Respect voor de zoekmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Gabriel-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46
Ik post hier heel weinig, maar ik maak toch wel regelmatig gebruik van deze zoekmachine voor mijn pc problemen. :) Anyway, het viel me pas net ineens op hoe goed jullie zoekmachine eigenlijk is! De oplossing van mijn vraag staat meestal al in het eerste zoek resultaat, terwijl mijn zoek opdrachten niet eens al te duidelijk zijn. :)
Mag ook wel eens gezegd worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Van mij wel hoor :P
Omega is i.d.d. wel een OK ding :P
* moto-moi aait ACM

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mooiste vind ik altijd dat GoT echt een enorme kennisdatabank is geworden in de loop der jaren (van onschatbare waarde) B)

* BtM909 aait mee op ACM :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54

Cyphax

Moderator LNX
Ja die werkt goed eh? Af en toe krijg je een melding "zoekactie nam meer dan 15 seconden in beslag" en dan moet je opnieuw beginnen, maar hij zoekt over het algemeen vlot, heel bewonderenswaardig voor zo'n grote database.

Waar komt die Omega search ook weer vandaan? Hij is ooit in Topix gebouwd (of er werd vandaan gelinkt) ter vervanging van de search van Topix die slecht werkte, maar bestond de engine al?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Omega is toch een onderdeel van React?

* Alex aait Omega
* Alex aait ACM ook

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Cyphax schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:50:
Waar komt die Omega search ook weer vandaan? Hij is ooit in Topix gebouwd (of er werd vandaan gelinkt) ter vervanging van de search van Topix die slecht werkte, maar bestond de engine al?
Nup.
Hij heeft officieel 'Xapian Omega search' , omega is een frontend voor deze zoekmachine.
Deze is door ACM dusdanig aangepast zodat hij voor React bruikbaar is. Later is dit ook in de cvs van React belandt, en daarom ondersteund (my)React Omega.

Het is dus geen onderdeel van React, maar React heeft een goede interface om Omega te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook iemand die niet vaak iets post maar meer op zoek gaat naar antwoorden op problemen danwel informatie over producten. En de search werkt bij mij BIJNA altijd perfect! (En ik bedoel dan dat ik een antwoord kan vinden, de search zelf werkt gewoon altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
moto-moi schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:12:
[...]

Nup.
Hij heeft officieel 'Xapian Omega search' , omega is een frontend voor deze zoekmachine.
Deze is door ACM dusdanig aangepast zodat hij voor React bruikbaar is. Later is dit ook in de cvs van React belandt, en daarom ondersteund (my)React Omega.

Het is dus geen onderdeel van React, maar React heeft een goede interface om Omega te gebruiken :)
Er is dus gebruik gemaakt van een bestaande search, die van Xapian, toch? En daar heeft ACM de frontend voor in mekaar gebokst. :)
Toen ie voor het eerst gebruikt werd (omdat de search die er was erg brak was), was het forum toen al naar React verhuist? Ik dacht eigenlijk dat juist (de search van) Topix het niet meer aankon.
(die verhuizing was ergens in 2002 geloof ik? wat vliegt de tijd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 13:57
Cyphax schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:39:
[...]

Er is dus gebruik gemaakt van een bestaande search, die van Xapian, toch? En daar heeft ACM de frontend voor in mekaar gebokst. :)
Toen ie voor het eerst gebruikt werd (omdat de search die er was erg brak was), was het forum toen al naar React verhuist? Ik dacht eigenlijk dat juist (de search van) Topix het niet meer aankon.
(die verhuizing was ergens in 2002 geloof ik? wat vliegt de tijd!)
Nee, er is eerst korte tijd de ingebouwde react search gebruikt, maar die werkte gewoon kut :X
Was grafisch wel mooi bij het forum, maar verder...

Toen werd Omega als een eigenbrouwsel van ACM voorgesteld als tijdelijke oplossing. Toen ik er onlangs naar informeerde werd ik op de hoogte gesteld dat de oplossing niet meer zo tijdelijk is ;)

Maar tis inderdaad een aardig machientje d:)b

fouten voorbehouden :+
waarom ben ik aan het slijmen? Ik heb al alle accessen 8)7

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
* pven aait iedereen die hem helpt met het zoeken naar oplossingen (maar het moet niet te fysiek worden, want dat is :r) ;)

De search is idd een zeer goed hulpmiddel! _/-\o_

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
cryforhelp schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:43:
[...]

Nee, er is eerst korte tijd de ingebouwde react search gebruikt, maar die werkte gewoon kut :X

Toen werd Omega als een eigenbrouwsel van ACM voorgesteld als tijdelijke oplossing. Toen ik er onlangs naar informeerde werd ik op de hoogte gesteld dat de oplossing niet meer zo tijdelijk is ;)

Maar tis inderdaad een aardig machientje d:)b

fouten voorbehouden :+
waarom ben ik aan het slijmen? Ik heb al alle accessen 8)7
Het is echt van NA Topix dus... zitten we al zo lang met React? Pfff 'k word oud. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

ik moet eerlijk bekennen dat ik em nog steeds niet echt snap, hihi

(gebruik em toch al een tijdje 8)7)

vind over het algemeen wel wat ik moet hebben maar de haakjes en title en start funktie ?

ps: absoluut nix verkeerds over de zoekmachien hoor, dit ligt duidelijk aan mij :P

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

Inderdaad, hulde aan Xapian / ACM!

Driewerf hoezee! Hoezee! Hoezee! Hoezee!

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 09:35

dawuss

gadgeteer

Zo'n search is eigenlijk een tooltje dat je voor lief neemt, en waarvan je er vanuit gaat dat het vlekkeloos werkt.

Totdat ik andere Bulletin Board systemen bekeken had, vond ik dat eigenlijk ook vanzelfsprekend, maar nu moet ik zeggen dat ik die van GoT inderdaad erg netjes vind :)

* dawuss geeft ACM een zalfje tegen al dat ge-aai :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

* pasta aait ACM
* pasta aait de mensen van Parse
* pasta aait de ontwikkelaars van Omega
* pasta aait ook nog even de users die ervoor zorgden dat het te vinden is met de search ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me eet pasta :+
/me aait ACM

Ik vind de GoT search idd zeer goed werken, die mening deel ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cryforhelp schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:43:
En omdat die zo slecht werkte heb ik toen op een losse server, onder een losse url zonder de rechtenchecks enzo een Xapian-installatie opgezet met de bijbehorende Omega-frontend in een op onze eigen searchengine lijkende omega-template.
Die aparte zoekomgeving was wel degelijk tijdelijk en was na een paar maanden van gebruik alweer opgeheven. Wel is daar uit voortgevloeid dat de Xapian zoekomgeving als backend bij React gebruikt werd en er een speciale template voor de Omega-frontend werd geschreven waarmee Omega een middle-end werd en React de frontend vanuit de gebruiker gezien werd. In wezen zijn er nu dus drie lagen bij het zoeken :)
dawuss schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 01:17:
* dawuss geeft ACM een zalfje tegen al dat ge-aai :P
Thx... Allemaal ruwe mannenhanden die me proberen te aaien :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:23

TwoR

Gekleurde stippen

ACM schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:28:

Thx... Allemaal ruwe mannenhanden die me proberen te aaien :X :+
Ruwe :?

Tweakeres/Nerds hebben geen ruwe handen tenzij je een toetsenbord van steen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:44
@TwoR: niet alle mensen hier op Tweakers/GoT doen niets anders dan typen heur :+

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Enige wat mij soms verbaast: als ik ergens naar zoek, krijg ik veel 1/2 reply topics (gesloten) bovenin die op hun beurt weer verwijzen naar de search :+

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
-Gabriel- schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:46:
Mag ook wel eens gezegd worden toch?
Dat mag inderdaad wel eens ja :)

Hoe simpel het ook lijkt, het is echt een hels karwei om een goed werkende zoekmachine te bouwen, helemaal als die zoekresultaten moet teruggeven die relevant zijn. Nu zijn daar wel technieken voor ontwikkeld, bv. als zoektermen dichter bij elkaar voorkomen in een tekst, is de relevantie waarschijnlijk hoger.

Maar goed, ga maar eens een database met miljoenen posts cross-indexeren op alle combinaties van woorden die al of niet dicht bij elkaar staan. Dat wil je wel optimaliseren, en zelfs dan is het bepaald niet makkelijk om het snel te krijgen.

Hoe goed de search hier werkt is pas duidelijk als je het op andere forums gaat proberen. Zelf kijk ik bv. wel eens op de Gentoo forums (Gentoo is een Linux distributie), de search daar is slechter dan waardeloos. Resultaat: regelmatig meerdere topics over precies dezelfde vraag, en als je niet regelmatig meeleest had je ook daadwerkelijk geen idee kunnen hebben dat er al een topic was over dat onderwerp. Het is een bekend probleem, maar gewoon erg moeilijk op te lossen.

Dus _/-\o_ voor ACM en de anderen die ervoor zorgen dat de search hier goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:21

Nik

Ook mijn dank is groot :*)

Ik ga geen mensen / servers / devvers / whatevers aaien, want dat vind ik maar vies (mag geen vreemde mannen aaien :+)...

Anyway, thank you :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:14

Tys

Search?

*Klikt op search*

Oh ja, heel mooi! O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Tys op 09-02-2005 12:48 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik moet zeggen dat de search zoals die nu is erg goed is! Echter heeft dat wel een tijdje geduurd ;) . In het verleden heb ik me nogal eens vaak erg scherp uitgelaten over de search, als ik er nu op terug kijk zijn al die argumenten van destijds niet meer aan de orde. Dat is heel mooi, zo mooi zelfs dat ik hem zelf ook ga gebruiken (ze achterliggende engine dus). Hulde aan de serach dus _/-\o_ .

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 10-02-2005 21:56 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46
Door de goeie search hier begin ik me te ergeren aan fora waar de search (zoals meestal) op niks lijkt... Boeeh aan de GoT search :+

* the_stickie is ook een tevreden veelgebruiker van de search :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Mad.

Wee lassie

GoT is het enige forum ter wereld waar ik het accepteer als mensen UTFS gaan roepen :P

:: Paddle shift gearboxes are like sticking your dick in a milking machine, much more efficient but not as much fun.::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad, super goeie search!!!

computer problemen zijn altijd goed zelf op te lossen met behulp van oude tweakers topics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hey dit topic heb je idd goed opgezocht _o_ :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
:D
De search is inderdaad geweldig, dé reden dat ik hier geen 100 techtopics geopend heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20

Nakebod

Nope.

LuNaTiC schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:53:
Hey dit topic heb je idd goed opgezocht _o_ :+
Blijkt wel dat de search werkt:)
Gelukkig is de search zo goed gebouwd, de search van veel fora, zoals phpBB en gelijken, vind ik zo slecht, zoek liever via Google in die site.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Om heel eerlijk te zijn is het me pas na een ruime tijd lidmaatschap opgevallen dat er een knopje "title:" bij staat, waarmee ik in de titels kan zoeken :P Dat maakt het zoeken voor de Grote blabla topics toch wel even iets makkelijker |:(

Maar inderdaad, hulde voor de zoekmachien! _/-\o_

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
Ik vind overigens dat ik echt TE vaak 15-sec timeout errors heb hoor.... Beetje jammer :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Ramon de Jesus schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:11:
Ik vind overigens dat ik echt TE vaak 15-sec timeout errors heb hoor.... Beetje jammer :P
Daar wordt achter de schermen al aan gewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

wolkje schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:09:
Om heel eerlijk te zijn is het me pas na een ruime tijd lidmaatschap opgevallen dat er een knopje "title:" bij staat, waarmee ik in de titels kan zoeken :P Dat maakt het zoeken voor de Grote blabla topics toch wel even iets makkelijker |:(

Maar inderdaad, hulde voor de zoekmachien! _/-\o_
Omega search manual ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ramon de Jesus schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:11:
Probeer minder op (impliciete) zinnen te zoeken, dus mijd koppeltekens als - en anderen (zie Curry's link naar de manual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolkje schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:09:
Om heel eerlijk te zijn is het me pas na een ruime tijd lidmaatschap opgevallen dat er een knopje "title:" bij staat, waarmee ik in de titels kan zoeken :P
"User error: replace user" ;)

Doet me denken aan in de registratievoorwaarden zetten dat mensen de FAQs moeten lezen; als ze die registratievoorwaarden al niet lezen, is er weinig kans dat ze ooit bij een FAQ (en dus evt. search) terechtkomen vóór het eerste topic op slot gaat :+
Ik vraag me toch af of een popup op de eerste post die iemand wil zetten met schermvullend "Weet je *HEEL* zeker dat je de registratievoorwaarden en FAQs hebt gelezen?" iets zou brengen :P [/offtopic]

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Mad. schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 05:00:
GoT is het enige forum ter wereld waar ik het accepteer als mensen UTFS gaan roepen :P
Mee eens O-)

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20

Nakebod

Nope.

Daar zijn alleen de mods vaak wat minder blij mee ;)
Users de goede richting in schoppen is dan beter.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Pagina: 1