Toon posts:

[XP1800] CPU word warm, maar toch kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik draai hier thuis een professionele 19" / 1HE hoge server. Gisteren heb ik de koeler + cpu er eens uit gehaald om te kijken wat voor CPU er in zat om misschien te upgraden naar wat snellers. Echter toen ik de CPU en de koeler terugzette deed de server niets meer. Alleen zijn externe hardware monitoren werkte nog, dus de voeding werkt prima. Ik vermoed dat de CPU dus kapot is, maar ik vraag me af hoe dit kan? Ik heb de pootjes wel aangeraakt kan dit de oorzaak zijn? Hij word overigens wel heet.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Processors worden altijd heet. Dat is normaal, daarom zit er ook een koeling op.
Buiten dat is het trouwens ook niet verstandig je CPU zomaar uit je moederbord te halen ivm statische electriciteit wat je CPU kan beschadigen. Daarom moet je ten alle tijde een polsbandje om hebben, wat geaard is, terwijl je aan je PC werkt.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Mijn ervaring met CPU's is dat je ze niet zo makkelijk molt tenzij je het koelblok verkeerd monteert. Je zou eens kunnen kijken of er stukjes van de core zijn afgebrokkeld ofzo (houd dan wel rekening met statische electriciteit ^ ) of probeer hem even in een werkstation oid.

[ Voor 2% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 09-02-2005 11:22 . Reden: Smily ontekt: ^) ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat ga ik even uitproberen. Hoe kan ik zien of een CPU verbrand is? En als dat zo is, word hij dan nog wel warm?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je kan het soms zelfs gewoon ruiken, maar vaak genoeg zie je er helemaal niks aan. Even testen met een andere cpu in dezelfde config, of de cpu in een andere pc sluit wel uit of hij dood is of niet

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem net even getest in een workstation, maar volgens mij is hij echt dood. Hij doet niets, en het speakertje piept ook niet meer als ik het geheugen eruit trek. Helaas :'( Iedereen toch bedankt.

Heeft iemand overigens nog ergens een XP CPU liggen welke in de buurt komt van mijn 1800?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 11:39 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:34:

Heeft iemand overigens nog ergens een XP CPU liggen welke in de buurt komt van mijn 1800?
http://www.tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/46

Money for nothin' and your chicks for free

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je geeft aan dat de cpu wel heet wordt, maar je hebt hem toch niet zonder koeler laten draaien? Dat is nl. dodelijk voor een processor. Al is het maar 1 seconde.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 09-02-2005 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee zeker niet zonder koeler. Heb hem ff laten draaien zonder fan en ik voelde dat de heatsink toch vrij warm werd (niet heet!!!). Nu kan ik van een oud collega een Duron 1800 overkopen, welke kan ik het beste nemen, de Duron 1800 of de XP1800?

• Palomar
  • Niet online
Duron is ws. een stuk langzamer. AL draait ie volgens mij wel op een hogere kloksnelheid (xp=1500, duron=1800). Maar dat vind je makkelijk in benchmarks oid met google.

Verwijderd

Er kunnen een aantal redenen zijn dat je processor niet meer werkt.

Had je kort voordat je je koeler eruit haalde je pc aanstaan dat dus de cpu nog warm was?

Heb je ESD veilig gewerkt? Een cpu is gevoel voor kleine statische ladingen. Heb je je koeler er weer goed opgezet?(met coolpasta ertussen)

Toch raar want een AMD kan heel heet worden 90 graden ofzo. in je bios is ingesteld bij hoeveel graden de processor ermee stopt of had je dat uitgezet?

Wat betreft een duron ja athlon is sneller maar je moet kijken waar je hem voor gebruikt. Is het persee nodig? waar gebruik je hem voor?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Een kapotte CPU kan ook warm worden. Sterker nog, een kapotte CPU kan zelfs nog warmer worden.

Ik heb hier een kapotte AMD Duron 1200 liggen. Die verstookt veel meer dan 100W aan energie terwijl de CPU stuk is.
Mijn AMD Athlon XP 1700 @ 2,4GHz @ 1,85V zou op z'n top iets van 100W moeten verbruiken. Die CPU is veel makkelijker te koelen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het toeval dat de CPU stuk is gegaan? Heeft AMD iets van een RMA service dat iemand weet?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:53:
Misschien is het toeval dat de CPU stuk is gegaan? Heeft AMD iets van een RMA service dat iemand weet?
Ja AMD heeft 3 jaar garantie op Boxed CPU's. Dwz CPU's die met hun standaard koeler zijn geleverd. Als jij niets raars met die CPU hebt gedaan kun je AMD es mailen en het hele verhaal uitleggen :)
AMD mailt meestal binnen 2 dagen terug :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Als een harddisk stuk gaat kun je meestal op de site van de fabrikant zien of er nog RMA garantie opzit aan de hand van een nummer of code op de harddisk. Is dit ook het geval voor een CPU?

Ik ga AMD eens mailen. Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :'(

Verwijderd

Er is toch gezegd; 3 jaar. Weet je niet meer wanneer die CPU gekocht is?
Overigens, je moet wel de originele bon hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat had ik wel gezien, maar ik zou graag ergens op willen zoeken hoe oud de CPU is, want dat ik hem 2,5 jaar heb wil natuurlijk niet zeggen dat hij ook 2,5 jaar oud is.

Verwijderd

Tja, weet je niet meer van wie je hem hebt? Kan je die persoon proberen. Maar zoals ik ook al zei, je hebt sowieso de originele bon nodig. Heb je die nog wel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de server 2,5 jaar geleden nieuw gekocht. Er zat 2 jaar garantie op dus dat is nou net het vervelende. Of ik de bon van het hele apparaat kan vinden is ook nog maar de vraag...

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Als je de cooler erafhaalt en hem er dan weer opdoet, werkt het koelpasta niet meer. Dit moet je eerst verwijderen en dan nieuwe eropdoen. Ik denk dat het daardoor komt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het daar niet aan ligt, hij moet het namelijk zonder koelplasta ook doen alleen niet op de lange duur. Overigens werkt "gebruikte" koelpasta ook nog wel hoor, hier zal het niet aan liggen. Heb overigens een sticker ontdekt op de CPU waarop staat dat hij uit 6 juni 2002 is. Ik weet niet of het een officiele amd sticker is, maar ik zal eens gaan kijken wat AMD ervan zegt.
Pagina: 1