Toon posts:

[Wifi] - Internetten met laptop via desktop & USB adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een desktop PC. Het internet loopt gewoon via een UTP-kabel, niets bijzonders. Ik wil nu echter ook een laptop aanschaffen. Aangezien het nogal moeilijk is nog een UTP-kabel te leggen is, is WiFi de oplossing dacht ik. Bluetooth viel wel af, nadat ik een paar negatieve reacties hier had gelezen, zoals hier: Bluetooth Netwerk tussen PC en Laptop

Aangezien mijn desktop toch altijd aanstaat als ik er ben, is een AP bij mijn router niet nodig. Ik wil mijn desktop dus als server gebruiken. Daarvoor heb ik dacht ik een USB-adapter nodig, bijv deze:

pricewatch: Asus WL-161 (11Mbps, USB 1.1)

Als ik die in mijn PC plug, een laptop met WiFi koop en alles goed instel, zou ik toch zonder extra kosten moeten kunnen internetten via mijn desktop? Of zie ik iets over het hoofd?

De prijzen van een AP beginnen bij 50 a 60 euro, een stuk duurder dan mijn oplossing.

Ik heb alle FAQ's hier doorgelezen ( FAQ - Network Troubleshooting & Wireless LAN en duidelijkheid ) en ook gekeken op: http://www.wirelessethernet.org. Ik kwam toen tot deze conclusie :).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13
dat kan gewoon ja,
Dat heet 'ad-hoc'

Ik geloof alleen dat de beveiliging ff wat minder is dan met een AP

[ Voor 55% gewijzigd door Speedener op 08-02-2005 18:25 ]

Verwijderd

hi,

Je kunt ook es kijken voor de Asus WL 330b of g. Die kosten niet heel veel, zijn klein en portable.

Ikzelf heb een 330b. Kwaliteit van dat ding is super. Kijke maar es op tomshardware voor de review van dat ding. Ik neem haast aan dat de 330g niet veel slechter kan zijn. Zowiezo heeft die laatste WPA ondersteuning, de 330b heeft WEP.

Het mooie is dat je em overal mee naartoe kan nemen, omdat ie zo groot is als een pakje sigaretten. Er zit zelfs een USB spanningskabeltje bij. Ik gebruik em altijd im combinatie met mijn laptop, als ik ergens ben waar geen wifi is. Aansluiten op het bestaande netwerk en ik kan overal gaan zitten. :7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:35:
hi,

Je kunt ook es kijken voor de Asus WL 330b of g. Die kosten niet heel veel, zijn klein en portable.

Ikzelf heb een 330b. Kwaliteit van dat ding is super. Kijke maar es op tomshardware voor de review van dat ding. Ik neem haast aan dat de 330g niet veel slechter kan zijn. Zowiezo heeft die laatste WPA ondersteuning, de 330b heeft WEP.

Het mooie is dat je em overal mee naartoe kan nemen, omdat ie zo groot is als een pakje sigaretten. Er zit zelfs een USB spanningskabeltje bij. Ik gebruik em altijd im combinatie met mijn laptop, als ik ergens ben waar geen wifi is. Aansluiten op het bestaande netwerk en ik kan overal gaan zitten. :7
Die dien ik dan bij mijn router te plaatsen neem ik aan? Ja hoe anders ook :).

Irritant is dat de router op de kamer van mijn huisgenoot staat, dus als ik hem mee wil nemen, moet ik weer zijn kamer binnen stormen....

Wat is, naast de portabiliteit, het voordeel van deze AP t.o.v. mijn oplossing? Enig voordeel dat ik kan bedenken is dat nu mijn desktop niet altijd meer aan hoeft te staan. Is de security ook beter met deze AP? Dit vanwege de opmerking van Speedener.

Verwijderd

Hoi,

Het bereik van dit acces point is geweldig! het ding heeft interne antennes en als ik em op zolder neerzet, dan heb ik in de woonkamer nog bereik.

De beveiliging kan met alleen WEP wel wat beter, maar ook dit is niet zomaar te doorbreken. Je moet de afweging maken of je een duurdere oplossing wilt omdat die WPA kent of dat je je met WEP tevreden stelt. Ik heb zowel dit AP alsook een router met WPA en ik werk met beiden.

Als je meer info wilt kijk dan hier maar eens: http://usa.asus.com/produ...less/wl-330g/overview.HTM

en hier:http://usa.asus.com/products/communication/wireless/wl-330/overview.htm

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 19:30:
Hoi,

Het bereik van dit acces point is geweldig! het ding heeft interne antennes en als ik em op zolder neerzet, dan heb ik in de woonkamer nog bereik.

De beveiliging kan met alleen WEP wel wat beter, maar ook dit is niet zomaar te doorbreken. Je moet de afweging maken of je een duurdere oplossing wilt omdat die WPA kent of dat je je met WEP tevreden stelt. Ik heb zowel dit AP alsook een router met WPA en ik werk met beiden.

Als je meer info wilt kijk dan hier maar eens: http://usa.asus.com/produ...less/wl-330g/overview.HTM

en hier:http://usa.asus.com/products/communication/wireless/wl-330/overview.htm
Thanx! Ik heb inderdaad een college gehad over WEP, hierin kwam wel naar voren dat het niet het beste protocol is. Dit vind ik niet heel erg belangrijk.

Het bereik is eigenlijk niet zo van belang, ik woon in een 1-verdieping-appartement... Student he B). Maar ik hoop toch een keer af te studeren en dan is deze AP wel het beste, misschien verkoop ik mijn desktop ooit wel eens of zo.

Voor die 15 euro extra denk ik wel dat ik voor jouw oplossing kies. Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Heb je verder nog tips oid? Ik had die sites die jij noemde (de 2e) al gevonden.

Verwijderd

Als je iets meer geld wilt uitgeven, kun je ook kijken voor een pocketmodel router. Asus heeft nu de WL 530 en die is heel klein, heeft alle opties van een router (4 poorts) en heeft ook een wireless gedeelte met WPA encryptie.

Modbreak:Doe maar niet spammen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 19:55 ]

Verwijderd

Sorry,

Ik wist niet dat het geven van (gevraagde) info spam is. Bij deze stop ik met adviseren.

Ik werk overigens niet bij de bewuste firma O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 19:53:
Als je iets meer geld wilt uitgeven, kun je ook kijken voor een pocketmodel router. Asus heeft nu de WL 530 en die is heel klein, heeft alle opties van een router (4 poorts) en heeft ook een wireless gedeelte met WPA encryptie.
Tja, ik heb al een router, dus dat lijkt me niet nodig. Je 1e oplossing lijkt me prima! Nu nog een laptop uitzoeken }:O
Pagina: 1