[Gentoo] Tweede scherm ernaast (laptop scherm + CRT, ATI)

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een laptop met een ATI Radeon Mobility 9700 en er zit ook een leuke VGA poort op. Ik wou die (als dat uberhaupt al mogelijk is) gebruiken om er een scherm (CRT) naast te zetten.

Als ik VGA-kabel er in stop dan zie ik een duplicaat van mijn normale scherm op die CRT-monitor. Wat ik nu dus wil is dat ik met mijn muis over kan gaan naar dat tweede scherm zodat ik meer bureaubladruimte heb.

Ik driftig aan de slag gegaan in xorg.conf om die tweede monitor in te stellen door een nieuwe monitor en een nieuw screen sectie aan te maken. Bij de screen sectie moest ik een Device instellen en ik had daar dezelfde gebruikt als die van mijn gewone scherm omdat het als het goed is hetzelfde graphische kaartje is. Echter kreeg ik toen een error voor mijn kiezen dat dat niet wou werken (twee keer mocht blijkbaar niet). Toen bij Device standard VGA geprobeerd maar dat wou ook niet werken (ongeveer eenzelfde error).

Weet iemand een idee of het uberhaupt mogelijk is wat ik wil met dat kaartje? En zo ja, hoe moet ik mijn Device parameter instellen?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ga naar de nvidia site en lees de readme voor die driver, hierin staat veel info over dual screen, die ook voor jouw ati kaart wel van toepassing zal zijn.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06

MadEgg

Tux is lievvv

Lijkt me niet dat hij veel aan de NVidia-readme heeft voor een ATI Radeon Mobility 9700.

Bij die zou ik ook niet weten of het mogelijk is, de drivers voor ATi zijn in ieder geval vrij slecht naar wat ik van iedereen hoor; maar volgens mij is TV-out met heel veel geklooi meestal wel aan de praat te krijgen, dus dan kan een tweede VGA-poort vast ook wel gebruikt worden.

Tja

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Ik heb het hier werkend met me laptop en adi-drivers lekker scherp dus ja het is mogelijk download de ati-drivers en ga maar eens aan de stap met de config die er bij zat.

Veel succes en als het niet werkt hooren we het graag kan ik je mischien verder helpen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 22:43
Kan die kaart inderdaad VGA en laptop-scherm tegelijk aansturen? OK...bij veel oudere laptops is het dacht ik alleen 'clone' mogelijkheid. Maar als de hardware het kan, zou ik inderdaad verwachten dat het ook onder Linux werkt.

stefklep: wat voor laptop heb jij dan precies, en belangrijker: wat voor ATI kaart zit er in, en wat staat er bij jou dan zoal in de config (voor al het stukje wat je hebt verbouwd om dat aan de praat te krijgen natuurlijk!)

Oh, ik heb even iets meer info in de topictitel gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 09-02-2005 12:40 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Omdat ik met opengl ondersteuning aan het kloten ben op mijn Radeon 9600 Mobile, heb ik inmiddels redelijk wat aan driver settings geprobeerd.
Bij de laatste set van drivers kwam een config-util mee die fglrxconfig heet. Toen ik deze draaide, werden er een aantal vragen gesteld voor de XFree86.conf file. Helaas voor mij (en vele die Gentoo draaien), gebruik ik Xorg-X11, maar het stuk voor de video driver in de Graphics device section, kan je gewoon overnemen in je xorg.conf.

Er werden bij mij de volgende vragen gesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Do you want to enable TV out (y/n)? [n]

----------------------------------------------------------------------------
Choose configuration from the list below

1.  Single Head    (1 screen, second dark)
 2.  Laptop Mode    (Ability to toggle between internal / external screen)
 3.  Clone Mode     (2 screens - same content)
 4.  Big Desktop    (2 screens - one framebuffer)
 5.  Dual Head      (2 screens - two drivers)

Hieruit maak ik op dat in de X-config gewoon opgegeven kan worden hoe jij je 2de scherm aan wil sturen.
Deze opties gelden volgens de toelichting voor de hele R200 (Radeon 8500 - 9100) en R300 (Radeon 9500 - 9700 Pro) familie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1