[SATA/Ghost] problemen met opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 12:44
Ik heb een Asus A7N8X-deluxe moederbord met S-ATA Raid controller (Silicon Image), en daar heb ik een S-ATA raptor schijf ingehangen als opstartschijf.

Daarop heb ik windows geinstalleerd, maar ik wil altijd na installatie van Windows en alle updates hier een image van maken met Ghost (2003)

Dus, ik een image gemaakt, en bij het opstarten in PC Dos blijft de computer hangen.

Ik check dit topic:
Sata & Ghost 2003

Daarin wordt melding gemaakt van updaten van Ghost (had ik niet gedaan |:( ), of het gebruiken van de opstartparameter -FNI

Dus...maar weer de hele computer opnieuw geinstalleerd, Ghost geupdate, en daarmee Ghost opstartschijven gemaakt, met opstart parameter. De computer wil echter met deze opstartschijven NIET opstarten :/

Ik heb verder gezocht naar wat ik eventueel kan doen, rescue disks gemaakt met Partition Magic (om eventueel de virt. partitie van Ghost weer te verwijderen), maar ook met die rescue disks start de computer niet op.

Dus, hoe krijg ik in hemelsnaam die computer opgestart met iets anders dan XP op de S-ata schijf (want dat werkt wel). Zolang ik niet eens iets anders kan gebruiken om op te starten hoef ik niet te proberen Ghost te gebruiken, want dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen ;(

Iemand nog een idee?

Iemand had met zijn bios zitten pielen aan de S-ata settings, maar die heb ik niet (behalve dan aangeven of je wel of niet S-ata wil booten in welke volgorde)

Ik vond nog dit:
hé, bedankt voor de tip. Ik liep hier ook te prutsen met het ghosten van een Sata schijf naar DVD, en inderdaad, je moet de Sata schij als IDE master of slave instellen, anders start Ghost niet, of niet goed. Betreft hier een Gigabyte 8 IG1000mf.
maar dat snap ik niet. Op mijn S-ata schijf staat dat er geen master/slave settings zijn.

De oplossingen van deze pagina http://service1.symantec....g&pcode=ghost&svy=&csm=no
werken ook niet helaas

-NFI zie hierboven
-NOIDE: als startoptie voor een backup maakt geen verschil, een bootdisk met die optie start nu wel door naar een menu (started from bootdisk/started from boot-CD) maar hangt daarna op dezelfde wijze. M.a.w. kan weer opnieuw gaan installeren :( :( :(

Ik vermoed eigenlijk dat het meer ligt aan het feit dat op zo'n bootdisk geen drivers staan voor s-ata of zo? Of is dat onzin

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 09-02-2005 00:53 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 12:44
Volgens mij heb ik geen dubbelpost gemaakt, ik heb namelijk nu een heel ander probleem, waarbij Ghost helemaal niet meer in beeld is

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22751243

Maar goed, hier verder.

Nog even resume:

Asus A7N8X met Sata Raid controller (Silicon) (bios laatste versie)
1) 36Gb Raptor Sata
2) 80Gb Seagate Ata (IDE master)
3) 20Gb Maxtor Ata (IDE slave)

Gisteren:
XP geinstalleerd met Sata als bootschijf, verder geen Ata-schijven gekoppeld. Na install heb ik de Ata-schijven aangekoppeld (daarop staan moederbord drivers voor netwerk etc) en na installatie van een aantal zaken XP geupdate naar SP2. Als laatste wilde ik een Ghost maken (zie boven), maar daarbij kreeg ik het probleem dat PCDos/Ghost niet doorstart.

Omdat ik op geen enkele manier mijn Sata XP-install meer aan de praat kreeg (Ghost had de partities natuurlijk aangepast met virt. partitie erbij) en geen enkele opstartschijf (Norton, Part.Magic) door de Sata heen wilde starten heb ik vanaf de XP-CD opnieuw de Sata partities aangemaakt (10boot+25Gb) en ben opnieuw XP gaan installeren.

Nu gaat er echter iets anders fout: ik kan de Ata-schijven niet meer aankoppelen. Ik krijg dan telkens een bluescreen: unmountable_boot_volume, waarna (waarvoor) de Sata installatiepartitie naar zijn grootje blijkt te zijn.
Ik heb dus een keer of 3 XP opnieuw geinstalleerd, maar telkens hetzelfde probleem.

Nu blijkt:
- als ik met alleen Sata en opstartvolgorde CDrom/Sata opstart: geen probleem
- als ik met Sata en de Seagate80gb, volgorde CDrom/Sata, opstart: werkt niet..melding: ws. de nederlandse versie van NTLDR missing (zwart met witte letters)
- opstartvolgorde aanpassen naar Sata/CDrom: geen probleem (behalve dan dat ik dan niet meer van CD kan opstarten, maar goed)
- als ik echter de 2e Ata eraan hang (Maxtor20Gb) krijg ik, ook met opstartvolgorde Sata/CDrom wederom dat bluescreen, en is mijn Sata installatie weer kapot (kan ik weer gaan installeren :/ ).

Gisteren, voor ik het Ghost probleem dus kreeg, heb ik hier geen enkel probleem mee gehad 8)7 Ik had toen zelfs niet eens de bios aangepast, behalve dan natuurlijk Sata als opstartschijf na CDRom!!

Ik krijg dus op dit moment helemaal geen werkend combi van Sata en 2ata schijven aan de praat, elke keer dat ik het probeer kan ik opnieuw XP gaan installeren. (In de windows setup van CD blijkt ook elke keer dat de partitie onherkenbaar is geworden)

edit: kan het zijn dat de oude XP partitie op de Seagate Ata-schijf, die nog als actief te boek staat, stoort met de XP installatie op de Sata-schijf als die zonder Ata-schijven gedaan wordt?

edit: heb nu de oude XP partitie van de Seagate Ata-schijf verwijderd, want als ik na wederom een niewue install (met aangekoppelde Ata-schijven) naar schijfbeheer keek dan stond die oude XP-partitie nog als (system) te boek. Leek me niet juist.

Nu echter een nieuw probleem: in de XP-setup krijg ik het niet voor elkaar om, nu er dus geen oude XP partitie meer is, een XP partitie aan te maken op de Sata schijf....ik kan een partitie aanmaken, maar setup geeft niet aan deze te willen formatteren, en zegt dat XP een bruikbare partitie nodig heeft om bestanden op te schrijven.

Heb nu de Ata-schijven weer losgekoppeld, en nu blijft ie weer hangen in de checkup van hardware van XP-setup m.a.w. ik kom niet meer in XP-setup...ik word gek :? :?

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 09-02-2005 13:27 ]

Verwijderd

ghreboot.exe
het reset de partitie informatie op de harddisk.... waardoor de boel weer verder gaat.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Wederom, na 1 jaar zal stefijn het wel opgelost hebben, of een andere oplossing gezocht hebben. ;)

radox: Zou je in het vervolg oude topics kunnen laten rusten? :)

Signature

Dit topic is gesloten.