[XP] Administrator account disablen voor RDP

Pagina: 1
Acties:

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 18:35
Ik wil graag het standaard Administrator account disablen, in zoverre, hij hoeft er niet perse helemaal uit, maar het moet niet mogelijk zijn om met RDP in te loggen als Adminitrator, aangezien dit de meest voor de handliggende standaard username is ;)

Ik ben aan het stoeien met het Group Policy config tool en volgens mij zit ik redelijk in de buurt, maar ik kan de juiste setting niet vinden...

Iemand een klein duwtje?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De Administrator een wachtwoord geven zodat anderen er niet via RDP mee kunnen inloggen?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Je kan toch ook via policy de username "administrator" en dan meteen het wachtwoord wijzigen ????
Dat lijkt me simpeler toch ??

• enveekaa
Administrator heeft natuurlijk al een password, maar ik wil helemaal van die mogelijkheid af, dus niet met Administrator inloggen.

• Han
  • Niet online

Han

enveekaa schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:05:
Administrator heeft natuurlijk al een password, maar ik wil helemaal van die mogelijkheid af, dus niet met Administrator inloggen.
Ik kan je even niet volgen. Als je een password instelt voor het Administrator Account, dan kan niemand er toch mee inloggen? Ook al weten ze het accountnaam, zonder wachtwoord kunnen zo nooit inloggen. Anders hernoem je toch het Administrator Account? Als je de naam te voor de hand liggend vindt....

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 25-03 23:01
Hernoemen is idd een optie :)

• enveekaa
Ok, optie, is het dus niet mogelijk het account te disablen??

Ik heb er natuurlijk wel een password op staan, maak sindskort pas gebruik van RDP en wil het graag iets lastiger maken, met brute force zou je nu dus op Administartor kunnen gaan proberen, tenzij er idd geen account is, dan is renamen ook een optie.. hoe rename ik hem snel?

• Han
  • Niet online

Han

Kom op zeg :X

Zou je niet eens zelf wat gaan uitzoeken? Buiten het feit dat ik de indruk krijg dat je niet echt weet waar je over praat (inloggen zonder wachtwoord is gewoon bijna niet mogelijk), vraag je nu iets wat je gewoon via de F1 toets van XP kunt uitzoeken. Wat dacht je er van om eens in het configuratiescherm de optie 'gebruikers' aan te klikken en te kijken wat er allemaal mogelijk is? Een account hernoemen is vrij basic... ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe je de Windows account renamed lijkt mij inderdaad wel simpel te vinden - in ieder geval heb de ook nog eens de groep 'Remote Desktop users' - als je iemand daar uit haal mogen ze niet meer inloggen via RDP :)

De mooiste manier om een administrator account te hernoemen is overigens via de group policy(gpedit.msc voor stand alone PC's), maar dat kan je vrij gemakkeljk uitvinden als je jezelf een beetje inleest :)

• enveekaa
Als je nu eens leest, ik wil niet inloggen zonder password, ik wil het administrator account disablen. Aangezien renamen ook een goede oplossing is, ga ik dat doen.

Ik weet even zo snel niet hoe ik hem renamen, dus ik dacht misschien is er iemand die het zo kan vertellen, zelf uitzoeken is natuurlijk geen probleem.

Via het configuratie scherm kan je hem iig niet disablen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

enveekaa schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:32:
Ik weet even zo snel niet hoe ik hem renamen, dus ik dacht misschien is er iemand die het zo kan vertellen, zelf uitzoeken is natuurlijk geen probleem.
Renamen is echt bijzonder simpel - het komt dan ook nogal raar over als je meteen die vraag post, in plaats van zelf even naar 'User accounts' te gaan om daar heel groot 'Change my name' te zien staan ;)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23

pistole

Frutter

start -> run -> secpol.msc (dan krijg je je local security settings)

Vervolgens ga je naar Local Policies -> Security Options

Daar zie je bovenaan: "Accounts: Administrator account status"
Dubbelklikken en op Disabled zetten.

Zoiets?

* pistole maakt er gelijk een Werk Instructie van voor de helpdeskmedewerkers die zelf niet na kunnen / mogen denken

Ik frut, dus ik epibreer

• enveekaa
Hmmm, ik zie namelijk helemaal geen account Administrator bij user accounrs, het vreemde, ik kan wel inloggen met RDP via Administrator.

Anyway, dat werkt idd, Administrator account is weg. Dat zocht ik. Bedankt.

Nee, Pro.

[ Voor 26% gewijzigd door enveekaa op 08-02-2005 21:41 ]

• pistole
  • Laatst online: 08:23

pistole

Frutter

enveekaa schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:38:
Hmmm, ik zie namelijk helemaal geen account Administrator bij user accounrs, het vreemde, ik kan wel inloggen met RDP via Administrator.
XP Homo Edition? En als je via Computer Management gaat naar local users?

(daar kan je dus ook administrator dubbelklikken & disablen, hoewel ik geen Home Edition heb om te testen)

Ik frut, dus ik epibreer

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt ook de account vergrendelen voor bijvoorbeeld een half uur na drie foute inlogpogingen, zo houd ik mijn computers brute-force vrij.

Verwijderd

1 min is al genoeg voor brute force (zelfs 1 sec al...).

• Jack Flushell
  • Laatst online: 31-03 19:44
Ik snap niet waarom je dit wilt. Niemand wil zijn administrator account disablen en jij denkt dat jij dat nu toevallig wel nodig hebt? Wat voor geweldigs staat er wel niet op jou PC dat het zo geheimzinnig moet? Of wordt je enorm vaak gehackt? Lijkt me niet...

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 14:03

No13

/me was here

Jack Flushell schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:19:
Ik snap niet waarom je dit wilt. Niemand wil zijn administrator account disablen en jij denkt dat jij dat nu toevallig wel nodig hebt? Wat voor geweldigs staat er wel niet op jou PC dat het zo geheimzinnig moet? Of wordt je enorm vaak gehackt? Lijkt me niet...
Kom kom, normaal loopt iedereen te flamen dat windows gebruikers niet genoeg aan beveiliging doen en nu doet er iemand iets aan en dan is het ook weer niet goed :+

Nee maar ff serieus, op een linux machine zetten de meeste mensen remote inloggen voor root toch ook uit? waarom zou je dat op windows dan niet moeten doen?
Pagina: 1