Casema Kabelbreed + netwerk

Pagina: 1
Acties:

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Een vriend van me wilt met zijn Playstation online spelen via Casema Kabelbreed. Helaas gaat dat niet rechtstreeks volgens Casema, want hij heeft dan een router nodig. Ik heb wat voor hem op het internet gezocht, maar ik heb toch even wat hulp nodig voordat hij het spul gaat kopen voor een netwerkje.

- Vanuit "de muur" is er een verbinding met de modem van Casema, een Eurodocsis (Motorola), dmv bijgeleverd kabeltje.

- Vanaf de modem is er een verbinding met de Sitecom xDSL/Cable Broadband Router DC-202. Deze router omdat Casema Kabelbreed het L2TP protocol hanteert en Sitecom's modem een van de weinige is die dit protocol ondersteunt.
Tussen het modem en de router moet een Crossover kabel zitten.

- Vanaf de router is er een connectie met de PC en de Playstation met standaard utp kabeltjes.

- Connectie informatie toevoegen aan clients;
IP: 10.0.0.150
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.138
Casema DNS: 195.96.96.97
Casema DNS: 195.96.96.33

- Spelen maar! :)

Staan hier fouten in of mis ik iets? Het is namelijk een tijdje geleden dat ik mijn eigen netwerk heb aangelegd, dus ik weet niet precies meer welke informatie standaard is en ik weet al helemaal niets van Casema's vage internet protocol gebeuren. Maar het moet wel leuken zo heh?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Protocol is gewoon DHCP hoor :)

En waarom laat je je router geen IP adres uitdelen? Veel makkelijker :)
En de kabel moet straight zijn meestal :P

Pruts ze :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• HuggyB
Je moet toch eerst aan Casema vragen of ze DHCP voor je willen gebruiken? Of is dat antiek?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Tussen het modem en de router moet een straight kabel.

• HuggyB
Straight is dus een normaal UTP kabeltje? Joh, tussen mijn hub en modem/router zit een crossover omdat hij anders niet zou werken (ik dacht Crossover = Cat 5, Normaal Cat 10... oef, echt een tijdje geleden)..

• Atlas
  • Niet online

Atlas

HuggyB schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:15:
Straight is dus een normaal UTP kabeltje? Joh, tussen mijn hub en modem/router zit een crossover omdat hij anders niet zou werken (ik dacht Crossover = Cat 5, Normaal Cat 10... oef, echt een tijdje geleden)..
Cat [X] heeft geen ene drol mee te maken of het straight of cross is :P

En je hoeft niets bij Casema aan te vragen. gaat vanzelf :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• HuggyB
Ok, ik heb helemaal geen ervaring met DHCP. Kan ik dat ook met Planet Internet ADSL (Comfort) inschakelen? Er zie wel opties ervoor in mijn routerconfiguratiescherm... maar goed, dat is die router die het in ieder geval ondersteund. Ik wil wel zelf even met DHCP klooien voor dat die vriend dat doet, als mijn provider dat toelaat.

Hoe werkt dat met DHCP? DNS servers invullen en karren maar? Je moet toch *wat* invullen? :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

als je kpn hebt en een speedtouch 510 modem, dan staat dhcp op dat modem al aan :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Atlas
  • Niet online

Atlas

@ TS: Het staat standaard aan op die modems :)

[ Voor 75% gewijzigd door Atlas op 09-02-2005 00:07 ]

• HuggyB
Mijn vriend heeft een Motorola met Casema, ik heb zelf KPN met een Alcatel Speedtouch. Maar ik heb DHCP echt nog nooit aangehad... maar er is wel een tijd geweest dat ik een wachtwoord en username moest invullen... maar later heb ik die Speedtouch omgebouwd zodat ik alleen maar mijn DNS servers hoefde in te vullen bij de clients.

Maar goed, die vriend van me hoeft alleen maar de router aan te sluiten, de PC en zijn Playstation aan te sluiten op de router en vervolgens DHCP kiezen op beide (bij de Playstation heb je een keuze voor DHCP of manual, maar op de PC weet ik niet precies hoe dat werkt)?

• HuggyB
Ik zal even laten zien wat er bij mijn Speedtouch configuratie staat. Onder het kopje DHCP:

DHCP configuration

Auto DHCP
Client timeout (seconds) :
DHCP client
DHCP server
No DHCP

"No DHCP" staat bij mij aan

DHCP server configuration

Addresses :
through
Subnetmask
Lease time
Def. Gateway
DNS server

DHCP spoofing
Timeout waiting for PPP linkup indication. After this timeout, a private address will be issued.
Lease time for private address issued above.
For dial-on-demand links, the lease time for private address which is in use until actual traffic opens up the link

DHCP Lease table

Client id address Expires State Action
Use input fields below to add a new entry
- -

Dus als ik DHCP op Auto zet, en dan de server configuration configureer (adresjes invullen)... dan hoeven mijn clients alleen maar op DHCP modus worden gezet?

• Gormandize
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:09
Gebruik onderstaande instellingen als de PS2 direct wordt aangesloten op de Motorola modem (of als je een router gebruikt die via DHCP ip adressen uit kan delen):

Deze informatie komt van xs4all.nl
http://www.xs4all.nl/helpdesk/besturingssysteem/overige/ps2/
1. Verzamel belangrijke informatie
Om online te kunnen komen met de PS2 hebt u een aantal gegevens nodig. Achterop uw PS2 vindt u een 'Serial Number' en een 'Model Number'. Schrijf deze op voordat u de netwerkadapter bevestigt. Zoek ook de netwerkcode en de beveiligingscode op. Deze hebt u bij de aankoop van de netwerkadapter ontvangen.

2. Bevestig de netwerkadapter en sluit die aan op internet
Verwijder voorzichtig de Expansion Bay en schroef vervolgens de netwerkadapter op de achterkant van de PS2. Hij past er maar op één manier op, dus dit kan niet verkeerd gaan. Sluit vervolgens de netwerkadapter aan op uw router, door middel van een ethernetkabel.

3. Configureer de PS2
Doe de speciale netwerk CD-ROM in de PS2. Er verschijnt een welkomstboodschap. Wanneer die boodschap is afgelopen, verschijnt een menu. Gebruik de linker- en rechterpijltjes op uw controller om naar 'Get Connected' te gaan. Selecteer vervolgens 'Advanced Options'.

Doorloop vervolgens de volgende stappen:
Selecteer Add Network Configuration File
Selecteer een Memory Card Slot om de configuratie op te slaan
Selecteer Ethernet/Network Adapter

En beantwoordt hier de volgende vragen:

Kies bij Hardware Operation Mode: Autodetect

Do you usually connect to your ISP with user ID & Password: No

Connect via DHCP: Yes

Assign DNS Addresses Automatically: Yes

Geef de nieuwe configuratie een naam, bijvoorbeeld CASEMA. Nu volgt een overzicht van de opgegeven instellingen. Deze kunt u bevestigen door 'Save' te selecteren. Selecteer vervolgens twee keer 'OK'.

Op de vraag of u de verbinding wenst te testen antwoordt u twee keer met 'Yes'. Als de verbinding succesvol getest is, kunt u met 'Exit' dit menu verlaten.

Nu de verbinding goed geconfigureerd is, zult u naar 'Central Station' geleid worden. Voor online gaming met de PS2 is dit in feite de startlocatie. Hier dient u uw online account te registreren.

4. Registreer uw online account op Central Station
U krijgt de nodige informatie over Central Station. Selecteer hierna Nederland om te kunnen beginnen aan de configuratie. Nu komt u in het beginscherm van Central Station terecht. Dit is een ietwat ingewikkeld menu, omdat de verschillende keuzes niet eenduidig te vinden zijn.
Gebruik de linker joystick op uw controller om naar de verschillende menu-onderdelen te gaan. Ga eerst naar het linkeronderscherm. Als de tekst blauw is (Meld je nu aan voor...) klik dan op X.
Volg de aanwijzingen. Oefen eventueel wat met de tekst-invoervelden, ga vervolgens met het pijltje naar beneden naar 'Verder' en klik op X. U wordt gevraagd de voorwaarden voor netwerktoegang te accepteren en uw geboortedatum in te vullen.

Doorloop vervolgens de volgende invoervelden:
Vul uw netwerkcode in. Deze bestaat uit twee keer 7 cijfers. Vul de cijfers in de twee bovenste velden in, achter elkaar.
In het linkeronderveld bevindt zich een beveiligingscode. Deze dient u in het veld ernaast over te nemen.
Klik vervolgens op 'Verder'.
Vul uw adres en uw e-mailadres in.
Vul het modelnummer en het serienummer in van uw PS2
Kies vervolgens een unieke bijnaam. Deze bijnaam zult u vanaf de registratie altijd bij u dragen wanneer u online speelt, dus kies deze naam zorgvuldig.
Kies ook een wachtwoord en een beantwoord één van de beveiligingsvragen.
Sluit af, tenzij u een Playstation.com-profiel wenst te registreren.

5. Speel een online game
Laad een online spel in uw PS2. Selecteer de online gaming-functionaliteit. In het ene spel heet die 'Play online', in het andere zit deze functionaliteit verstopt achter 'Multiplayer' of 'Network Gaming'.
In feite hoeft u nu slechts uw bijnaam en wachtwoord in te vullen, omdat uw PS2 al volledig geconfigureerd is. Toch is het in sommige spellen nodig een additionele configuratie aan te maken.

In dat geval zouden de volgende gegevens moeten volstaan:
u gebruikt een router, oftewel een LAN netwerk

uw router deelt automatisch IP-adressen uit, via DHCP

uw router wijst automatisch DNS-adressen toe

loginnaam en wachtwoord zijn niet nodig (uw router verzorgt immers de verbinding)

Hebt u de verbinding aangemaakt, laat die dan testen. De meeste online games hebben die mogelijkheid.
edit: Oh ja, ik heb dit een keer met behulp van deze gegevens ingesteld bij een kennis die een Casema verbinding (via Motorola-modem) gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gormandize op 09-02-2005 00:16 ]

• HuggyB
Jaja, ok. Maar het ging mij meer om het netwerk zelf.... het was mij niet duidelijk dat Casema standaard DHCP gebruikte. Trouwens, die handleiding gaat er van uit dat je router prima op DHCP is ingesteld. Dat is mijn router niet.... die van mijn vriend waarchijnlijk dan weer wel, maar ik kan hem verder niet helpen. Dat heb jij dus gedaan. :)

Ik ga nu proberen mijn eigen router DHCP-klaar te maken. Maar ik heb gelezen dat 10.0.0.150 als netwerkkaartadres een vereiste is van de Speedtouch Home modem (alhoewel... ik heb die van mij omgebouwd naar een Pro).

• HuggyB
Ok, ik heb even gekeken naar een DHCP configuratie handleiding voor de Speedtouch 510... en ik heb opgemerkt dat de client geen DNS hoeft te weten, maar die hele router ook gewoon niet! Alles moet maar op auto. Excuseert u mijn taal, maar hoe the fuck weet die router dan waar mijn provider is te vinden?

• amark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 13:25
Atlas schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:32:
@ TS: Het staat standaard aan op die modems :)
en toch vertel je hetzelfde...gek heh?!!!

edit: nvm quote is al verwijderd....

[ Voor 10% gewijzigd door amark op 09-02-2005 00:43 ]

• HuggyB
Ok, ik heb de Speedtouch op DHCP server gezet, alles op auto gezet, mijn PC TCP/IP instellingen op Obtain Adresses gezet.... en zoals je ziet, ik kan nog steeds browsen hier op GOT.

Ik snap hier werkelijk geen reet van. Ik heb nergens het DNS van KPN opgegeven, maar toch kan ik surfen. Vaaaag.

Net te horen gekregen hoe het werkt. Nou, dat is nog eens makkelijk. Goed, dit ook weer opgelost :)

[ Voor 15% gewijzigd door HuggyB op 09-02-2005 01:27 ]

Pagina: 1