[growisofs] Automatisch meerdere sessies branden

Pagina: 1
Acties:

• SnoW
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 20:21
Ik maak in Linux gebruik van growisofs om back-up-dvd's te branden. Bij een nieuwe dvd gebruik ik het volgende commando:
code:
1
growisofs -Z /dev/dvd -R -J /tmp/backup-woensdag.tar.gz

Vervolgens brand ik de volgende dag een nieuwe sessie op diezelfde dvd met:
code:
1
growisofs -M /dev/dvd -R -J /tmp/backup-donderdag.tar.gz

Ik wil nu een scriptje schrijven om dit back-uppen te automatiseren. Maar hoe doe ik dat? Als ik namelijk een lege disc direct met de optie "-M" wil beschrijven, krijg ik de melding "unable to pread64(2) primary volume descriptor: Input/output error. you most likely want to use -Z option.".

De man-pages van growisofs bieden me geen uitkomst. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

[ Voor 3% gewijzigd door SnoW op 09-02-2005 11:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 22:43
Ik kan me verschillende trucjes voorstellen:

- Probeer (in een scriptje) de DVD eerst te mounten. Als dat lukt, was er al een sessie en moet je dus -M gebruiken (wel eerst weer unmounten, uiteraard ;) ).
- Probeer gewoon altijd -M, en kijk naar de exitcode of parse de foutmelding, en als je die krijgt, probeer het dan nog eens met -Z

Helemaal foolproof is het niet: als de DVD stuk of bekrast is lukt het mounten misschien ook niet, maar dat zegt nog niet dat de DVD leeg is. Net zo, als je een i/o error krijgt zegt dat ook nog niet per se dat dat komt doordat er nog geen sessie op staat.

Of er een 'nettere' manier is om aan een DVD te vragen of er al een sessie op staat, weet ik niet.

Wat betreft de bestandsnaam: kijk eens naar 'man date'. Je wilt waarschijnlijk backups maken met de naam /tmp/backup-YYYYMMDD - dat wil zeggen als bestandnaam geef je dan:

code:
1
/tmp/backup-`date "+%Y%m%d"`