Toon posts:

Waar laat ik dit kabeltje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de rest van de posts op dit forum komt er nu een hele stomme vraag, maar ik zit er toch wel maar even mee. Ik heb een Radeon 9700 Pro overgenomen van een vriend, en die had een eigen ventilator erop zitten. Nou zit daar een kabeltje op(voor de voeding neem ik aan) waarvan ik niet weet waar ik die moet laten. De connector heeft 3 gaatjes, op een rijtje naast elkaar.

Ik begrijp van de site van Zalman(ventilator is van hun) dat ik die met een multi-connector op de voeding kan aansluiten, maar die multi-connector heb ik dus niet. Verder kan ik op het moederboard niks vinden waar ik hem in kan pluggen(voor als het helpt ik heb een Dell Dimension 8200. Kan iemand me hiermee helpen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

De meeste moederborden hebben die aansluiting d'r gewoon op zitten, meestal 3 stuks, waarvan d'r al één standaard gebruikt wordt door de CPU-fan. Alleen bij een dell kan dat lastig worden, met hun aangepaste shit.

De gele ader, of wit, zoals zalman vaak doet, is de RPM-sensor, die HOEF je niet aan te sluiten. De rode is de +12V pool, en de zwarte is de GND-connector. Overigens werkt hij ook perfect op +5V.

Wat je kán doen is een lege molex van je voeding pakken, en de rode en zwarte aansluiten op een gele en zwarte (geel = 12V bij molex), of een andere rode en zwarte (rood = 5V bij molex connectors). Dan zal de fan werken. Je kan ook bij je lokale computerboer gewoon een molex --> fan connectortje halen, als je niet zelf wilt gaan klussen.

Zolang er maar minimaal +5 of maximaal +12V over die fan heen komt. Meer volt = meer RPM = betere koeling = meer lawaai.

Verwijderd

Doe niet moeilijk, haal zo'n converter 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_mc1_c_p.jpg

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

en gebruik dan de zwart/gele aansluiting

anders draait je fan op 5 Volt.. en dan doet ie het helemaal nie of hij draait langzamer

Bedankt alvast

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
[knip]

Oeps, hier stond iets heel doms! foutje! |:(

[ Voor 89% gewijzigd door Svennos86 op 09-02-2005 08:26 ]

Pagina: 1