[XP] Windows verwijderen... Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• ReVu
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik ga zo dadelijk windows xp verwijderen omdat er een virus op zit die ik er niet af krijg en ik wil weer met een schone computer beginnen...

Ik heb een recovery cd maar die geeft alleen de mogelijkheid om te repareren, en ik wil alles eraf en dan xp er weer op!

Hoe doe ik dat het best?

Alles klokie?!

Verwijderd

setup opstarten vanaf cd en dan de partitie formateren (kan tijdens de setup) als NTFS (of FAT, maar NTFS is beter)..

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 10:48

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als het goed is heb je ook een WindowsXP cd. Dan start je op van die cd (boot!), en ga je windows xp op dezelfde partitie installeren als de vorige windows installatie. Dan verwijder je eerst de partitie en maakt deze opnieuw aan. Zo is alle ruimte weer clean, en heb je een schone winxp installatie op een schone partitie. Kwestie van goed de menu's lezen dus :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• ReVu
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:54:
setup opstarten vanaf cd en dan de partitie formateren (kan tijdens de setup) als NTFS (of FAT, maar NTFS is beter)..
Zeg maar vanuit de boot, want volgens mij gaf die dat niet aan dat ik kon formateren...

Alles klokie?!

Verwijderd

Ja, booten vanaf de cd, dus niet de setup starten vanuit Windows. Gewoon cd erin en pc aanzetten, krijg je vanzelf de melding: druk op een toets als u.....

Mocht ie dit niet meteen doen, dan moet je de opstartvolgorde in de bios aanpasssen.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Wel even je BIOS instellen dat je wilt booten van CDRom.

Maar om die virussen te verwijderen, al geprobeerd om een online scan te doen en dan de gevonden virussen noteren waar ze zitten, daarna PC opstarten in veilige modus( F8 drukken) en de virussen zoeken( wat je genoteerd had) en dan handmatig verwijderen.

Dit staat meestal ook op de sites van virus progjes beschreven.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ReVu
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:57:
Ja, booten vanaf de cd, dus niet de setup starten vanuit Windows. Gewoon cd erin en pc aanzetten, krijg je vanzelf de melding: druk op een toets als u.....

Mocht ie dit niet meteen doen, dan moet je de opstartvolgorde in de bios aanpasssen.
Dat ga ik dus nu proberen, btw zijn alle virussen en zo ook gelijk weg??

Ik zag ook nog een partitie van 8 mb... Klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door ReVu op 09-02-2005 00:59 ]

Alles klokie?!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

wolkje schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:55:
Als het goed is heb je ook een WindowsXP cd. Dan start je op van die cd (boot!), en ga je windows xp op dezelfde partitie installeren als de vorige windows installatie. Dan verwijder je eerst de partitie en maakt deze opnieuw aan. Zo is alle ruimte weer clean, en heb je een schone winxp installatie op een schone partitie. Kwestie van goed de menu's lezen dus :)
Bij een recovery zit meestal geen Windows cd, die zit meestal op je HDD, die spreek je dus aan in geval van nood.

@ Revu...........ik hoop dat je weet wat je doet, volgens mij is dit iets wat je niet vaker hebt gedaan.

Als je alles opnieuw indeelt en dus de HDD leegmaakt zijn je virussen ook weg, pas wel op voor je het internet opgaat, voor je het weet ben je weer besmet.

[ Voor 19% gewijzigd door Flame17 op 09-02-2005 01:02 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Je kan er voor 99% van uit gaan dat de virussen dan weg zijn ja. Ik weet niet wat er op die 8mb staat? Misschien een flash gedeelte voor bios, of een recovery gedeelte van de leverancier of zo? Ik zou hem gewoon laten staan, zo groot is ie toch niet.

• ReVu
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:01:
Je kan er voor 99% van uit gaan dat de virussen dan weg zijn ja. Ik weet niet wat er op die 8mb staat? Misschien een flash gedeelte voor bios, of een recovery gedeelte van de leverancier of zo? Ik zou hem gewoon laten staan, zo groot is ie toch niet.
Wie weet zitten daar die virussen....?

Alles klokie?!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 10:48

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Flame17 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:00:
[...]
Bij een recovery zit meestal geen Windows cd, die zit meestal op je HDD, die spreek je dus aan in geval van nood.
Hmm gek, maar bij beide laptops die ik gekocht heb zat én een recovery cd, én een windowsxp cd. Misschien komt dat niet altijd voor, maar ik ga er wel vanuit :P

[ Voor 26% gewijzigd door Cloud op 09-02-2005 01:06 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

ReVu schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:01:
[...]

Nee lijkt me niet. Het enige virus wat eventueel terug zou kunnen komen is een bootsector virus, maar die komen niet zo heel veel meer voor. Het maakt weinig uit wat je met die 8 mb doet, je kan hem erbij nemen of hem zo laten staan, moet je zelf weten.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 19:52
ReVu schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:01:
[...]

Definitely not!

Ik zeg het maar even duidelijk. Die 8 mb is een soort overhead die je overhoudt in je partition table, komt soms voor. Maar ik zou erg oppassen dat je inderdaad niet de partitie met de windows data wiped.

Als je een legale key hebt, heb je van mij alle toestemming om waar dan ook vandaan een kopietje of geleende cd te halen hoor. De key is uniek, de CD niet, dus je bent niet of nauwelijks in overtreding :)

Ow, en nog een wijs advies: ga geen systeem onderhoud plegen als je brak bent, zij het door slaap of drank of iets anders. De kans dat je spul kwijt raakt is wat groter ;) :X

[ Voor 14% gewijzigd door cryforhelp op 09-02-2005 01:12 ]

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

even gepikt uit een oude topic:

Dat is de ruimte die Win2000 en WinXP gebruikt om de schijf dynamic te kunnen maken. Dan kun je softwarematig allerlei fratsen ermee uithalen. Raid/spanning e.d. Je kunt alles gebruiken als je de schijf helemaal leegmaakt, en dan de schijf Dynamic maakt, waarna je er een partitie op maakt. Het probleem van Dynamic op deze manier is echter dat je er nooit meer vanaf komt zonder je schijf te formatten. Want je hebt die 8mb echt nodig daarvoor, iets van tijdelijke werkruimte of zo. En er zijn naar ik weet geen partitietools die een dynamic schijf aan kunnen. Bovendien kunnen andere besturingssystemen dan win2000 en winXP er niet van starten. Dus een eventuele dual-boot met win98 ligt aan gort.

Wil je het weg hebben kan je dit met Fdisk doen, al denk ik beter dat je het gewoon laat zitten, geen probleem is normaal dus!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ReVu,

Gathering of Tweakers.net richt zich op de mensen die meer dan normaal geinteresseerd zijn in computers - en van die mensen hebben wij bepaalde verwachtingen - een daarvan is dat je toch zelf er wel achter kan komen hoe je je harddisk leeg kan maken, of hoe je Windows er op nieuw op zet.

In ieder geval horen dit soort vragen hier gewoon niet thuis - als je dit niet zelf op kan lossen, is het misschien beter als je een ander forum op zoekt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.