Toon posts:

Thermaltake brengt luchtkoeling op nieuwe hoogte

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Website fabrikant

De Sonictower met zijn heatpipes is waarschijnlijk de grootste luchtkoeler beschikbaar geworden?

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/onMBenlarged.jpg

Zelfs de Asus StarIce koeler kan er niet meer aan tippen:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com.tw/999%5Cimages%5Cproducts%5C92%5C92_l.jpg

Wat specs:
Designed for LGA775, K8, P4 and K7
High performance fanless CPU cooler, 0dB cooling solution, reduce total system noise
Heatpipe technology, transfer the heat quickly
More surface area gives good heat dissipation
Aluminum fin soldered to copper base, perfect contact to ensure the best performance
Special designed fan holder can secure the optional 12 cm fan
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/05.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/02.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 09:30 ]

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 11:48
Waar wil je heen met deze topic vind je hem goed slecht. Lijkt mij dat je dat ding niet meer in je kast kan proppen met zulke afmetingen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

bonzz.netninja

Niente baffi

is die nou passief? zoja...lekker stil ;) maar ik meot wel een grotere kast hebben ben ik bang ;)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• dennismaus
  • Laatst online: 30-01 11:48
bonzz.netninja schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:31:
is die nou passief? zoja...lekker stil ;) maar ik meot wel een grotere kast hebben ben ik bang ;)
Of een openslaand WINDOW in je kast. ;)

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Ja! Als je die nou passief kan gebruiken is het wel lekker stil!

ik vraag me alleen af of m'n kast dan nog dicht kan, en waar ik de overige bedrading laat!!! :X

wat een aso groot ding! En die StarIce, dat is net een vliegtuigstraalmotor!!!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Als je dit in een normale tower plaats moet je verrot voorzichtig zijn, en je kast ontzettend voorzichtig verlplaatsen, anders vindt je de socket een keer terug op de bodem van je kast met de koeler ernaast.
Wat een ontzettend groot monster is dat. :9
Hoewel het gewicht me opzich nog mee valt: 692g

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
@ Andre85

Maar dat ding is zo hoog dat er ook nog een behoorlijk heftboom kracht bijkomt. Z'n Zalman waaier zit veel dichter bij de socket, daar is het effect veel minder.

[Updated spec's]

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Andre-85 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:38:
Als je dit in een normale tower plaats moet je verrot voorzichtig zijn, en je kast ontzettend voorzichtig verlplaatsen, anders vindt je de socket een keer terug op de bodem van je kast met de koeler ernaast.
Daar heb je idd een punt, wanneer breekt de socket af!

Iets anders.... waar kan ik 'm kopen? :)

Verwijderd

Heatpipes... Daar maakt het toch uit welke positie je hem in hebt? De vloeistof verdampt op de core, onderaan dus, en stoomt omhoog, hitte afgevend aan de koelfinnen. Eenmaal bovenaan voldoende afgekoeld, wordt het weer vloeibaar, en stroomt het naar beneden. Volgens mij was het effect wat dat terwege bracht de zwaartekracht, die van boven naar beneden werkte, de laatste keer dat ik keek (springt uit raam, check!).

En als hij daadwerkelijk passief kan, wat me sterk lijkt, zeker bij modernere prescotts, dan is dat wel mooi!. Goed, het is een groot, LELIJK, ding, maar passief = nice. Persoonlijk zal ik er liever een 12CM fan tussen zien, zoals de specs van TS al aangeven.

Overigens wil je hierbij geen QTek/Sweex/Complies of ander cheapass "frisdrankstaal" kastje hebben, dan buigt je moederbord straks richting grond toe.
Inderdaad, hefboomkracht maakt het effect nog maals sterker, dit is een érg diepe koeler. Gelukkig weet ik haast wel zeker dat je deze NIET aan een socket hangt, ze zetten er wel AMD K7 bij, maar het idee dat ik dat met een socket clip moet vastmaken, geeft me bij-ideén over leren riemen aan voedingen e.d, om de koeler te ondersteunen. Ik néém aan dat hij via gaten in het moederbord vast gezet wordt, zoals te zien op het plaatje van timdeh. Dat is een K8-moederbord, en wel specifiek eentje met socket 754. Koelprinchipe hetzelfde als bij socket 939 en 940. 2 gaten in het moederbord, redelijk ver van de socket af (normaal plastic bracket d'r omheen, maar die kan d'r ook af), en de koeler daar aan vast. Mocht het PCB bezwijken onder het gewicht, scheur je gelijk de bovenste helft van het moederbord er af. Het gewicht wordt met het K8/Athlon64 koelsysteem over een behoorlijk oppervlakte verdeeld.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 09:52 ]

Verwijderd

Hij kan wel groot zijn, maar koelt hij ook goed.
Ik bedoel, je kan er net zo goed een Hyper 6 met een low-noise fan op zetten.
De Asus Star Ice was ook geen succes, want hij koelde slecht in vergelijking
met een Thermalright XP-120 / SLK-948U of een Hyper 6.

Ik zelf vind het een idioot plan...
Wie wil er nou een flat gebouw op zijn mobo als je het met een huisje ook afkan?
Bovendien past die flat niet meer in je kast...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 14:27 ]

Verwijderd

Ja ben benieuwd naar reviews. iemand al wat gevonden ?? wel master cool maar ja moet ie wel goed werken

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Vanwege het gebruik van alumium weegt het gevaarte "slechts" 692 gram, en dat valt nog mee ivm de Zalman 7700CU van 918 gram. In combinatie met zon backplate zal het dus wel meevallen qua veiligheid, en het hefboom principe gaat denk ik ook niet op omdat aan de uiteinde toch wel het minste gewicht zit (ik denk dat als je de koperen CPU bodem weghaalt je nog geen 300 gram overhoud voor die torens).

Waar je wel (terecht) bang voor mag zijn, is het "per-ongeluk" er tegenaan stoten en zo vanalles slopen. Het zal voor mij niet de eerste keer zijn dat ik ergens mee uitschiet (schroevendraaien met bevestigen of iets anders). Bevestigen lijkt me overigens niet het grootste probleem - dit aangezien na het installeren van de backplate je alleen nog 2 schroeven verticaal hoeft aan te draaien.

Dat deze koeler zijn werk passief doet geloof ik wel. Ik ben overigens ook zeer benieuwd naar wat de prestaties zijn wanneer je er 3 120 mm fans opschroeft :), volgens mij heb je dan een monster van een luchtkoeling!

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Thermaltake heeft nu niet bepaald een goede reputatie. Ik vrees dat deze koeler dan ook weer typisch thermaltake produkt wordt. Het ziet er goed uit, maar presteert ongelooflijk slecht.

Verwijderd

Ik zou deze wel eens in een bench willen zien samen met de XP-120 :D

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

wat ik me nou afvraag: die heatpipes kunnen toch niet serieus werken??

ik dacht dat het principe daarvan het volgende was:

je hebt een staaf op 2 niveau's

code:
1
2
3
4
5
|heatsink|
=======\
       ||
=======/
|warme chip|

Onderin zit een vloeistof met kookpunt rond de 40-50 °C die kookt en waardoor de damp opstijgt
naar het bovenste gedeelte. Daar condenseert die en sijpelt terug naar beneden waar ze kan koken.

maar dan vraag'k me af als je dit design nou recht zet is de werking van je heatpipe toch verstoord?

of vergis ik me in de werking?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

miijn mobo hangt verticaal in me kast...
denk da me mobo omvalt als ik zo koeler er aan hang :P

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
HIGHGuY schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:45:
wat ik me nou afvraag: die heatpipes kunnen toch niet serieus werken??

ik dacht dat het principe daarvan het volgende was:

je hebt een staaf op 2 niveau's

code:
1
2
3
4
5
|heatsink|
=======\
       ||
=======/
|warme chip|

Onderin zit een vloeistof met kookpunt rond de 40-50 °C die kookt en waardoor de damp opstijgt
naar het bovenste gedeelte. Daar condenseert die en sijpelt terug naar beneden waar ze kan koken.

maar dan vraag'k me af als je dit design nou recht zet is de werking van je heatpipe toch verstoord?

of vergis ik me in de werking?
Ik dacht dat de vloeistof al bij 30 graden ging koken, tis immers vacuem. Als het bij 50 graden pas kookt wordt je cpu er niet echt koeler op. Maar ik vind het ook raar dat het nog werkt als hij schuin hangt maar dat is bij andere heatpipe koelers ook zo en die werken ook nog goed....

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zie hier voor een uitleg van heatpipes en de verschillen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

"thermaltake brengt luchtkoeling op nieuwe hoogte"

hij is best hoog ja >:)
welke mongool gaat nou zo'n koeler in z'n kast hangen --> hele kast in een keer vol zo ongeveer :/ hou het wel bij zalman, stil zat.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

Lefty_38 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:32:
[...]

Ik dacht dat de vloeistof al bij 30 graden ging koken, tis immers vacuem. Als het bij 50 graden pas kookt wordt je cpu er niet echt koeler op. Maar ik vind het ook raar dat het nog werkt als hij schuin hangt maar dat is bij andere heatpipe koelers ook zo en die werken ook nog goed....
Die temperatuur regelt zich zelf

De druk en de temperatuur zijn gelinkt aan elkaar omdat er een "saturated" mengsel in je heatpipe zit. Alles van 1 stof en gas en vloeibaar door elkaar.

Wordt de temperatuur hoger --> stijgt de druk door meer damp. Dit gebeurd totdat de druk weer op een niveau zit dat de stof niet meer verdampt.

Als je de temperatuur weet, weet je dus de druk en omgekeerd.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:31
Gezellig.

Hoe zwaar is dit wel niet? hoe duur ? kan je er mee overclocken?

Bij plaatsing van 2 fans is hij niet meer geluidsloos beetje jammer :P.

Het moet toch niet gekker worden, dan kan je net zo goed WC gebruiken.

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Epsilon schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:05:
[...]

Die temperatuur regelt zich zelf

De druk en de temperatuur zijn gelinkt aan elkaar omdat er een "saturated" mengsel in je heatpipe zit. Alles van 1 stof en gas en vloeibaar door elkaar.

Wordt de temperatuur hoger --> stijgt de druk door meer damp. Dit gebeurd totdat de druk weer op een niveau zit dat de stof niet meer verdampt.

Als je de temperatuur weet, weet je dus de druk en omgekeerd.
aha, tnx voor je uitleg :). Ik dacht dat er gewoon gedestileerd water o.i.d. in zat dat al bij een laage temp aan de kook ging door de vacuem en zo verdampte. Die damp opsteeg en dan bovenin afkoelde en daar condenseerde en weer terug naar beneden liep om het proces weer te herhalen..

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

Lefty_38 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:50:
[...]

aha, tnx voor je uitleg :). Ik dacht dat er gewoon gedestileerd water o.i.d. in zat dat al bij een laage temp aan de kook ging door de vacuem en zo verdampte. Die damp opsteeg en dan bovenin afkoelde en daar condenseerde en weer terug naar beneden liep om het proces weer te herhalen..
Dit klopt ook ;)

Het water wordt bij ongeveer 100c ingebracht op atmosferische druk (kookpunt van water) (altans, dat zou kunnen, het kan ook onder een diep vacuum en met een lagere temperatuur). Als het afkoelt wordt de druk lager.

Verwijderd

Topicstarter
Even een kick met een paar resultaten:
http://www.tomshardware.com/cpu/20050607/cpu-cooler-31.html
The Vanessa (L-Type) by Titan stands out, for its particularly good cooling capacity and extravagant design features. The Sonic Tower by Thermaltake also boasts an impressive cooling capacity, and if passive operation isn't feasible, an optional 120 mm fan can be added, albeit at an additional cost.
A thermal resistance of 0.26 K/W approaches the level of water-cooling systems and is obviously nothing to sneeze at.

At $45, this unit offers very good cooling capacity at a fair price. If you don't want to run the cooler passively, you'll have to fork out the extra cash for a 120 mm fan as well.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
ALLE mobo's hebben tegenwoordig gaatjes(nieuwe pentiums, s939 etc). Dat trek je er met 700 gram niet uit. De socket zelf wel overigens :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ik heb iemand gezien die met deze koeler een dual core 4400+ op 3GHz heeft weten te draaien.
http://www.xtremesystems....457&highlight=Sonic+tower

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 01:03:
Ik heb iemand gezien die met deze koeler een dual core 4400+ op 3GHz heeft weten te draaien.
http://www.xtremesystems....457&highlight=Sonic+tower
Ernstig uber-performance... Maar, geen temperatuur erbij gezet.... :?

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
CyberAmp schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 10:15:
[...]
Ernstig uber-performance... Maar, geen temperatuur erbij gezet.... :?
Dus jij post hier anderhalve maand later om hier en niet op dat forum om daar de tempratuur te vragen? ... nee echt... dat is logisch 8)7

Als je zo benieuwd was: ff op XS zoeken naar sonictower en je vond deze review:
http://www.behardware.com.../test-25-cpu-coolers.html

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb deze cooler van iemand weten te overkopen en ga em vanavond inbouwen. Pics volgen ook nog :) Hij ziet er iig goed uit (ook goed afgewerkt). Ik ben benieuwd!

[edit]
Hij komt op een 3500+ winchester op een msi k8n neo2 platinum.

[ Voor 19% gewijzigd door aramdin op 04-08-2005 14:32 ]

Instagram / YouTube

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 11:00
aramdin schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 14:30:
Ik heb deze cooler van iemand weten te overkopen en ga em vanavond inbouwen. Pics volgen ook nog :) Hij ziet er iig goed uit (ook goed afgewerkt). Ik ben benieuwd!

[edit]
Hij komt op een 3500+ winchester op een msi k8n neo2 platinum.
En hoe werkt ie? :)

"Hé Bob, drie bier!"

• aramdin
Ben het helemaal vergeten te melden :) Maar hij bevalt zeer goed! Werkt nog beter dan de Artic Freezer 64.

Ik heb em zitten op een MSI K8N neo2 platinum, de sensoren ervan vertrouw ik al niet. Volgens MSI moet je de temp sensor hebben die lage temps aangeeft. Binnen Speedfan kan je aangeven met welk type sensor er gemeten wordt, in als ik PII Diode neem geeft hij onderstaande temps weer, met de PII 2N3904 sensor geeft hij de lage waardes aan (de goede volgens MSI)

PII 2N3904 Diode Temps (Stock Speeds, (case) fans @ 12v)
Idle: +-20 graden
Load: +-25 graden

PII Diode Temps (Stock Speeds, (case) fans @ 12v)
Idle: +-45 graden
Load: +-50 graden

De Artic Freezer deed het in dezelfde omstandigheden zon 4graden "slechter", al met al een hele goede prestatie voor een (stil) coolertje van 19euro :D

Ik heb ook een survey geschreven, read it @ http://tweakers.net/productsurvey/survey/1179

Plaatjes zeggen meer dan woorden dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0528.jpg
de Artic Freezer 64 in mn Antec SLK3000B

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0531.jpg
Vooraanzicht David vs. Goliath

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0537.jpg
Zijaanzicht David vs. Goliath

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0540.jpg
Achteraanzicht David vs. Goliath (er zit inmiddels een Papst 4412 FGL op)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0544.jpg
De Sonic Tower in mn Antec SLK3000B

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0546.jpg
Overview shot

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0548.jpg
Nog een klein beetje clearance bij mn Ram Sinks

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/pics/thermaltakesonictower/IMG_0549.jpg
Overview shot

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 18-08-2005 18:33 . Reden: More info ]

Instagram / YouTube

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:05
Dit vind ik toch een van de beste overzichten van alle koelers: je ziet ook je "winst" in dB(A) tegenover de temp.

Kweenie of dit offtopic is: maar heb hier de Scythe Ninja draaien: die is iets compacter als de sonictower, maja: geeft betere resultaten :?

edit: @aramdin: dat die fan naar beneden blaast, lijkt me erg slecht voor de airflow in je kast: is dat ding niet op een andere maniet te monteren?

[ Voor 18% gewijzigd door Sjeepee op 18-08-2005 13:24 ]

Love Hardware!

• aramdin
De fan blaast naar boven richting de voeding, hij staat dus op "zuigen". Koude intake lucht wordt zo door de cooler gezogen en boven en achter weer verwijderd. Ik ben nog beter af als ik een voeding heb met een 12cm die boven de cpu hangt :)

[edit1]
Als je goed kijkt naar de pics had je dat kunnen zien ;)

[edit2]
Kan je die Ninja ergens verkrijgen? Volgens mij is die ook beter dan de Tower :)

[ Voor 31% gewijzigd door aramdin op 18-08-2005 14:58 ]

Instagram / YouTube

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:05
aramdin schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:44:
De fan blaast naar boven richting de voeding, hij staat dus op "zuigen". Koude intake lucht wordt zo door de cooler gezogen en boven en achter weer verwijderd. Ik ben nog beter af als ik een voeding heb met een 12cm die boven de cpu hangt :)
Mijn excuses, niet goed gekeken (blazen is wel efficienter, maar ok ;)). Dat ding kun je dus niet een kwartslag draaien?
[edit1]
Als je goed kijkt naar de pics had je dat kunnen zien ;)

[edit2]
Kan je die Ninja ergens verkrijgen? Volgens mij is die ook beter dan de Tower :)
Niet veel sjops, check maar. Maar wel een paar :+

Love Hardware!

• aramdin
Ik had gezocht op Ninja, maar zo staat ie dus niet in de pw :) Ik denk dat het weinig scheelt, ziet er ook friggin mooi uit moet ik zeggen!

Blazen of zuigen scheelt niet veel qua performance, in mn watercooltijd had ik ook een fan op mn radiator op zuigen gezet. Was btw beter dan blazen en geluidsproductie was lager dan blazen!

Ik kan em helaas niet een kwartslag draaien, dat was idd beter geweest, maar dat komt door de plaatsing van de socket op mn neo2 mobo :(

Instagram / YouTube

Pagina: 1