Oude videobandjes naar harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 1.111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-03-2020
Ik vroeg me af of het mogelijk is om oude videobandjes (oud als in: uit de jaren '90) over te zetten naar bestanden op mijn computer.

Ik heb nu al een tijdje een digitale camcorder met bijbehorende software en een firewire-aansluiting, en daarmee kan ik de bandjes die ik met deze camcorder opneem op de computer bewerken en vervolgens opslaan. Maar nu heb ik in mijn kast dus een stuk of twintig oudere bandjes staan, en die zou ik graag ook op mijn computer bewerken en opslaan. Dit kan niet op dezelfde manier als met mijn camcorder, want de oude bandjes passen niet in de nieuwe camcorder en mijn oude camera kan ik niet op mijn computer aansluiten.

Weet iemand een manier waarmee ik toch mijn oude videobandjes kan opslaan op mijn harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legolas82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:37
Verbind je videorecorder (VCR) met je camcorder (dmv svideo + audio aansluiting). Stel je digitale camcorder zo in dat ie van AV->DV maakt en verbind de camcorder met je pc dmv firewire.. Start je favoriete videobewerkings-software en start de opname.. Zo doe ik het altijd en werkt prima. suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met een tv capture kaart, of met de analog-in van je videocamera... in beide gevallen heb je alsnog een videorecorder of je oude camera nodig...

Moet wel opmerken dat niet elke digitale filmcamera een A/D converter heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hang je oude camera aan een videorecorder ofzo, dan kun je de composit en stereo cappen met je computer.

//ik zeg al nix meer

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
En wat moet ik doen als mijn camera (de nieuwe, digitale, dus) geen A/D-converter heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een tv capture kaart kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ben al een tijdje met hetzelfde bezig, en met succes. Het simpelst gaat het met een capture kaart als de Hauppauge PVR-150 of PVR-250. Deze hebben een hardware mpeg encoder, waardoor je geen tijd verliest met coderen. Je plugt gewoon je oude camcorder in (wel s-video!) en neemt de zooi op. Daarna zonodig bewerken met een DVD author pakket en op DVD branden. Ik doe er zo 1 á 2 per dag. Het begint hier nu echt een fabriekje te worden ;)

Update: en om je oude VHS banden enigszins ruisvrij af te spelen heb ik een JVC videorecorder gekocht met digitale ruisonderdrukker en Time Base Corrector. Zelfs oude banden komen er zeer netjes uit. En die recorders kosten tegenwoordig ook bijna niks meer :)

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 08-02-2005 21:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
Okee, ik heb een Hauppauge PVR-150 besteld. Daar zou het dan mee moeten lukken.

Bedankt voor de hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
Het heeft lang geduurd, maar ik heb de kaart nu eindelijk binnen. Het lukt me alleen nog niet om iets op te nemen.

Zou iemand die de kaart (Hauppauge WinTV PVR 150) of een soortgelijke ook heeft me kunnen uitleggen wat ik nu moet doen? De kaart zit op de goede plek in de computer en ik heb een apart kabeltje gekocht waarmee ik de kaart op mijn tv kan aansluiten. Mijn vraag is nu hoe ik iets van de tv (een videoband) kan opnemen op mijn pc. Ik ben al een paar uur aan het puzzelen, maar ik kom er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-07 13:55

Roelof

Illustrious Wolf

Ik heb een videokaart met een video in. Daar sluit ik dus de videorecorder op aan.
Zou je i.p.v. de televisie niet de videorecorder op de kaart aansluiten?

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ken die kaart niet. Maar misschien kun je wat meer info geven. Wat voor software gebruik je ervoor? Ik gebruik zelf virtualdub voor dit soort zaken. Je zet het programma eerst in de capture mode. Vervolgens selecteer je de goede source om te capturen. (menu Video). Waarschijnlijk moet je dan s-video of composite selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Je moet natuurlijk wel je TV of videorecorder aansluiten op de Hauppauge. Het makkelijkste is om dit via de s-video of gewone composiet (die gele) connector te doen. De s-video connector geeft een beter resultaat. Geluid moet je natuurlijk via de 3.5" stekker regelen. Dan gewoon WinTV2000 starten, en dan ext 2 selecteren (geloof ik). Dan zou je het beeld van de externe ingang moeten zien. Op record klikken, en voila :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ik heb een hauppauge pvr250
En het is noodzakelijk om win tv 2000 wat bij geleverd word te gebruiken je kiest de av ingang die jij gebruikt voor de verbinding met je camcorder.
Je speelt je bandje af en dit word zichtbaar op de wintv2000 scherm.
Nu kun je dit opnemen met de bijbehorende softwarematige video recorder.
Ik weet niet of het bijde pvr 150 ook zo is maar denk het wel succes.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 12:58
Ik heb nu de pinnacle moviebox usb en het capturen van VHS banden gaat heel goed. Nu voor 99 euro bij Dixons, 225 euro bij MyCom.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Lees de handleiding..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
Microkid schreef op donderdag 14 april 2005 @ 21:12:
Je moet natuurlijk wel je TV of videorecorder aansluiten op de
Hauppauge. Het makkelijkste is om dit via de s-video of gewone
composiet (die gele) connector te doen. De s-video connector geeft een
beter resultaat. Geluid moet je natuurlijk via de 3.5" stekker
regelen. Dan gewoon WinTV2000 starten, en dan ext 2 selecteren (geloof
ik). Dan zou je het beeld van de externe ingang moeten zien. Op record
klikken, en voila :)
Ik heb mijn tv (tv/video combi) met een composiet-kabel aangeloten op
de Hauppauge (op beide plekken de kabel in het gele gat, de goede
dus). Als ik vervolgens in WinTV2000 ext1 of ext2 of welke dan ook
selecteer, dan zie ik niks in mijn beeld.

Er zit in dat programma ook een 'Live TV' knop (kleine groene,
onderaan). Als ik daarop klik, dan moet ik op mijn computer toch
hetzelfde zien als wat ik op mijn tv zie?
snameroc schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:05:
Ik heb een hauppauge pvr250
En het is noodzakelijk om win tv 2000 wat bij geleverd word te
gebruiken je kiest de av ingang die jij gebruikt voor de verbinding
met je camcorder.
Je speelt je bandje af en dit word zichtbaar op de wintv2000 scherm.
Nu kun je dit opnemen met de bijbehorende softwarematige video recorder.
Ik weet niet of het bijde pvr 150 ook zo is maar denk het wel succes.
Zo zou het moeten werken, maar bij mij werkt het helaas niet zoals
jullie uitleggen. Ik vind het maar vreemd, ik deed wat er in de
handleiding stond en wat jullie zeggen, maar het lukt gewoon niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Waarom wordt iemand een tv tuner kaart aangesmeerd voor het caputeren van analoge video. Ja het werkt een beetje...

Neem inderdaad een moviebox, goedkoopste oplossing. Of een wat professionelere oplossing van matrox.

Gebruik hoe dan ook ALTIJD een time base corrector. Voor je het weet heb je een beetje ruis en slaat hij de frames over. Dan loopt je geluid niet meer synchroon met video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cameraman schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:32:
[...]

Ik heb mijn tv (tv/video combi) met een composiet-kabel aangeloten op
de Hauppauge (op beide plekken de kabel in het gele gat, de goede
dus). Als ik vervolgens in WinTV2000 ext1 of ext2 of welke dan ook
selecteer, dan zie ik niks in mijn beeld.
Is dat gele gat op je tv/video combi niet een videoingang???

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Het beeld verschijnt pas na dat je de recorder op rec pause zet.
Waarom weet ik niet maar als je het weet maakt het niet uit.
Probeer je camcorder eens op de gele aansluiting van je tv combie ik denk inderdad dat het video in is ipv uit.
Een haupauge tv kaart heeft een hardwarematige mpeg2 coder en is dus uitermate geschikt om videobanden te capturen.
groeten

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
Op de tv zit inderdaad een ingang.
Ik heb er een losse videorecorder bijgepakt en de tv losgekoppeld, die tv doet dus niet meer mee in het verhaal (heeft geen uitgangen, alleen ingangen). Deze losse videorecorder heeft twee scarts aan de achterkant: één ingang en één uitgang. Verder nog twee losse ingangen voor het geluid (rood en wit). Als ik de kabel voor het geluid aansluit op de uitgangen voor het geluid, dan kan ik via mijn computer het geluid van de band die in de VCR zit perfect horen! We zijn dus zeg maar al op de helft.

Ik heb alleen nog geen beeld. Er zit ook geen plekje voor een gele naast de rode en de witte. Ik moet dus via de scart-uitgang van mijn VCR het beeld op mijn computer zien te krijgen. In plaats van mijn tulp-tulp kabel zal ik dus waarschijnlijk een tulp-scart kabel nodig hebben. Ik ga nu naar de winkel om te kijken of die verkrijgbaar is. Daar zou het toch mee moeten lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

nee, geen scart-tulp, maar scart-s-video. Geeft beter beeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenhul.com/other/scart_s-vhsL.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 16-04-2005 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Waarom zou s-video beter beeld geven??
Het signaal wat over zo'n kabel gaat is nog steeds composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

job schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 16:01:
Waarom zou s-video beter beeld geven??
Het signaal wat over zo'n kabel gaat is nog steeds composiet.
Nee, een s-video kabel gebruikt Y/C signalen, waarbij kleur en helderheid gescheiden zijn, waardoor je een betere kwaliteit hebt. Bij Composiet zijn deze signalen gemengd en moeten weer naderhand uit elkaar worden gehaald.
Als de TV het ondersteund zou je altijd als eerste s-video moeten proberen. Werkt dat niet, dan composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameraman
Microkid schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:58:
nee, geen scart-tulp, maar scart-s-video. Geeft beter beeld.

[afbeelding]
Laat dat nou toevallig zijn wat ik gekocht heb! Het werkt nu op alle fronten (beeld én geluid).

Ik dank eenieder die mij geholpen heeft, bedankt heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Microkid schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 16:21:
[...]

Nee, een s-video kabel gebruikt Y/C signalen, waarbij kleur en helderheid gescheiden zijn, waardoor je een betere kwaliteit hebt. Bij Composiet zijn deze signalen gemengd en moeten weer naderhand uit elkaar worden gehaald.
Als de TV het ondersteund zou je altijd als eerste s-video moeten proberen. Werkt dat niet, dan composiet.
Leuk verhaal.
Maar je vergeet hier dat een videorecorder met een composiet signaal werkt.
Het gebruik van een s-video kabel heeft dan geen zin, omdat het signaal dat eroverheen gaat nog steeds composiet is.
(En soms gaat het ook wel mis als je een s-video kabel gebruikt, en zie je alleen een zwart/wit beeld.)

[ Voor 16% gewijzigd door job op 16-04-2005 17:22 ]

Pagina: 1