Offline werken met Laptop? iDisk?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Aangezien mijn laptop (Celeron 500) nogal hard toe is aan vervanging ben ik wat rond aan het kijken wat er allemaal te koop is op het moment. Twee vrienden van me hebben een iBook en dat ziet er allemaal wel _erg_ prettig uit. Dat die dingen leuk zijn wist ik eigenlijk al langer, zeker met OSX (ik heb een unix achtergrond) maar dat ze ook nog betaalbaar waren had ik niet echt verwacht :)

Na de laatste updates van de PowerBooks gaat het waarschijnlijk een 12" PowerBook worden, de prijs van die 12" is op het moment erg interessant. Voor de laptop is mobiliteit erg belangrijk en een van de dingen die daarin mee spelen is het mee kunnen nemen van bestanden. Nu zag ik dat iDisk hiervoor de defacto oplossing is. Ik zag ook al dat je een lokale iDisk server op kan zetten d.m.v. een aanpassing van je hostfile en een Apache met SSL en WebDAV. Erg leuk vooral omdat syncen over 100Mbit toch net wat prettiger is dan syncen naar de US over een unencrypted verbinding van 1Mbit naar een server waar je zelf geen controle over hebt. Verder heb ik nu al mijn bestanden op een fileserver staan met een share naar mijn desktop en de laptop van mijn vriendin. Dat gaat niet echt werken als ik alles op een server van Apple heb staan...

Zijn er mensen met ervaringen met iDisk? Werkt het synchroniseren een beetje betrouwbaar? Hoe gaat iDisk om met conflicten? Zijn er alternatieven voor iDisk die misschien beter werken?

Op het moment gebruik ik de 'offline' funcionaliteit van Windows XP wat op zich vrij redelijk werkt. Je kan dan in een share aangeven welke bestanden je ook offline beschikbaar wilt hebben. Daarna kan je gewoon op die share blijven werken, ook zonder verbinding. Zodra de server weer beschikbaar is wordt alles mooi rechtgetrokken. Een beetje het idee van iDisk dus maar dan over SMB ipv via WebDAV.

Maar goed, ik ben dus erg benieuwd naar de ervaringen met het offline beschikbaar maken van bestanden.

• bartvb
Heeft niemand hier ervaring mee?

Niemand die bestanden van thuis of van de zaak onderweg ook wil gebruiken?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Er zijn echt duizenden manieren om zaken gesynchroniseerd te houden onder een UNIX achtig systeem als Mac OS X. De meest bekende oplossing, is meteen een heel oude: rsync.

Wil je dit een beetje veilig doen, dan kun je altijd via een SSH tunnel laten lopen, voor de encryptie.

Groot voordeel van rsync is dat je er helemaal geen bijzondere server voor nodig hebt. Voor vrijwel elke *nix is wel een rsync daemon beschikbaar :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• bartvb
Ok, maar gebruiksvriendelijk is anders en rsync werkt vooral maar 1 kant op. Leuk voor backups en mirrors maar niet voor het bijhouden van een offline kopie.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een systeem dat netjes in de finder geintegreerd is. Ik kan wel wat gaan knutselen in het unix verhaal maar een van de redenen om van Linux af te stappen is dat eeuwige geknutsel en geprut om dingen aan het werk te krijgen :)

Heb het idee dat er bijna meer Apple laptops worden verkocht dan vaste machines en dan is er geen gebruiksvriendelijk systeem voor het syncen van je bestanden met het netwerk :?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

iDisk zelf 'maken' houdt wel in dat je dus niet de 'echte' iDisk hebt; dus je mount dan gewoon een WebDAV drive net zoals onder Windows - niks meer en niks minder.

Zoek anders op macupdate.com oid, ik heb zelf niet zo snel een suggestie.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• bartvb
Ik heb begrepen dat je met wat rommelen met je host file je iDisk wijs kan maken dat jouw server de .mac server is. Dan zou je dus alle functionaliteit van iDisk moeten hebben zonder de nadelen (snelheid en capaciteit vooral).

Zie onder andere:

http://www.tnpi.biz/computing/mac/tips/idisk/
http://www.drijf.net/dototto/ (door een NLer)

• bartvb
Andere optie is schijnbaar wachten op Tiger. Die heeft Portable Home Directories (of hoe het ook heet) iig in OS X Server. Met een beetje geluk kan je Tiger ook wel laten praten met een Linux bak. Nu nog hopen dat Tiger idd a.s. vrijdag aangekondigd wordt :)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik laat mn gedachten ff de vrije loop:

met iSync houd ik mn laptop en gsm in sync
met iSync kan ik mn iPod in sync houden

zou je met iSync niet ook gewoon een netwerkshare kunnen syncen?

You don't need eyes to see, you need vision

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Dat kan ook. Als je iSync opend staat er toch ook een iDisk bij?? :)
Maar volgens mij wil Bart van de nadelen van een "echte" iDisk af.

Ik zou ook wel een iDisk willen, maar geen idee wat dat kost...

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• bartvb
XyonN, zie mijn bericht van 11 februari :)

Nadelen voor mij van iDisk zijn voornamleijk dat je het niet kan gebruiken voor heel je homedir en dat je niet selectief kan syncen. Maar moet er wel bijzeggen dat ik er nog niet mee gespeeld heb :) Nog geen tijd voor gehad helaas. Denk dat ik eerst Tiger maar eens af ga wachten (als die idd in April komt).
Pagina: 1