[Linux] Beste dual screen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Beste mede-nossers,

Ik probeer nu eindelijk uit m'n server console te ontwaken, en Linux als primair besturingssyteem met X, en Windows diep weg te stoppen. Nu zit ik alleen met het volgende feature-probleem:

Onder Windows maak ik gebruik van dual screen, een functie van Windows zelf, op m'n Ti4200 videokaart (vga + dvi out). Mijn configuratie: Een scherm in het midden, en 1 links ervan. Op het midden(hoofd) scherm, staat m'n taakbalk en iconen. Op het linkerscherm verplaats ik de nodige vensters zo nodig. Het middenscherm is m'n primaire scherm, als ik games speel in OpenGL starten die dus op dat scherm.

Nu onder Linux:
Via xfree86 (de nvidia driver zei zelfs dat er al nieuwere waren, waar ik geloof ik al eens over had gelezen op de FP, die de "oude" xfree86 vervangen...) en de nvidia driver (de closed source, de standaard driver leek me niet geschikt, of beweren jullie anders?) heb ik dual screen aan de gang op X (gnome/kde). Ik heb gekozen voor 2 "aparte" schermen via de driver, zodat ik ook aparte resoluties kan draaien (niet dat ik dat doe overigens, wel aparte refresh rates, het hoofdscherm is namelijk een TFT).
Probleem: Ik kan enkel iconen verslepen, niet programma vensters, zoals dat bij windows kan. Er zou ook een modus bestaan zodat het wel kan, en X het scherm als 1 groot breed scherm ziet. Het probleem hierbij echter is dat als ik dus een game start in OpenGL (Als ik dat aan de gang krijg, ik wil via wine wat gaan proberen) dan zou dat over 2 schermen gaat; zo kan ik onmogelijk spelen.

Hoe kan ik de situatie zoals ik het bij Windows gewend ben, gebruiken?

En nu ik er toch ben: Ik vind zelf KDE het mooiste werken, lijkt toch het meest op Windows. Heeft 1 van jullie daar nog een meer windows-alike skin voor? Ik vind de iconen toch wat grover en minder duidelijk. Van Gnome denk ik af te zien; als ik de "start" balk van boven naar beneden verplaats, integreerd die niet met de openstaande toepassingen balk. Maar dat zal ongetwijfeld wel mogelijk zijn met de nodige moeite.

Ik draai overigens Debian testing.

En nog een tip voor de disto samenstellers: Sloop toch al die software uit KDE zeg; wat heb ik nou aan 5 browsers }:O 3 office programma's, :Z en 3 mailprogramma's? Keuze, ja leuk, maar zet anders fijn een document met tips neer voor goede programma's, ipv dat het startmenu meteen uitgroeid tot een Windows-achtige spy-ad-warebak :X

Alvast dank voor jullie ervaringen met dual screen!

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Voor die winxp look kan je superkaramba met winbar en het kde3 xp theme nemen.
http://www.kde-look.org/index.php?xsortmode=down&page=0

Wat de rest betreft ben ik ook wel beniewd hoe dat zit met dat windows verslepen. :)
Zelf heb ik 1 Xserver met 2 gescheiden sessions, en kan nu dus ook geen windows verslepen.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb van de zomer op m'n werk op een dual screen SuSE bak gewerkt. Als kaart gebruikte ik een FX5200, met de toen laatste nVidia drivers. Ook ik was prima in staat om vensters te verslepen. Helaas heb ik de xorg.conf niet meer voor je.

Je moet trouwens geen gebruik maken van de xinemera (of hoe die ook heet) functie in Xorg maar echt twinview/nview gebruiken van nVidia.

Overigens was ik op die pc niet echt in staat om OpenGL apps te draaien doordat deze over 2 schermen starten en het niet mogelijk leek om ze te verslepen. Hier zal ongetwijfeld een oplossing voor zijn maar daar heb ik toen niet echt naar gezocht.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kunt met xinerama enabled best 2 verschillende resoluties draaien. Dan kun je vensters heen en weer slepen en zo... Ik denk dat dat is wat jij zoekt.
Nog mooier wordt het als je een gemaximaliseerd venster versleept. Die wordt dan in het andere scherm gelijk ook gemaximaliseerd. Probeer dat maar eens met windows :)

ieeeepppppp :P

• pierre-oord
VROEM! schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 08:16:
Je kunt met xinerama enabled best 2 verschillende resoluties draaien. Dan kun je vensters heen en weer slepen en zo... Ik denk dat dat is wat jij zoekt.
Nog mooier wordt het als je een gemaximaliseerd venster versleept. Die wordt dan in het andere scherm gelijk ook gemaximaliseerd. Probeer dat maar eens met windows :)
Ik ga eens kijken naar dat Xinerama, gemaximaliseerde vensters verslepen klinkt erg leuk. Gaat dat alleen ook goed als ik een OpenGL game wil draaien?

En moet ik dan de huidige configuratie houden (dus met 2 "aparte" schermen), ik neem aan van wel. Graag hoor ik nog even over dat opengl, anders ga ik er snel mee testen.

En over twinview: Datzelfde kan ik windows dus ook, alleen kun je OpenGL dan geloof ik niet op 1 scherm zetten, tenzij iemand daar een oplossing voor weet...

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24
Ik gebruik op het moment Gentoo met dual screen, draai alleen geen KDE, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken.
Kijk maar eens of je mijn xorg.conf aan kan passen zodat het bij jou ook werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
# **********************************************************************
# Monitor section

Section "Monitor"
    Identifier  "MF8617A"
    HorizSync   27-86
    VertRefresh 50-120
EndSection

# Graphics device section

Section "Device"
    Identifier "TwinView"
    VendorName "nvidia"
    Driver "nvidia"
    BusID  "PCI:1:0:0"
    Option "DPMS"
    Option "TwinView"
    Option "IgnoreEDID"         "1"
    Option "RenderAccel"        "1"
    Option "Nologo"         "1"
    Option "CursorShadow"       "1"
    Option "NvAGP"          "1"
    Option "DigitalVibrance"        "2"
    Option "ConnectedMonitor"       "crt,crt"
    Option "TwinViewOrientation"    "RightOf"
    Option "SecondMonitorHorizSync" "30-64"
    Option "SecondMonitorVertRefresh"   "50-100"
    Option "MetaModes" "1280x960,1280x960;1280x960,NULL;1024x768,1024x768;1024x768,NULL"
EndSection

# Screen sections.

Section "Screen"
    Identifier  "TwinView0"
    Device      "TwinView"
    Monitor     "MF8617A"
    DefaultDepth 24
    Subsection "Display"
        Depth   24
    EndSubsection
    SubSection "Display"
        Depth   16
    EndSubsection
EndSection

# ServerLayout sections.

Section "ServerLayout"
    Identifier  "Dual"
    Screen 0 "Twinview0"
    InputDevice "Mouse1" "CorePointer"
    InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"
EndSection

Met deze conf kan ik windows verslepen van links (hoofdmonitor) naar rechts (2e) en terug natuurlijk, als je die wilt omdraaien moet je "TwinViewOrientation = "RightOf"" ff op "LeftOf" zetten.

Opengl games die fullscreen draaien (UT2k4 en Descent3 bijv.) verschijnen op mijn primaire monitor en de secundaire wordt uitgeschakeld tot ik het spel weer afsluit.

Veel succes. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 09-02-2005 12:49 . Reden: foutje :X ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

BoAC

Memento mori

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
VROEM! schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 08:16:
Dat werkt hier inderdaad ook al jaren prima.

Kijk inderdaad eens naar de andere topics over dit onderwerp, nu je toch onder die steen^Wconsole vandaan kruipt kom je er misschien achter dat dit al veel vaker is gevraagd :D

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
wat je kunt doen voor games is een 2e xserver draaien op bijv vt8 die slechts op 1 scherm draait, ff switchen met ctrl-alt-f8 en je kunt op 1 scherm gamen

ik start die server bijv op met mn login manager (gdm)

[ Voor 17% gewijzigd door blouweKip op 09-02-2005 14:39 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• BoAC

BoAC

Memento mori

Alleen jammer dat met TwinView van NVidia de damage-module van Xorg niet meer fatsoenlijk werkt :'(
blouweKip schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:38:
wat je kunt doen voor games is een 2e xserver draaien op bijv vt8 die slechts op 1 scherm draait, ff switchen met ctrl-alt-f8 en je kunt op 1 scherm gamen

ik start die server bijv op met mn login manager (gdm)
Zie mijn vorige post :P

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
blouweKip schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:38:
Dan zijn games wel erg dom als ze dat niet doorhebben.

Alle OpenGL games zullen gewoon je primaire scherm pakken en daarop fullscreen draaien hoor :)

Tenminste, ik heb nog niet gezien dat games dat verkeerd deden, hoewel ik moet toegeven dat ik er geen tientallen heb geprobeerd, maar iig RtcW voor Linux en nog een zooi van die simpele games als Tuxracer, Frozenbubbles etc.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Wilke schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:44:
[...]

Alle OpenGL games zullen gewoon je primaire scherm pakken en daarop fullscreen draaien hoor :)

Tenminste, ik heb nog niet gezien dat games dat verkeerd deden, hoewel ik moet toegeven dat ik er geen tientallen heb geprobeerd, maar iig RtcW voor Linux en nog een zooi van die simpele games als Tuxracer, Frozenbubbles etc.
Dat zijn allemaal SDL-games ;) (van RtcW weet ik het niet)
Mijn probleem was met BZFlag (Zie topic)
Het probleem daarbij was dat mijn 2e scherm of zwart werd of dat mijn OpenGL-game gestretched werd.

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 09-02-2005 14:48 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025

Alle OpenGL games zullen gewoon je primaire scherm pakken en daarop fullscreen draaien hoor
De meeste wel inderdaad, maar games zoals tribes2 of ut kreeg ik nooit op een single scherm (ut kon alleen maar op de max resolutie draaien over 2 schermen en tribes2 was voor de helft op de ene en voor de helft op de andere te zien)
Ik denk dat moderne games er idd geen moeite mee hebben
Zie mijn vorige post
sorry, daar kan ik niet direct iets vinden over 2 x servers naast elkaar (alleen xinerama, en dat is heel wat anders)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:24
Hoe het precies met games zit weet ik niet. Let er wel op dat kde met xinerama extensies gecompileerd moet zijn (weet niet of dat het geval is bij de standaard debian testing). Anders krijg je dus inderdaad vensters over twee schermen als je gaat maximaliseren.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Verwijderd

DeCIpHeReR schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:22:
Hoe het precies met games zit weet ik niet. Let er wel op dat kde met xinerama extensies gecompileerd moet zijn (weet niet of dat het geval is bij de standaard debian testing). Anders krijg je dus inderdaad vensters over twee schermen als je gaat maximaliseren.
In games zal het scherm gecentered worden precies tussen je 2 monitoren in, dus 50% op en ene monitor en 50% op de andere. Dit kan je tegengaan door viewports in te geven in je xorg of xfree86 config file. ( althans in Debian unstable )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 15:26 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
als je een kaartje van nvidia hebt, zou ik gewoon de NView optie gebruiken.
hoef je geen andere zooi te installen wat je eik niet nodig hebt.

heb je iets anders dan een nvidia kaart, of 2 aparte kaartjes in je machine zitten, dan is xinerama idd wel aan te raden.

draai al jaaaaren zonder problem dualview op een GF4 ti4200 met NView, maximizen gaat 'per' scherm, en games worden op het primaire scherm gedraaid. hierbij gaat het andere scherm zwart.
ik heb het hier over tuxracer e.d UT heb ik 'nog' niet geprobeerd, komt wel een keer.
ben zoiezo niet echt een gamert :o

• pierre-oord
gupje schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:52:
als je een kaartje van nvidia hebt, zou ik gewoon de NView optie gebruiken.
hoef je geen andere zooi te installen wat je eik niet nodig hebt.

heb je iets anders dan een nvidia kaart, of 2 aparte kaartjes in je machine zitten, dan is xinerama idd wel aan te raden.

draai al jaaaaren zonder problem dualview op een GF4 ti4200 met NView, maximizen gaat 'per' scherm, en games worden op het primaire scherm gedraaid. hierbij gaat het andere scherm zwart.
ik heb het hier over tuxracer e.d UT heb ik 'nog' niet geprobeerd, komt wel een keer.
ben zoiezo niet echt een gamert :o
Sjee, in de readme stond dat het niet zou gaan, of ergens anders iig las ik dat :)

Ik ga het meteen even activeren, kijken wat het doet. brb...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik draai al jaren een dualhead setup onder X en er zijn inderdaad een aantal dingen waar je op moet letten:

'echte' Xinerama vs. MergdFB
Xinerama zelf kan in principe maar op 1 scherm hardware accelerated, maar als je mergedfb gebruikt (wordt door nvidia prima ondersteund) werkt het ook op 2en. Het probleem met resizen is inderdaad ook bekend, ik los het als volgt op:
krandrtray geeft me de optie om als X draait de Metamode te switchen, ik switch dus even naar een enkel scherm reso, speel en switch daarna weer terug. Daarmee had ik tot nu toe nog geen problemen (en het scheelt het opstarten van een tweede X server, wat op zich ook een optie is.

Ik heb laatst een aardig goede uitleg over die hele dualscreenmagic gevonden, weliswaar niet voor nvidia maar voor sis, maar een aantal concepten staan er toch erg goed in uitgelegd: http://www.winischhofer.at/linuxsispart1.shtml#22

Met deze setup (nvidia 6800LE, nieuwste driver, Xfree86 4.3-dfsg, Debian Sid), en dus in MergedFB heb ik het nog niet met verschillende resoluties geprobeerd, 'puur Xinerama' werkte prima met verschillende resoluties (Matrox G450, Debian + Xfree 4.2, 4.3 / Gentoo + Xorg 6.7 en 6.8).

Mocht je configuratie willen zien, laat het even weten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• weijl
  • Niet online
Mocht je configuratie willen zien, laat het even weten.
geldt hier ook ;)

• pierre-oord
Nou, ik heb nu iig nview aan de gang, en kan fijn vensters verslepen. Nu wil ik eerst wat aan m'n fonts doen, ziet er beetje wazig uit. Klopt het dat ik truetype fonts moet installeren en dat je die uit windows kon halen? Ik ga er even op zoeken, ook de skin proberen, ik vind het rechterklik menu bijvoorbeeld een beetje erg groot voor 1248x1024 wat ik draai per scherm, het moet er even wat "fijner" uitzien zoals in Windows. Daarna ga ik eens een opengl spel proberen te installeren, ik wilde America's Army eens proberen. Ik begreep dat dat nu zonder xinerama? Ook las ik in de nvidia driver iets dat dat xinerama al "native" in de driver zou zitten; ik ga het eens proberen als die fonts werken :)

O ja, ik las in de configuratie van Xfree84-4 dat deze door Debian helemaal is aangepast; weet iemand wat voor aanpassingen Debian heeft gedaan? Ik neem aan dat ik er beter mee af ben?

• weijl
  • Niet online
Xfree84-4
XFree86config-4 bedoel je neem ik aan?

debian heeft em dmv autoconf vast voor je geconfigged.
voor zover ik weet hoef je verder niets te veranderen, behalve het gedeelte dat je anders wilt (het NView gebeuren..)
er staan ook wat bekende probleempjes in het topic Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic Jotti komt gelijk met zijn eerste post met een goeie tip, dat is het enige wat ik verder aan die configfile heb gedaan.
draait al jaaren zonder probs.

• pierre-oord
gupje schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:40:
[...]

XFree86config-4 bedoel je neem ik aan?

debian heeft em dmv autoconf vast voor je geconfigged.
voor zover ik weet hoef je verder niets te veranderen, behalve het gedeelte dat je anders wilt (het NView gebeuren..)
er staan ook wat bekende probleempjes in het topic Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic Jotti komt gelijk met zijn eerste post met een goeie tip, dat is het enige wat ik verder aan die configfile heb gedaan.
draait al jaaren zonder probs.
Ik bedoelde niet de config file (lees maar opnieuw al is het misschien verwarrend ;) ) meer heel xfree86 :)

• weijl
  • Niet online
:X
in dat geval heb ik geeen ideee..

[ Voor 3% gewijzigd door weijl op 09-02-2005 20:00 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
pierre-oord schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:43:
[...]

Ik bedoelde niet de config file (lees maar opnieuw al is het misschien verwarrend ;) ) meer heel xfree86 :)
Geen verschillen tussen de dfsg versie en XFree 4.3 in de config ervan nodig voor zover ik weet. Debian heeft een boel extra patches erin (feitelijk is het bijna een 4.4, maar dan 'free'.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:34

theezeefje

Poehee

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, dat ik vensters niet kan slepen van het ene naar het andere scherm, echter heb ik twee videokaarten in mijn pc zitten.....
Een GeForce 4 Ti 4200 en een PCI GeForce 2 mx
ik draai Gnome 2.10,
maar weet niet of ik nu die twinview/nview van nVidia moet gebruiken, of dat ik Xinerama moet gebruiken...

wie kan hier meer info over geven ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• decipherer
Ik gebruik ook twee videokaarten in mijn systeem maar het zijn niet twee twee nvidia kaarten dus heb het niet met twinview geprobeerd. Met xinerama gaat dit echter prima. Wel moest ik een heleboel software opnieuw compileren om met xinerama te werken (gebruik gentoo).

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:34

theezeefje

Poehee

ik gebruik ook Gentoo....

Dus gewoon Xinerama gebruiken...

ff kijken of dat gaat lukken :)

welke packages moet ik hier allemaal voor emergen ??

[ Voor 23% gewijzigd door theezeefje op 27-03-2005 16:11 ]

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• decipherer
xorg zat al xinerama in, dus wat dat betreft heb ik alleen mijn xorg.conf aan moeten passen. Deze kan ik evt posten als dat je helpt.
Verder heb ik xinerama toegevoegd aan de USE variabele en kde opnieuw gecompileerd. Je krijgt dan in kde control center wat opties waarmee je wat instellingen kan maken die het werken met dual screen prettiger maken.
Zonder kde opnieuw te compileren krijg je overigens ook je beeld wel op twee schermen. Het is alleen bv lastig dat bij maximize je programma over twee schermen staat.

Pagina: 1