Toon posts:

Welke videokaart voor welke CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb ergens gelezen (sorry maar weet echt niet meer waar) dat een Amd 2500+ net snel genoeg is om voldoende instructies door te sturen naar een 9800Pro. Wat wil zeggen dat het niet logisch is om een duurdere, snellere videokaart te kopen als je cpu "maar" een 2500+ is.

Bestaat er een manier om dit te berekenen voor elke cpu + videokaart?

M.a.w. hoe "match" je een CPU + GPU?

Heb gegoogled maar niks gevonden...

Verwijderd

Ik denk niet - heb hem in ieder geval nog nooit gezien - dat hier een 'formule' voor is.
Het zal gewoon op wat logisch nadenken komen... En wat reviews lezen waar ze
een 2500 + 9800 Pro reviewen, en een andere review over een 2800/3000 met een 9800 Pro.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 12:21 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit fenomeen heet "CPU scaling".

Dat moet googlen makkelijker maken, bijvoorbeeld:
[google=gpu cpu scaling]
[google=ati cpu scaling]
[google=radeon cpu scaling]
[google=nvidia cpu scaling]
[google=geforce cpu scaling]

:)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt ook helemaal aan het spel wat je wilt spelen. De ene game is meer afhankelijk van de cpu en de andere weer meer van de videokaart.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En ook aan de gebruikte resolutie :) Op 1024x768 zal een R9800 ver doorschalen tot grofweg 4GHz / 4000+, maar op 2048x1536 is de koek allang op bij 2,5GHz / 2500+.

Zie o.a. http://www.firingsquad.co...0_pro_athlon_xp/page3.asp

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
BalusC zegt het al over resolutie, maar volgens mij moet je ook andere factoren meerekenen. Bijvoorbeeld FSAA. Als jij 4X FSAA aanzet bij 1024 bij 786, rekend hij effectief met een resolutie van 2048 bij 1572. En hogere settings voor beeldkwaliteit worden ook afgevangen door je videokaart.

Voorbeeld: Ik heb een AMD XP1800+ en een Geforce FX5900 Ultra. Dat heeft als gevolg dat Doom3 en HL2 (ongeveer) even snel draaien (of even langzaam :P) op hoogste beeldkwaliteit bij 1024*786 met 8X Aniso+4x FSAA, als op laatgste setting zonder aniso en FSAA...Is overigens nog wel goed speeldbaar (43 FPS bij timedemo Doom3!)

U vraagt, wij antwoorden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor Radeon 9700 en hoger (en vergelijkbare nVidia's) wordt vaak als minimumconfiguratie een 1 Ghz-cpu gegeven. Maar er zijn idd nog andere factoren die meespelen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen.

- "Cpu scaling" zoekt veel vlotter op Google dan bv "match cpu gpu"...
- En dat resolutie ook zo'n grote rol speelde was ik even uit het oog verloren...

Verwijderd

Zolang een cpu alle minimale berekeningen kan uitvoeren is het goed 'genoeg.'

Je moet wel wat opofferen als de CPU trager is. Je moet er dan voor zorgen dat de CPU in het spel zo min mogelijk te doen krijgt. High-end videokaarten hebben bv. meer vertex units die ervoor zorgen dat een CPU minder hoeft te doen

Toen er nog veel low end non-T&L (Transform & Lightning) kaarten waren hadden deze kaarten voordeel bij tragere CPU's. Nu zijn dat de vertex units, alhoewel in een iets kleinere mate.

Ik geef BalusC en MeMoRy volkomen gelijk dat je vooral moet kijken wat voor resolutie je wil gaan gebruiken. Als je een 17" scherm hebt die een maximale werkbare resolutie heeft van 1024x768 is het logisch dat een high-end videokaart wat te overdreven is.

Omdat er in de toekomst veel meer spellen komen die vooral veel van de pixel shaders en vertex shaders profiteren, zou ik een 3D kaart pakken die gebaseerd is op het topmodel, met een tragere clocksnelheid van het geheugen en geheugen, maar wel met alle pipes en vertex/pixelshader units.

Maar omdit dit 'slechts' een AMD Athlon XP 2500+ is met AGP, zou ik een nVidia GeForce 6800LE kiezen, deze kaart is niet duur, en heeft meestal de mogelijkheid om enkele extra pipes te activeren.
(De kaart heeft 8 pipes en 4 vertex units, hetzelfde als de ATi Radeon 9800 Pro) Als je de pipelines kunt activeren heb je al snel een GeForce 6800 (12 pipes, 5 vertex units).

Ik zou die kaart dan wel een andere koeler geven (meer pipes=meer warmte).
En overclocken van de videokaart is toch niet nodig met een AMD Athlon XP 2500(Je bent nl. CPU dependant ;))
Pagina: 1