je handmatig moet herstellen.
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde ook eigenlijk de router functionaliteit met autodial etc. laten staan en de rest van de opties uit te zetten.

• Dennis
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:21:
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde ook eigenlijk de router functionaliteit met autodial etc. laten staan en de rest van de opties uit te zetten.
DHCP kun je prima op de server doen en dat geldt ook voor DNS. Wel moet je een DNS houden voor het internet, maar daar kun je ook de DNS servers van je provider voor gebruiken.

DNS van Windows heb je áltijd nodig dus die moet je sowiezo hebben.

Hier thuis heb ik een aparte server die DHCP (samen met IPv6 advertisement) regelt. Op termijn moet die ook gaan routeren maar dan moet ik inderdaad mijn modem-router omtoveren naar uitsluitend modem. En omdat ik daar nu geen tijd voor heb (plus eventuele risico's) ben ik daar nog niet mee bezig.

Verwijderd

psmeets schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:33:
Je krijgt dus dit:

inet -> splitter -> speedtouch -> server -> switch -> clients

nic 1 (internet):

kan gewoon op dhcp blijven staan als je die aan je speedtouch hangt.

nic 2 (lan):

ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
gateway: niets, anders wil je server via deze kaart het internet op

dns: 127.0.0.1 (als je op je server dns draait)
Ik heb thuis nu het volgende:

splitter -> speedtouch 510i -> switch -> 4 pc's

Nu wil ik ook een 2003 server neer gaan zetten. In eerste instantie alleen voor mijzelf (2 pc's)
Kan ik dan die server ook op de switch zetten en via een 2e NIC een apart LAN met een eigen domein aanmaken?

Graag wil ik ook weten wat er wordt aanbevolen aan sysspecs voor een simpele 2003 server.
Ik wil er een OS+prog schijf in doen en een aparte 200 of 300 gb schijf voor dataopslag. Daarbij wil ik een webserver gaan draaien en een mailserver instellen.
Hoe snel met een pc met een dergelijke functie minimaal zijn en wat wordt aanbevolen door gebruikers? En hoe zit het met geheugen etc?
In het uiterste geval komen er maximaal 6 computer voor privegebruik aan het netwerkje te hangen. Let wel, de overige 4 zullen vooral internet en email gebruiken, dus niet veel opslag.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:26:
[...]Hoe snel met een pc met een dergelijke functie minimaal zijn en wat wordt aanbevolen door gebruikers? En hoe zit het met geheugen etc?
Volgens mij kun je dit met een minimale pc al afhandelen. Kijk even naar de systeemeisen voor Win2k3. Met een pII of pIII met 256MB geheugen moet je dit volgens mij wel redden hoor. Zoveel stelt 't niet voor.

Verwijderd

Noork schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:37:
[...]

Volgens mij kun je dit met een minimale pc al afhandelen. Kijk even naar de systeemeisen voor Win2k3. Met een pII of pIII met 256MB geheugen moet je dit volgens mij wel redden hoor. Zoveel stelt 't niet voor.
Bedankt, we gaat het binnenkort maar eens uitproberen :)

Ik denk dat ik eerst maar eens een beetje ga testen met mijn laptop als server, aangezien ik die momenteel toch even niet gebruik...

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:26:
[...]

Ik heb thuis nu het volgende:

splitter -> speedtouch 510i -> switch -> 4 pc's

Nu wil ik ook een 2003 server neer gaan zetten. In eerste instantie alleen voor mijzelf (2 pc's)
Kan ik dan die server ook op de switch zetten en via een 2e NIC een apart LAN met een eigen domein aanmaken?

Graag wil ik ook weten wat er wordt aanbevolen aan sysspecs voor een simpele 2003 server.
Ik wil er een OS+prog schijf in doen en een aparte 200 of 300 gb schijf voor dataopslag. Daarbij wil ik een webserver gaan draaien en een mailserver instellen.
Hoe snel met een pc met een dergelijke functie minimaal zijn en wat wordt aanbevolen door gebruikers? En hoe zit het met geheugen etc?
In het uiterste geval komen er maximaal 6 computer voor privegebruik aan het netwerkje te hangen. Let wel, de overige 4 zullen vooral internet en email gebruiken, dus niet veel opslag.
Ja hoor, dat kan. Je kunt dan kiezen om alleen het internet te delen of de netwerken te koppelen door een verbindingsbrug te maken.
Pagina: 1