Toon posts:

Staat van RAID1 controleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik heb het antwoord via de search helaas niet kunnen vinden.

Ik heb hier een raid 1 opstelling met de onboard controller van de Abit AI7 en 2 schijven.

Het geheel lijkt prima te werken. Ik heb alles ingesteld als Raid 1 en windows ziet beide schijven als 1 schijf en functioneert prima.

Ik wil alleen graag weten of hij inderdaad beide schijven gebruikt, oftewel of hij wel mirrort of gewoon op 1 schijf draait. Is er een programma om de 2 schijven onafhankelijk te kunnen bekijken? Dus te bekijken of hij inderdaad een mirror maakt?

Als dat er niet is kan ik dan gewoon de power van 1 van de schijven lostrekken, kijken of hij boot, de andere schijf aansluiten kijken of die boot en dan de 2 schijven weer gewoon aansluiten en verder gaan alsof er nooit iets gebeurd is? Of heeft dat consequenties voor m'n array?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij de laatste optie moet je uiteraard niets veranderen aan de inhoud. Eventueel zou je een schijf kunnen loskoppelen, de andere opstarten en controleren en daarna de array rebuilden.

Als je een VIA en/of Promisecontroller hebt kun je onder Windows controleren of je array en de schijven intact zijn. Je moet er echter wel op vertrouwen immers, op elk moment zou er iets fout kunnen zijn. Ik heb echter nooit problemen gehad.

ARME AOW’er

Verwijderd

Boot maar eens met knoppix, dan kun je het zien.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook naar de schijfactiviteit kijken :) Wanneer de beide schijven tegelijkertijd met dezelfde patroon ratelen, zoeken, tikken, etc, dan draaien ze synchroon in RAID1 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 10:47:
Bij de laatste optie moet je uiteraard niets veranderen aan de inhoud.
Maar als ik windows boot veranderen er al bestanden toch? Dan zou ik dus met bootdisks moeten gaan werken?
Als je een VIA en/of Promisecontroller hebt kun je onder Windows controleren of je array en de schijven intact zijn. Je moet er echter wel op vertrouwen immers, op elk moment zou er iets fout kunnen zijn. Ik heb echter nooit problemen gehad.
M'n intel raid applicatie of id geeft aan dat de array en schijven goed zijn. Ik kan alleen niet een kijkje nemen op de schijven, zelfs niet zien hoeveel data er in gebruik is. Ik heb echter weinig zin om intel op z'n blauwe oogjes te geloven ;)
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 10:49:
Boot maar eens met knoppix, dan kun je het zien.
Ik heb Knoppix even gedownload, maar ik zie geen enkele schijf. Nu ben ik niet een linux genie, zeg maar gerust dat ik er vrijwel niks vanaf weet, dus dat kan aan mij liggen. Op een andere pc zonder raid zie ik echter op het bureaublad van knoppix een mooi snelkoppelingetje naar de harde schijf. Op m'n raid pc niet. Moet ik ze op een andere manier benaderen?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 13:28
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:32:
[...]
Maar als ik windows boot veranderen er al bestanden toch? Dan zou ik dus met bootdisks moeten gaan werken?
Geen probleem. Je array draait in degraded mode met één schijf. Als je daarna je andere schijf weer in de array hangt, zal de array meteen beginnen met synchen. Alles wat er verandert is, zal dus ook op de "nieuwe" schijf bijgewerkt worden. Tot dat is gebeurd, is je array gewoon degraded. Als alles is bijgewerkt, is alles ook weer normaal, en ben je weer gewoon beschermd.

Verwijderd

RAID1 had je dus al vooraf moeten testen. Simpelste:
2 harddisks in een RAID1, DOS erop installeren, kijken of het draait.
Een van beide harddisks loskoppelen, kijken of het nog steeds draait, en vice versa.

Al uitgebreider is een meer geavanceerd OS erop zetten, zoals een GNU/Linux distributie of WindowsXP. Computer uit, stekker eruit van 1 harddisk, en kijken of het nog steeds werkt. Ook voor de andere schijf zo doen.
1 harddisk ontkoppelen terwijl de computer aanstaat is niet echt aan te raden, maar het kan in de praktijk wel gebeuren dat 1 harddisk doodgaat terwijl de pc aanstaat, en dat je toch wilt dat je besturingssysteem doordraait.

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
BalusC schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 10:49:
Je kunt ook naar de schijfactiviteit kijken :) Wanneer de beide schijven tegelijkertijd met dezelfde patroon ratelen, zoeken, tikken, etc, dan draaien ze synchroon in RAID1 ;)
naar de schijfactiviteit kijken door te luisteren :? ;)
Bij de meeste controllers kun je activiteits ledjes aansluiten, dan kun je echt kijken naar de activiteit :)
Pagina: 1