Linux of GNU/Linux?

Pagina: 1
Acties:

• gammuts
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 12:11
nieuws: HP gaat Linux op systemen met 64 cpu's ondersteunen:
Linux -> GNU/Linux
(meer dan 1 keer)

use strict; use warnings;

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
No flame intended hoor, maar dit classificeer ik onder de noemer 'oneerbare handelingen met zeer kleine beestjes' ;)

De term "Linux" wordt even vaak, zoniet vaker, gebruikt als "GNU/Linux". Het is volkomen duidelijk wat er bedoeld wordt en het lijkt me niet mogelijk dat er verwarring ontstaat, dus ik pas dit even niet aan. :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• gammuts
Yoeri schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:08:
[...]
De term "Linux" wordt even vaak, zoniet vaker, gebruikt als "GNU/Linux". Het is volkomen duidelijk wat er bedoeld wordt en het lijkt me niet mogelijk dat er verwarring ontstaat, dus ik pas dit even niet aan. :)
Ook al wordt "sowieso" nog zo vaak fout geschreven, het blijft fout. Zo ook hier.

Alles aan "Linux" is namelijk GNU, behalve de kernel. De Linuxkernel is als een getransplanteerd hart; het lichaam blijft GNU. Daarom moet het GNU/Linux zijn. Zie ook http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gammuts schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:15:
[...]

Ook al wordt "sowieso" nog zo vaak fout geschreven, het blijft fout. Zo ook hier.

Alles aan "Linux" is namelijk GNU, behalve de kernel. De Linuxkernel is als een getransplanteerd hart; het lichaam blijft GNU. Daarom moet het GNU/Linux zijn. Zie ook http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html
Ja, het klopt dat het eigenlijk GNU/Linux moet zijn. Maar de term Linux is inmiddels zo ingeburgerd dat het IMHO absoluut geen toegevoegde waarde heeft om maar altijd GNU/Linux te schrijven. Iedereen weet wat er bedoeld wordt en dat vind ik belangrijker dan dat het volledig juist omschreven is.

Overigens, de correcte spelling van sowieso is sowieso.

• gammuts
Harm schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:18:
[...]
Maar de term Linux is inmiddels zo ingeburgerd dat het IMHO absoluut geen toegevoegde waarde heeft om maar altijd GNU/Linux te schrijven.
Totaal mee oneens om je GNU niet de eer gunt die het verdient, maar ik hou er verder over op.
Harm:
Overigens, de correcte spelling van sowieso is sowieso.
Jij en ik weten dat, ja.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Da's RMS z'n stelling, Linus is het daar zelf niet echt mee eens ;)

Sterker nog, linuxmagazine wilde hij geeneens een interview laten afnemen tenzij ze in het artikel consequent over 'GNU/Linux' hadden in plaats van alleen 'Linux'.

[ Voor 39% gewijzigd door moto-moi op 09-02-2005 11:38 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
quote: Linus
Umm, this discussion has gone on quite long enough, thank you very much. It doesn't really matter what people call Linux, as long as credit is given where credit is due (on both sides). Personally, I'll very much continue to call it "Linux".
Laten we het daarbij houden? :P

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1